img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Fransk på sitt beste
PRØVEKJØRT: Peugeot 208 vant Årets Bil-kåring i Europa for 2020, og den kan fort bli vinneren hos de mange som leter etter en stor småbil med elmotor og god nok rekkevidde.

Først publisert i Bladet BIL nummer 04/20.

Peugeot e208 har potensial til å bli småbilens bestselger av fire grunner:

* Er tøff å se på. Skarpe farger løfter bilen ut av den grå bilhverdagen.
* Stor nok til småbil å være.
* Har med 340 WLTP-kilometer tilstrekkelig rekkevidde for mange.
* Pris fra 256.600 kroner.

I skrivende stund er det ytterst vanskelig å se hvordan bilmarkedet kommer til å utvikle seg i Norge i år, og hva produsentene faktisk vil være i stand til å levere.

USIKKERHET
Hvis Volkswagen utsetter lanseringen av ID.3 og samtidig gjør alvor av å fortsette produksjonen av dagens e-Golf etter sommerferien uten å øke prisen nevneverdig, endrer det konkurransesituasjonen. Slik e-Golf nå prises går den rett i strupen på bilklassen under, selv om mange av de mindre bilene har bedre rekkevidde enn e-Golf.

Nyheten Peugeot e208 er en av disse, og selv om 208 naturligvis også leveres med bensinmotor (75/100/130 hk), ligger potensialet i Norge i den elektriske varianten med 136 hk motor, 50 kWt batteripakke, 340 WLPT-kilometer rekkevidde og priset fra 256.600 kroner. Med unntak av rekkevidden og noen andre detaljer er dataene som hentet fra en av konkurrentene. Hvem? Renault Zoe, naturligvis.

KREVER MYE
Selvfølgelig legger Peugeot lista høyt med den første helelektriske bilen, og det første hinderet passerte de greit: å bli kåret til Car of the Year i Europa for 2020. Men det neste hinderet blir verre: å kjøre forbi Zoe som bestselgende elbil i Europa.

Når utvendig lengde (208: 406 cm, Zoe: 408 cm), plassen foran, plassen i baksetet og motorytelsen i praksis nærmest er identisk, ligger forskjellen først og fremst i hvordan produsenten ønsker å framstå. Zoe er i så måte typisk for mange elbiler, den ser elektrisk ut.

Peugeot e-208 derimot ser først og fremst ut som en tøff småbil, sinna og moderne. Interiøret følger de øvrige Peugeot-modellene med høyt montert instrumentskjerm som eliminerer behovet for headupdisplay. Og dashbordskjermen, også den høyt montert, er vridd mot føreren for å understreke cockpitfølelsen. Det lille rattet (31 cm høyt og 35 cm bredt) gir GT-emblemet på bakluka mening.

(saken fortsetter)

SAMME PLATTFORM
Men du skal ganske nær og i tillegg kjenne til ulikhetene for å se at den ene 208 har fossilmotor mens den andre drives med elmotor. Og fordi begge bygges over samme plattformlest, fyller den elektriske teknikken hele motorrommet på e-varianten og umuliggjør oppbevaring av ladekablene foran. e208 har også teknisk fellesskap med Peugeot e2008, Opel Corsa og DS3.

Men i motsetning til Zoes strøm-kresenhet, som ofte betinger at en 14 kilo tung ladeboks som følger bilen befinner seg i bagasjerommet og er lett tilgjengelig, plugges e208 til elnettet slik som alle andre elbiler.

Jeg skal innrømme at den ultrafriske gulfargen i kombinasjon med svart tak og svarte hjulbuer løfter inntrykket av e208. Nå skriker den mot deg at den vil på tur, vil ut og vise seg fram.

Der flere andre småbiler som eksempelvis Hyundai Kona, Kia Soul og Opel Ampera-e stiller med over 200 hk, mener Peugeot, som Renault, at 136 hk og 260 Nm må holde for å trekke 1455 kilo egenvekt.

Og det gjør det. 8,1 sekunder til 100 holder i massevis.

50 KWT
Hvor langt kommer du med 50 kWt batteripakke som Peugeot oppgir at skal holde til 340 WLTP-kilometer? Tja, det avhenger av, som kommunisert til det kjedsommelig, temperatur og kjørestil. Med 1256 kilometer fordelt på alle typer veier, en god del motorvei i 110 km/t og påfølgende bykjøring med mye start og stopp, kaldstarter og 54 kilometer i gjennomsnittsfart endte forbruket på 16,3 kWt per 100 km. Det gir i praksis 300 km rekkevidde.

Ved å senke farten til 47 km/t i gjennomsnitt sank forbruket på en 60 km lang landeveisstrekning (startet med varm bil og utetemperatur rundt 10 grader) til 11,4 kWt. Det gir igjen drøyt 400 km rekkevidde.

Til sammenlikning kom NAF i sin svært omfattende vintertest av elbiler 313,8 kilometer med Renault Zoe. Det var halvannen mil mer enn Opel Ampera-e, som har nær 10 kWt større batteri, men 90 kilometer kortere enn Hyundai Kona som har 64 kWt batteripakke.

Å regne med rundt 300 km i praksis om sommeren og 100 km mindre på sure vinterdager, kan være lurt.

(saken fortsetter)

LADEFARTEN
Jeg antar at de fleste som reflekterer på e208 på forhånd har gjort seg opp en mening om hva som er akseptabel rekkevidde uten altfor mye bruk av hurtiglading. For selv om bilen i teorien skal svelge 100 kW på hurtigladestasjonene, kom jeg aldri over 60 kW. Trolig er dette helt uvesentlig, fordi bilen for det meste lades hjemme.

E208 veier temmelig nøyaktig 300 kg mer enn den kraftigste bensinutgaven. Det spiller neppe noen rolle for brukeren. Det lave tyngdepunktet og det umiddelbart tilgjengelige maks-momentet betyr langt mer for kjøreopplevelsen. Tre kjøremodus regulerer effektuttaket: sport, normal og eco.

Det store spørsmålet henger likevel i luften: Hvordan vil e208 klare seg når storebror e2008 om få måneder er klar for Norge? SUV-aktige e2008 koster riktignok rundt 50.000 kroner mer, men byr samtidig på mer plass.

VI SYNES
Herlig med en elbil som ser helt vanlig ut og byr på så mye kjøreglede.

 

Peugeot e208 GT

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

136 hk/260 Nm

Drivlinje:

1A/forhjulsdrift

0-100 km/t:

8,1 sek

Toppfart:

150 km/t

Batteri:

50 kWt

Rekkevidde:

340 km

Ebergiforbruk (oppgitt/test):

14,7/16,3 kWt/100 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100 kW/7,4 kW

Mål LxBxH:

406/175/143 cm

Akselavstand:

254 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

265 - 1106 liter

Egenvekt:

1455 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Ikke testet*

Pris fra:

Kr. 256.600

Pris testbil:

Kr. 312.720

Miljøklasse:

A

* 208 bensin: 4 stjerner i 2019

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer