Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 04/20. Peugeot e208 har potensial til å bli småbilens bestselger av fire grunner: * Er tøff å se på. Skarpe farger løfter bilen ut av den grå bilhverdagen. I skrivende stund er det ytterst vanskelig å se hvordan bilmarkedet kommer til å utvikle seg i Norge i år, og hva produsentene faktisk vil være i stand til å levere. USIKKERHET Nyheten Peugeot e208 er en av disse, og selv om 208 naturligvis også leveres med bensinmotor (75/100/130 hk), ligger potensialet i Norge i den elektriske varianten med 136 hk motor, 50 kWt batteripakke, 340 WLPT-kilometer rekkevidde og priset fra 256.600 kroner. Med unntak av rekkevidden og noen andre detaljer er dataene som hentet fra en av konkurrentene. Hvem? Renault Zoe, naturligvis. KREVER MYE Når utvendig lengde (208: 406 cm, Zoe: 408 cm), plassen foran, plassen i baksetet og motorytelsen i praksis nærmest er identisk, ligger forskjellen først og fremst i hvordan produsenten ønsker å framstå. Zoe er i så måte typisk for mange elbiler, den ser elektrisk ut. Peugeot e-208 derimot ser først og fremst ut som en tøff småbil, sinna og moderne. Interiøret følger de øvrige Peugeot-modellene med høyt montert instrumentskjerm som eliminerer behovet for headupdisplay. Og dashbordskjermen, også den høyt montert, er vridd mot føreren for å understreke cockpitfølelsen. Det lille rattet (31 cm høyt og 35 cm bredt) gir GT-emblemet på bakluka mening. (saken fortsetter) SAMME PLATTFORM Men i motsetning til Zoes strøm-kresenhet, som ofte betinger at en 14 kilo tung ladeboks som følger bilen befinner seg i bagasjerommet og er lett tilgjengelig, plugges e208 til elnettet slik som alle andre elbiler. Jeg skal innrømme at den ultrafriske gulfargen i kombinasjon med svart tak og svarte hjulbuer løfter inntrykket av e208. Nå skriker den mot deg at den vil på tur, vil ut og vise seg fram. Der flere andre småbiler som eksempelvis Hyundai Kona, Kia Soul og Opel Ampera-e stiller med over 200 hk, mener Peugeot, som Renault, at 136 hk og 260 Nm må holde for å trekke 1455 kilo egenvekt. Og det gjør det. 8,1 sekunder til 100 holder i massevis. 50 KWT Ved å senke farten til 47 km/t i gjennomsnitt sank forbruket på en 60 km lang landeveisstrekning (startet med varm bil og utetemperatur rundt 10 grader) til 11,4 kWt. Det gir igjen drøyt 400 km rekkevidde. Til sammenlikning kom NAF i sin svært omfattende vintertest av elbiler 313,8 kilometer med Renault Zoe. Det var halvannen mil mer enn Opel Ampera-e, som har nær 10 kWt større batteri, men 90 kilometer kortere enn Hyundai Kona som har 64 kWt batteripakke. Å regne med rundt 300 km i praksis om sommeren og 100 km mindre på sure vinterdager, kan være lurt. (saken fortsetter) LADEFARTEN E208 veier temmelig nøyaktig 300 kg mer enn den kraftigste bensinutgaven. Det spiller neppe noen rolle for brukeren. Det lave tyngdepunktet og det umiddelbart tilgjengelige maks-momentet betyr langt mer for kjøreopplevelsen. Tre kjøremodus regulerer effektuttaket: sport, normal og eco. Det store spørsmålet henger likevel i luften: Hvordan vil e208 klare seg når storebror e2008 om få måneder er klar for Norge? SUV-aktige e2008 koster riktignok rundt 50.000 kroner mer, men byr samtidig på mer plass. VI SYNES
* 208 bensin: 4 stjerner i 2019 OBS!
|