Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange utsetter verkstedbesøk Mange bileiere utsetter reparasjoner de vet det er behov for, viser en ny undersøkelse. En dårlig strategi, mener flere eksperter. |
||||||||||||||||
To av ti biler har kjente feil og mangler som eieren har utsatt å gjøre noe med, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). – Dette innebærer at en betydelig del av bilparken har et udekket reparasjonsbehov, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL. Svarene viser ellers at menn er tregere enn kvinner med å få bilen på verksted. Det samme gjelder yngre sammenlignet med de godt voksne. Også inntekt ser ut til å påvirke verkstedvanene. Andelen som utsetter reparasjoner, er høyest blant bileiere med lav inntekt. Kan gi høyere sluttregning Han tror viljen til å ta kostnaden ved godt vedlikehold ofte reduseres etter hvert som bilen blir eldre og markedsverdien synker. – For gamle biler kan jo kostnadene ved en anbefalt reparasjon noen ganger synes høye sett i forhold til kjøretøyets verdi. Da er det nok en del som kommer i tvil og venter, sier Wood. Prioriterer det alvorligste – Ting som ikke er like prekært blir ofte samlet opp og tatt ved neste ordinære service. Det ser vi mye av i disse dager, da mange husholdninger har måttet redusere budsjettet etter permitteringer, sier Køste. Hun råder uansett alle til å handle raskt når det er fare for fordyrende følgefeil. – Slitne komponenter i hjuloppheng og understell kan resultere i at for eksempel dekkene må byttes tidligere enn antatt. Da blir det plutselig ikke så gunstig å utsette den opprinnelige reparasjonen likevel. Spår stor påskeutfart – Når nesten alle skal feriere hjemme i Norge, blir det trolig ekstra stor påskeutfart. Da er det godt å vite at man har en bil i tipp topp stand. Mange verksteder har kapasitet til å hjelpe på ganske kort varsel.
|