img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Slik blir Nio-opplevelsen
Hvordan bilen er, er det vel nesten ingen som kan fortelle ennå. Men hvordan Nio planlegger å møte de norske kundene, kan vi fortelle litt om. Det blir overveldende.

Nå er Nio offisielt på gang. Nio Norway AS ble registrert i Brønnøysund for noen dager siden. Og skal vi tolke Nios hjemmesider, kan det norske bilpublikummet vente seg en opplevelse det ennå ikke har vært i nærheten av.

Og da snakker jeg ikke om kjøreopplevelse, for den vet jeg ingenting om.

Bare hør deres egen beskrivelse om det som betyr noe her i livet:

Nio House “A space for NIO’s users and friends, A joyful lifestyle beyond the car”. Dette huset inneholder syv hovedarenaer: Lab, Library, Café, Joy Camp, Gallery, Living Room, og Forums. Alle med sine dedikerte bruksområder.

Du kan jo tro jeg snakker om et nytt event-byrå, men jeg snakker altså om en av disse kinesiske børsrakettene som også bygger elektriske biler. Ikke mange riktignok, om et par måneder har de passert 100.000 siden den første trillet av båndet i oktober 2018.

I januar leverte de 7.225 nye biler på hjemmemarkedet, og i februar var de nede på 5.578 biler. Det er ingen tegn på at de så langt har eksportert en eneste bil.

Det ser ut som om Norge blir deres første eksportmarked. De produserer dem heller ikke selv. Siden de ikke har produsent-lisens må de kjøpe båndplass hos JAC.

Jeg ser allikevel slett ikke bort fra at Nio blir verdens mest ‘verdifulle’ bilfabrikk i løpet av dette eller neste år – etter Tesla. Og med samme oppskrift. 

Masse hype rund opplevelsen og så hente solide summer på børsen, der gulroten er antydninger om solid inntjening om 20 år.

De har allerede vist at dette er en kunst de behersker. I september 2018 gikk de på NYSE med en IPO på 1,8 milliarder dollar. I april i fjor hentet de $ 1 mrd. fra kinesiske investorer.

Nå er det store planer om Hong Kong til sommeren. Sammen med Xpeng og Li ser de i retning av 5 mrd. dollar.

Fra å være skikkelig nær bunnen på slutten av 2018, har aksjene økt mer enn det dobbelte av Teslas siste år. Nio hadde tidligere i år en børs cap på rett under 100 milliarder dollar – mer enn GM!  

Akkurat som for Tesla er det umulig å forstå kursoppgangene for Nio som har vært spektakulære. Selv om det i den siste tiden har vært et ganske dramatisk fall – fra over 60 til 35 på 14 dager! – og mange biter kommentarer og håpefulle bønner på Nios Facebooksider.

Enorme underskudd hvert år så langt. Men som man kjenner fra Tesla, dette er ikke noe man egentlig måler etter dersom man har en lang nok tidshorisont.

(saken fortsetter)

Men det er altså åpenbart at de bruker aksjonærenes penger til mye annet enn å bygge biler. 

De skal bygge opplevelser. Siden det for lengst ble kjent at Nio skal flytte inn i det store glassbygget på Ensjø i Oslo der det har vært solgt biler siden det åpnet i 1992, og siden Nio har som politikk at biler bare selges via appen og ikke på gulvet, regner vi med at det store anlegget skal speile de Houses som det foreløpig er bygget, i hvert fall i Beijing og Shanghai. (Nio selv sier de har fem – men de er ikke enkle å finne på kartet i hvert fall.

Beskrivelsen er solid:

Dette skal åpenbart bli et sted for hele familien, uansett om du har tenkt å kjøpe en bil, der du finner noe for enhver smak og aktivitet.

De syv hovedarenaene som ble nevnt, Lab, Library, Café, Joy Camp, Gallery, Living Room, og Forums skal alle ha sine dedikerte bruksområder. Der finner du også Nio Life med Foodlab og sportsklær fra Born to Win.

Du får høre om samarbeid med Wallpaper, og om Nio Bar som kan kjøpe fra mer enn 2000 vinslott.

Samtidig presenteres Tom Dixon som første-designer av accessoirer sammen med 26 andre toppdesignere fra store deler av verden. Men ingen fra Norge, av en eller annen grunn.

