img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Et stjernetreff
PRØVEKJØRT: Bli med på stjernetreff og møt Polestar 2. Om kundene finner fram til Polestar og det svensk/kinesiske selskapet makter å levere, så leverer i det minste bilen på det meste som skal til for å bli en storselger.

Først publisert i Bladet BIL nummer 08/20.

Polestar 2 har til nå fått så hemningsløst mye skryt, at selv ikke skyer i form av få showrom – Polestar Space – og primær tilgjengelighet via nettet, kan skygge for fremtiden til denne 4,61 meter lange og kinesiskbygde elbilen.

Dette er hel ved med høye ytelser, drift på alle hjul, lang rekkevidde, høy DC-ladefart, alltid online med Android, trekker tilhenger på inntil 1500 kilo, har stor bakluke, oppleves praktisk og ikke minst byr bilen på mye velvære og et snev av annerledeshet.

Frykter biler fra Kina, sier du? Vel, Polestar er like mye svensk som kinesisk: Bygges riktignok parallelt med elektriske Volvo XC40 i Chengdu i Kina, men tvers gjennom designet og utviklet i Göteborg. Og hovedkontoret til Volvo/Geely-eide Polestar? Jo, det ligger naturligvis i Göteborg.

TVILLINGER
I dette tilfellet snakker vi om to teknisk så godt som like biler, men som framstår helt forskjellig og hvor Polestar 2 klart befinner seg nærmest til å overta der Tesla Model 3 nå ser ut til å være forholdsvis ferdigsolgt (i påvente av Model Y).

Polestar 2 defineres inn der de typiske familiebilene hører hjemme, en klasse som – med unntak av Model 3 – til nå nærmest har vært skrapet for tilbud. I året som ligger foran oss kommer det mange, men først ute er Polestar.

Og jeg mener at du ikke kommer utenom å vurdere Polestar 2 om du jakter på en elbil med plass til familien og som ikke skal koste mer enn rundt 500.000 kroner. Sånn sett starter Polestar på 470.000 kroner, 30.000 kroner under den 20 centimeter kortere, men SUV-bygde, XC40

TESLA-KILLER
Fra første gang jeg kjørte Tesla Model 3, i San Francisco for drøyt to år siden, har jeg likt bilen. Tesla tenker annerledes, men sliter med finish og komfort. Sånn sett vinner Polestar 2 både på de praktiske funksjonene (stor bakluke framfor tradisjonelt bagasjerom), bedre takhøyde i baksetet og framfor alt mer forseggjorte detaljer inne i bilen, alt formgitt av østerrikeren Maximilian Missoni og hans team.

Du får umiddelbart Volvo-følelse inni Polestar 2. Selv med annen utforming av en del detaljer og mer logisk tilnærming til informasjonen på den horisontalt monterte skjermen, er det svært lett å finne seg til rette. En liten detalj: Som det innvendige speilet, er også de utvendige speilene elegant «rammeløse». Sånne små detaljer løfter inntrykket.

(saken fortsetter)

PREMIUM
Polestar har tenkt i praktiske baner så langt det lar seg gjøre innenfor en fastlagt plattform. Bagasjerommet laster 405 liter før baksetet legges ned. Ikke imponerende med tanke på bilens utvendige størrelse, men legg merke til det ekstra lokket hvor et par handleposer henger fint. Mye dyrere enn vanlige kroker, men bidrar til premiumfølelsen.

Polestar har, som nesten alle de store elbilene, ladekabelrom foran (35 liter) med plass til langt mer enn bare kablene.

408 hk flytter 2,2 tonn tunge Polestar til 100 på 4,7 sekunder, for dem det måtte være viktig for. Drift på alle hjul er ved lanseringen standard, men signalene er tydelige på at det kommer varianter i løpet av 2021 som bare trekker på forhjulene, yter mindre, men også blir billigere.

Som Volvo nesten alltid gjør, begynner også Polestar på toppen av modellrekken.

PERFORMANCE
Launch Edition mangler nesten ikke noe. Tilhengerfeste koster 13.000 kroner ekstra, og metallic-lakk prises til 9000 kroner. Men er du villig til å plusse på 50.000 kroner ekstra for å sette mer preg på bilen og gjøre den ekstra sportslig uten at motoreffekten øker, heter pakken Performance og inkluderer justerbare støtdempere fra Öhlins. Du vil ikke tro hvor bra dette er før du har kjørt bil med dempere fra den svenske chassiseksperten.

I tillegg inneholder pakken 245/40 R20 dekk på smidde felger, gule sikkerhetsbelter og Brembo-bremser med godt synlige calipere.

Jeg har bare kjørt Performance-varianten, og det er omtrent som å kjøre Polestar 1 hvor komfort og ytelser balanseres uten at bilen blir stumpete eller slår i skarpe kanter og hull i veien. Firehjulsdriften styres av en motor i hver ende med samme effekt (204 hk/330 Nm).

Polestar 2 kan med litt velvilje kjøres som en énpedals-bil på kraftigste nivå av de tre regenereringstrinnene. Å kunne kjøre med én pedal fungerer svært godt i by og urbane områder, men ikke like godt på motorvei.

(saken fortsetter)

VOLVO-FØLELSE
På Volvo-vis inneholder selvfølgelig Polestar alt som kreves for å gjøre kjøringen enklest og sikrest. Den «ser» ikke bare myke trafikanter, men også elg og bremser naturligvis om ikke føreren gjør det først. At bilen selvkjører på nivå 2 og passer på posisjonen i kjørefeltet og trafikken foran, er en selvfølge i 2020.

Rekkevidde på Polestar 2 oppgis til 470 km hentet ut av en batteripakke på 78 kWt (netto 75 kWt). Jeg startet med 430 km på telleren, og rekkevidden krøp ikke fortere nedover enn distansen jeg tilbakela.

150 KW LADEFART
DC-ladefarten oppgis til 150 kW (CCS-kontakt), samme som kraftigste Audi e-tron, men litt lavere enn Tesla Model 3. Men hva bilen tar imot i praksis kan jeg foreløpig ikke si noe om. De tre lynladerne jeg forsøkte å lade ved, nektet alle å snakke med elektronikken i testbilen, men dette er ikke noe uvanlig fenomen med helt nye bilmodeller. Slik var det også første gang jeg testet e-tron på en av landets første lynladere, så ingen grunn til bekymring for det. Hjemme tar bilen imot inntil 11 kW AC-strøm.

Dette er Polestar 2:

  • Volvo XC40 i bunnen.
  • Kombi med stor bakluke.
  • Bilen er tvers gjennom svensk-utviklet.
  • Polestar har hovedkontor i Göteborg.
  • Produseres parallelt med elektriske XC40 i Kina.
  • Premium opplevelse.
  • Alltid online med Android Automotive.
  • Full Google assistent-pakke, bare å laste ned appene du bruker hjemme.
  • Tre års oppkobling i bilprisen.
  • Firehjulsdrift.
  • Drøyt 470 km rekkevidde (78 kWt batteripakke).
  • 150 kW DC ladefart.
  • CCS ladeteknologi.
  • Kan trekke tilhenger inntil 1500 kg.
Polestar 2 Launch Edition

Motor 1 (foran):

204 hk/330 Nm

Motor 2 (bak):

204 hk/330 Nm

Sum effekt/moment:

408 hk/660 Nm

Drivlinje:

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t:

4,7 sekunder

Toppfart:

205 km/t

Batteri:

78 kWt (netto 75 kWt)

Energiforbruk:

15,6 kWt/100 km

Rekkevidde:

470 k

Kilde: OFV/produsentenm

Ladefart DC/AC:

150/11 kW

Mål LxBxH:

461/186/148 cm

Akselavstand:

274 c

m

Bakkeklaring:

15,1 cm

Bagasjerom:

440 (405+35) - 1095 liter

Egenvekt:

2198 kg

Batterivekt:

500 kg

Tilhengervekt:

1500 kg

Garanti:

5 år/100 000 km

Batterigaranti:

8 år/150 000 km

Euro NCAP

Ikke testet

Pris fra:

470.000 kroner

Pris testbil:

541.000 kroner

Miljøklasse:

A

Kilde: OFV/produsenten

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer