img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Ny hydrogen-satsing i Norge
For 20 år siden snakket alle om hydrogen som fremtidens energibærer. Det har ikke skortet på vilje og satsing, men hver gang ble det stille etterpå.

Everfuel planlegger å etablere et nettverk av hydrogenfyllestasjoner i Norge. Det er langt fra første norske satsing på hydrogen som energibærer.

Jeg har vært med på så mange hydrogenstunt at jeg begynner å gå surr i antallet.

Første gang var i 1980-årene i Los Angeles. Det brenselcelledrevne kjøretøyet var stor som en buss, og i hovedsak fylt opp med teknologi.

GM og Mercedes-Benz
Særlig General Motors og Mercedes-Benz signaliserte tidlig at de trodde klippefast på hydrogen som energibærer for elektrisk framdrift i personbiler. Toyota, Hyundai og Honda hang seg på mens blant annet Mazda og BMW testet ut muligheten for å slippe hydrogenet rett inn i forbrenningsmotorer.

For snart 20 år siden kjørte GM/Opel forsøk med brenselceller i Opel Zafira. I et stunt med medbrakt hydrogen kjørte testbiler fra nord i Norge til sør i Europa for å vise at bilene kunne fungere og vi var med på reisen.

(saken fortsetter)

GMs spennende Hy-wire
Den aller mest spennende løsningen jeg har kjørt, Hy-wire var navnet,  kom GM opp med i 2002/2003. All teknikken lå i gulvet og tanken var å bygge en basisplattform med mulighet for karosseribytte. Byttet tok bare minutter, og alle overføringer til styring, bremser etc skjedde «by wire». Føreren kunne når som helst velge mellom å sitte på venstre eller høyre side i bilen ved å skyve ratt/pedaler fra den ene siden til den andre. Operasjonen tok bare sekunder.

Så ble det stille, helt stille fra GM.

B-klasse på verdenstur
Hos Mercedes snakket utviklerne jevnlig om det snarlige gjennombruddet. For å synliggjøre kvaliteten på teknologien i forbindelse med selskapets 125 års i jubileum i 2011 tok Mercedes med seg tre B-klasse og la ut å reise jorda rundt, inkludert stopp i Norge. Det medfølgende serviceteamet var så omfattende at det fylte en hel jumbojet fraktmaskin over til USA og videre derfra.

Men støtte fra EU besluttet Mercedes å bygge en testserie B-klasse H2-biler, og tildelte Norge ti av dem på grunn av vår gode hydrogeninfrastruktur. Bilforlaget disponerte den ene av bilene i nesten to år fra 2013.

Den nyere norske hydrogenhistorien går tilbake til «Hydrogenbussprosjektet i Oslo» initiert av Norsk Hydro og Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL). Allerede i 1999 gjennomførte SL med stor suksess to ukers prøvedrift med DaimlerChryslers Nebus.

Sluttrapporten fra et regjeringsoppnevnt utvalg konkluderte i 2002 med at hydrogen kunne bli fremtidens viktigste energibærer ved siden av elektrisitet.

(saken fortsetter)

Hydrogenveien
Med utredningen som bakteppe arrangerte Norsk Hydro et seminar på Lysaker i 2003. Ikke minst med bakgrunn i overskuddet av hydrogen fra industriproduksjonen på Herøya, så teknologioptimister muligheten for å bygge en hydrogenvei på den 580 kilometer lange strekningen fra Stavanger til Oslo.

Hydrogenveien, senere forkortet til NyNor, skulle etter etablering av nok fyllestasjoner gjøre det mulig å kjøre mellom de to nevnte byer med hydrogenkjøretøy.

Den første H2-stasjonen for kommersiell tanking åpnet på Forus i Stavanger i 2006 og var drevet av Statoil. Prisen på hydrogenet ut til kunde var 75 kroner per kilo, mens innprisen til stasjonen lå rundt 450 kroner per kilo. I testfasen var ikke prisdifferansen noe problem.

Ombygde Priuser
Siden ingen produsenter på det tidspunktet kunne levere biler, ble det til prosjektet anskaffet 15 ombygde Toyota Prius fra Quantum i California. Rekkevidde på en fylling: 150 km på en god dag.

Hydrogenveiplanene vekket Mazdas interesse for å teste ut ombygde RX-8. Den første bilen stod på oljemessen i Stavanger i august 2006, og i 2008 var flere biler på plass. Som nullutslippsbiler ble Mazdaene godkjent uten avgift selv om de hadde en femliters nødtank med bensin.

Da H2-veien ble åpnet på Økern av kronprins Haakon i 2009, var fire stasjoner i drift i Norge.