(saken fortsetter)

Disse hjemmesideantydningene av opplevelsene bekreftes på lang vei av de norske stillingsannonser der du får vite at «NIO Norway will take the customer experience to a new level».

Det jeg er spent på er om norske kunder er klare for den slags experience. Vi kan i hvert fall slå fast at dette blir historiens mest pompøse forsøk på å mingle bil med ditt daglige liv.  

Har du imidlertid tenkt å kjøpe bil og ikke bare mingle, må du til telefonen. Nio-appen er ifølge dem selv The Highest Ranking Vehicle Smart Application i Kina.

Gjennom den kan du blant annet ta del i nyheter som er delt av Nio ansatte og til og med «by our beloved Founder and CEO William Li». (Jeg tuller ikke, dette er ikke Nord-Korea, men kan legge til at på kinesisk heter han Li Bin.) 

Du har også direkte kontakt med andre Nio brukere, du kan bestille alle slags Nio-tjenester, enten det er møbler eller batteriskift og – bombe – du kan bruke den til å handle bil med.

Jeg nevnte batteribytte.

Nios helt spesielle forretningside er BaaS – Batteries as a Service. Bilene er konstruert for å kunne bytte ut hele batteripakken, slik at man har et full-ladet om bord i løpet av tre minutter.

Genialt – kanskje – for kunden, dersom han har byttesentraler like tett som vi har bensinstasjoner i dag. Ganske investeringstungt for Nio som skal finansiere opp alle disse, med bytte-automatene i tillegg til et solid lager av tilgjengelige batterikasser.

Det er allerede klart at dette vil inngå i NIO-opplevelsen i Norge, blant de stillingene som skal fylles er en der ansvaret for Power Swap Stasjonene skal ligge.

Selv om bilene lar seg lade gjennom kabel er bytte-tjenesten obligatorisk abonnement for nybilkundene i Kina, og koster 980 renminbi/mnd (ca. 1000 kroner)

Systemet fungerer åpenbart. Det er foretatt 800.000 batteriskift til nå, og i øyeblikket sier hjemmesiden deres at det er 143 byttestasjoner i 64 byer i Kina.

Du vil kanskje også vite litt om de bilene du ikke behøver kjøpe selv om du har tatt del i opplevelsene i Nio Forum, eller nytt en edel årgang i Nio Bar (Since 2020).

Det har vært to modeller på prislisten. SUV-en ES6 har en pris tilsvarende 42.500 euro, mens softback-versjonen, svært Tesla-lik, EC 6 koster 2.000 euro mer.

Og så, på selve Nio-dagen i januar, lanserte de den større SUV-en ET7 til 57.000 euro. Her snakker vi inntil 150 kWt og svært begrenset behov for Power-stasjoner: 1000 km rekkevidde. Den ble det levert 1660 av i januar – den første salgsmåneden.

Bilene er akkurat som Tesla: overlegen ytelse med en oppfatning av at dette er premium og at du tilhører De Utvalgte.

Vil du forresten høre Nio-sangen fra Nio-dagen kan du få den her. Den heter Always Forward with Our Users:

(saken fortsetter)

I tillegg har vi ES 8 kun for Kina og superbilen med Nürburgringrekorden – helt i Pininfarina Battista klasse, til 1,2 millioner euro – hvis den i det hele tatt kan leveres.

Det er viktig for meg å presisere at jeg aner ingenting om hvordan Nio skal etablere seg i Norge, bortsett fra at etter halvannet år i spissen for Jaguar Land Rover i Norge og flere tiår i bilbransjen, skal Marius Hayler lede Nio-innsatsen.

Han jobber allerede døgnet rundt, sier han til vårt søsternettsted Bilnytt.no.

Og jeg vet selvfølgelig ikke noe om økonomien bak satsingen. Men selv med et salgsmål på 4.000 biler per år, må det nødvendigvis investeres så mye rundt denne oppstarten (Nio House, byttestasjoner, personale) at avkastning på investert kapital kan komme til å sette ny norsk bunnrekord for denne bransjen – under forutsetning av at det blir noe avkastning i det hele tatt.

Men det er ikke sikkert det er noe krav.

For 2019 hadde Nio en omsetning på 1,1 milliarder dollar og et underskudd på 1,6 milliarder. Men som man kjenner fra Tesla, dette er ikke noe man egentlig måler etter dersom man har en lang nok tidshorisont.  

Og oppstart da?

Aner jeg heller ikke – kanskje Q4?

Les også:




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer