Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alle leverandører av nyttekjøretøy vet at når kjøretøyet først må på verksted er dette en ulempe for brukeren og bedriften. Derfor utvikler de aller fleste ulike former for såkalte uptime-programmer, der målet er redusert «nedetid» eller ståtid for kjøretøyet. Økende grad av oppkoblede kjøretøy og telematikk-løsninger bidrar til stadig mer effektivt bilhold. Her ligger nyttekjøretøyene helt i forkant på utviklingen. Nå kommer Ford med en ny tjeneste som skal kunne redusere såkalt «uplanlagt nedetid» på kjøretøyet med opptil 60 prosent. Dette er estimert årlig reduksjon basert på at kunden raskt svarer på kjøretøyadvasler i FordPass Pro/Ford Telematics (for å redusere behovet for veihjelp) og anslått tid spart på å bruke Ford Transit-sentre til vedlikehold og reparasjoner (inkludert Express Service). Den faktiske reduksjon vil naturligvis være individuell, basert på blant annet kjørestil og bruken av kjøretøyet. – For våre kunder er det en kjensgjerning at virksomheten stopper opp når bilen ikke er på veien. Ved å sørge for at nyttekjøretøyene er tilkoblet nett i realtid og utnytte vår kunnskap bedre, er FORDLiive en tjeneste for å sørge for maksimalt med oppetid, sa Hans Schep, CV General Manager Ford of Europe, på en pressekonferanse før helgen. LES OGSÅ: Kobler nyttekjøretøyene til Internett Kobling av data er nøkkelen Nøkkelen i den nye tjenesten er kobling av realtidsdata fra bilen med nettverket av Fords Transit-sentre i Europa. Mer enn 500.000 nyttekjøretøy fra Ford i Europa er allerede tilkoblet, via innebygget modem, og i stand til å dele kritisk data. I midten av 2022 forventer Ford at dette antallet passerer en million tilkoblede nyttekjøretøy. FORDLiive vil være gratis tilgjengelig både for mindre virksomheter og større flåter i FordPass Pro-appen og som en egen versjon gjennom Ford Telematics-verktøyet. Tjenesten skal introduseres i alle europeiske markeder i løpet av 2021 og dekke 80 prosent av kundene med dedikerte oppetid-sentre før slutten av året. Utrullingen i det norske markedet vil starte med Ford Service Pro i 2. kvartal 2021. «Smart Vedlikehold» Et varsel vil også bli sendt ut slik at en utbedring kan skje før bilen ikke lenger er kjørbar. FORDLiive kan også levere spesifikk informasjon om det enkelte kjøretøyet til kundene. Små virksomheter med opptil fem nyttekjøretøy vil motta disse varslene gjennom FordPass Pro-appen, mens de som styrer større bilflåter vil få tilgang til dette gjennom ett tilpasset Ford Telematics dashbord. Kjøretøydata blir automatisk sendt fra bilens FordPass Connect-modem. Dette har vært standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midten av 2019. Ved hjelp av statistikk fra en av Storbritannias ledende veihjelpstjenester har Fords ingeniører anslått at opptil 30 prosent av behovet for veihjelp kan unngås dersom kundene følger Smart Vedlikehold-varslene. Smart Vedlikehold vil også hjelpe dem som styrer flåter med å planlegge vedlikehold og bestille service når det passer dem. Blant annet blir det sendt ut varsler om gjenværende levetid for olje, AdBlue-nivå og lufttrykk i dekkene for å redusere behovet for ikke-planlagt nedetid. Flåteeiere får en enkel forklaring på hva varsellys og andre varsler i bilen betyr. Systemet gir også råd om hvordan disse skal håndteres og den potensielle innvirkningen de kan ha på kjøretøyet. Systemet vil også brukes til å varsle om eventuelle tilbakekallinger. Raskere diagnoser og verkstedbesøk De 28 Transit-sentrene i Norge vil kunne se de siste 60 dagene med kjøretøydata fra alle kundenes nyttekjøretøy ved bruk av «Smart Diagnose». Dette vil gi både raskere diagnoser og gjøre at nødvendige deler kan bestilles i forkant av verkstedbesøket. Med delingen av kjøretøydata kan også forhandler tilby kundene mer tilrettelagte verkstedbesøk, som for eksempel å samle opp flere mindre behov og utbedre disse i ett besøk. Når lengre nedetid ikke kan unngås, vil Transit-sentrene også kunne forutse kundens behov for en erstatningsbil og sørge for at denne er raskt på plass. De nye tjenestene kommer i tillegg til en rekke andre tilbud som vil leveres gjennom de lokale Transit-sentrene som inkluderer markedets lengste åpningstid, service over natten, 1-times ekspress-service, tilbud om henting og levering av bil ved service og reparasjon og en mobil serviceordning som tar verkstedet dit bilen er. I et stort intervju med YrkesBil rundt årsskiftet fortalte administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge også at de nå innfører en service-garanti. – Det innebærer at om bilen leveres til service før klokken 14.00 er kunden garantert at bilen er klar til morgenen etter, sa Berg. Tre nye FORDLiive sentre i 2021 Teamene med FORD Liive eksperter vil ved hjelp av UptimePro-programvare ta imot data fra Transit-sentre rundt i Europa og følge hver eneste reparasjon for optimal oppetid. Hvis systemet avdekker forsinkelser på reparasjoner eller flere besøk av samme kjøretøy, vil ekspertene gi råd om den beste måten å løse den underliggende utfordringen på. Teamene skal være bilprodusentens øyne og ører for raskt å støtte forhandleren med teknisk støtte eller behov for deler. De nye tjenestene vil også kunne brukes av Ford Fleet Telematics -kunder.
|