Statoil trakk seg
Allerede i 2011 begynte prosjektet å halte. Statoil trakk seg fra prosjektet. Selskapet Hyop overtok driften som hanglet til selskapet gikk konkurs i 2018.

I mellomtiden var Hyundai kommet til med ombygde iX35. Drevet fram av entusiasme frontet miljøstiftelsen Zero ikke bare elbiler, men også Hyundaiene.

I april 2012 var jeg med Zero i deres to biler på den første reisen med hydrogenbiler fra Oslo til Monaco uten følgebil. Det ble ingen enkel reise for det var i utgangspunktet ingen kommersielle fyllestasjoner langs ruten. Flere av bilprodusentene hadde tankemuligheter, men var ikke villige til å slippe inn de to Hyundaiene.

Avgangen fra Oslo var styrt av at Air Liquide i Grenoble fikk bygd ferdig en mobil fyllestasjon. Malingen var knapt tørr da fantefølget ankom utpå ettermiddagen møtt av heiarop og fransk fjernsyn.

(saken fortsetter)

Over Alpene
Siden vi nåde Grenoble med et nødskrik og restetappen over Alpene var drøyere tanket Air Liquid opp over 800 bar på en av bilene (standardtanker på brenselcellebiler er godkjent for maksimalt 700 bar). Utpå natten rullet de to møkkete Hyundaiene inn foran kasinoet i Monaco. Begge bilene fungerte feilfritt, problemet var alltid tilgang på hydrogen.

Hyundais etter hvert tunge satsing på H2-biler og litt senere Toyotas lansering av Mirai vekket Reitan og NEL, og 22. november i 2016 åpnet Uno-X den første fyllestasjonen på Kjørbo i Sandvika med prislapp på rundt 30 millioner kroner. Målet var å ha på plass 20 H2-fyllestasjoner i de mest befolkede områdene i Sør-Norge i løpet av 2020.

Statlig støtte
Men det var en hake ved prosjektet. Hydrogensatsingen kostet penger, offentlige penger. Transnova som ble opprettet for å legge til rette for å utvikle miljøvennlig transport og i betydelig grad finansierte hydrogensatsingen, hadde orientert seg mot hurtigladestasjoner.

Bedre ble det ikke da Transnova forsvant inn i Enova. Interessen for hydrogenbiler dabbet av og pengesekken nærmest snurpet igjen.

Elbilene overtok. Ingen så ved lanseringen av Mitsubishi i-MiEV sent i 2010 at Norge skulle, i forhold til folketallet, bli elbilledende i verden.

Så da Reitan-anlegget i Sandvika utpå ettermiddagen 10. juni i 2019 gikk i lufta med et smell som kunne høres i mange kilometers omkrets, var hydrogensatsingen egentlig over. Alle anlegg ble av sikkerhetsårsaker stengt, og Reitangruppen trakk seg fra videre satsing.

(saken fortsetter)

Bare én fyllestasjon
Hynion oppsto i kjølvannen av Hyop-konkursen og driver på Høvik i Bærum kommune nå den eneste offentlig tilgjengelige fyllestasjonen for hydrogenbiler.

I tillegg har ASKO et tankeanlegg på Tiller i Trondheim som blant annet betjener en flåte med Toyota Mirai. Ruters stasjon ligger på Rosenholm utenfor Oslo og er kun åpen for busser.

Hydrogenbiler slipper på samme måte som elbiler unna engangsavgift og moms, og har samme incentivordninger i kollektivfelt og bomstasjoner som elbilene.

Flere bilprodusenter, særlig på tungbilsiden, ser et betydelig potensial i hydrogen som energibærer. For tog og skip kan også H2-være svært interessant.

Men selv om flere personbilprodusenter ser for seg betydelige volum av brenselcelle/hydrogenbiler i fremtiden, er jeg ganske sikker på at dette løpet er kjørt i Norge og mange andre land også.

Årsaken er klar: hydrogen er et energisluk.

Energisluket
Å «tanke» strømmen direkte i et batteri framfor å gå veien via hydrogen gir i dag rundt tre ganger kjørelengden. Da hjelper det lite at hydrogenbilen med seks kilo hydrogen på tanken klarer 600 km og at det normalt ikke tar mer tid å fylle opp en hydrogenbil enn det tar å tanke en bensin/dieselbil, når elbilen «fulltankes» hjemme i løpet av natten og elbilene nå nærmer seg 500 kilometer rekkevidde.

Inntil staten er villig til å bruke penger på infrastruktur og drift av nok fyllestasjoner, kommer hydrogen til å være et luftslott for personbileiere i Norge.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det registrert 213 hydrogenbiler (nye og bruktimporterte) i Norge. Da er ikke de 15 ombygde Priusene fra California regnet med. 104 av bilene er fortsatt registrert.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer