img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Volkswagen ruster til krig
Volkswagen-gruppen brukte sin store Power-dag til å presentere en ganske overveldende elbil-strategi. Den er veldig klar: gruse Tesla.

Du vil se en rekke spennende, ganske konkrete, tall sveve rundt i cyberspace etter denne samlingen.

Den som sikkert kommer til å skaffe flest overskrifter er at de skal bygge seks store batterifabrikker i Europa fremover – med en samlet kapasitet på 240 GigaWatt-timer per år – stort sett fra Nordsjø-vindmøller, håper de. 

Men glem tallet, bare tenk på at det er nok til batterier for 5 millioner elbiler i året.

I tillegg kjøper de seg ut av Northvolt oppe i Skellefteå, samtidig som de kjøper Nothvolt ut av det til nå felles prosjektet de hadde i Salzgitter (16 GWt i 2024).

Men dette er jo noe bilfabrikkene gjør for tiden – kanskje ikke like stort, men det er bare fire dager siden Geely skulle bruke 5 milliarder dollar på å bygge en 42 GWt batterifabrikk i Ganzhou.

Dette er jo rett fra kokeboka til Tesla.

Vi fikk også med oss at allerede i år skal VW selge en million elbiler i år. I fjor var det 230.000. I 2019 – det er ikke SÅ lenge siden – var det godt under 100.

Skalert med mer enn ti-gangeren på to år tyder på ambisjoner. Dessuten må man huske på at i 2019 og 2020 ble plug-in hybrider inkludert i elbiltallet.

Fra nå av er det tydeligvis batterielektriske som gjelder. I 2030 har Wolfsburg hevet anslaget for batteriel-andelen av det totale VW-Gruppesalget fra 35 til 70 prosent.

Hvis de skal fortsette å bygge mellom 9 og 10 millioner biler i året, representerer 70 % ganske mange batterier.

Men det var ikke her den spennende delen av presentasjonen egentlig lå.

Se hele presentasjonen her (saken fortsetter):

Ei heller da vi ble fortalt at det skulle komme seks nye batterielektriske biler i år. Det var vel egentlig ikke før de snakket om unisex-batteriene sine at jeg sette meg litt rettere i stolen.

Det var heller ikke en av de vanlige rockestjernene som bidro med dagens mest spennende innslag, men Thomas Schmall-von Westerholt -‘dropp det derre von’ sa han en gang i Bratislava – han er leder for Volkswagen Group Components.

Han har gått hele produksjonsveien, omtrent over hele verden, for Volkswagen, men i 2015 ble han plassert der han åpenbart hører hjemme.

Først som en del av ledergruppen med ansvar for komponenter. Den greide han på åpenbart dyktig vis å styre til å bli en helt selvstendig enhet under Volkswagen AG paraplyen.

1. januar 2019 var dette en egen organisasjon med et skarpt blikk både på innovasjoner og på finans.

Avdelingen sørger for et så tilfredsstillende resultat at den er selvfinansierende på alle forretningsområder. Økt konkurransekraft, masse synergier, sterkt forbedret bruk av produksjonsanleggene og også en investeringspolitikk som imponerer dem som har greie på slikt.

Det er egentlig en kompliment til HR at de ikke grep et slik talent og fallskjermslapp ham opp i den mislykkede software-gruppen. Han hadde sikkert fikset den også, men har åpenbart gjort det helt optimale der han er nå.

I batterisammenheng har Thomas Schmall ikke bare planlagt hvordan de skal bygge alle batteriene de trenger, men også hvordan de skal være utformet. Han snakker om en enhets-celle teknologi. Enkelt fortalt er det så greit at det er samme batteriet til alle, men kanskje med litt forskjellig kapasitet.

Batterivarianter i form, størrelse og innhold er noe av det som ødelegger økonomien for elbiler.

Han sa det ikke, men det virker som om alle de 240 GWt de skal produsere, skal lagres i denne type batterier.

De første bilene med disse batteriene skal på markedet i 2023 og så skal andelen øke til du finner denne batteritypen i 80 % av alle gruppens batterielektriske biler i 2030.

De siste 20 % skal ha ‘andre løsninger’ - sannsynligvis kan du der lese Artemis, flaggskip-prosjektet fra Audi, klar i 2024 som også skal være base for Porsche og Bentley.

Schmall var ganske konkret her også. Batteriene vil koste vesentlig mindre enn om Gruppen skulle kjøpe dem utenfra, sa han.

Han snakket om ‘betydelig under 100 euro pr. kWt’ fordi de kunne optimere celletypene, produsere dem på den mest effektive måten og også gjenbruke komponenter fra gamle batteripakker.

Egenskapene ville blant annet inneholde kortere ladetider. Å fylle opp for 450 km tar i dag 25 minutter, sa han. Det kunne kuttes til 17 minutter i 2025 og rundt 12 minutter ikke lenge etter.

Bunnlinjer blir batterikost inntil 50 % lavere enn i dag for folkemodellene og inntil 30 % lavere for volum-modellene.

Av det han sa gikk det også frem at disse enhets-cellene ikke er bundet til en type kjemi. Jern fosfat på de enkleste, mangan på volum-modellene, eller nikkel mangan kobolt på spesialløsninger – og han ser heller ikke bort fra fast-stoff batterier i denne perioden.

Hva verken han eller noen andre nevnte var jo at dette også var en måte å holde fagforeningene rolige på. Arbeidsplasser man vet vil forsvinne på grunn av elektrifiseringen skapes nå på nytt, i eget hus, på grunn av elektrofiseringen.

Power-dagen var derimot så vidt innom lade-infrastrukturen, som Volkswagen heldigvis ikke har tenkt å gjøre mutters alene (slik som Tesla).

‘Partnerskap virker det også’ var beskjeden.

Men en lystig melding helt på tampen: ‘Med den korrekte energistyringen og intelligente magasinerings-systemer vil lading en dag kunne bli gratis’.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer