img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
100 hydrogenlastebiler i Norge innen 2025?
Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025.

– Vi har samlet hele verdikjeden av transportbrukere, utbyggerne av stasjoner og produksjonsanlegg, og offentlige myndigheter til en felles innsats for å få dette til. Bærekraftig mobilitet, enten det gjelder mennesker, varer eller tjenester, ligger til grunn for utviklingen av all bærekraftig virksomhet, sier daglig leder Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn AS, i en pressemelding onsdag.

Han er ansvarlig for hele prosjektet som har med seg sentrale aktører fra hele verdikjeden. 

Fyllestasjoner først
«Infrastrukturen skal komme på plass før kjøretøyene, og bygges ut i takt med behovet. Det vil også sikre raskere lønnsomhet», loves det i meldingen. 

Det er selskapene Everfuel og Hynion som skal stå for utbyggingen av fyllestasjonene.

Som YrkesBil.no nylig omtalte har Everfuel lansert sine ambisjoner for en utbygging av 15 fyllestasjoner i Norge rettet mot tungtransport, busser og taxiselskaper. 

- Vi har tett kontakt med både lastebilprodusentene og logistikkselskapene, og jeg tror dette kan være forløsende nyheter som vil gjøre alle aktørene trygge på at de kan satse på hydrogen i visshet om at hele verdikjeden faller på plass, sier Helge Holen, leder av Everfuel Norway.

Hynion har allerede hydrogenstasjoner på plass.

- Disse kan sikre en tidlig uttesting av hydrogenlastebiler. Deretter starter vi bygging av nye stasjoner på de lokasjonene som brukerne etterspør, sier Ulf Hafseld, daglig leder av Hynion.

Kostbare kjøretøy
Blant transportbrukerne i prosjektet er DB Schenker, Posten og Bring, Rema og DnB.

DB Schenker er allere på ballen når det gjelder elektrifisering av varedistribusjon i Oslo, gjennom Oslo City Hub. Nå ønsker de også å gå foran innen tungtransport.

– Vi har store ambisjoner for reduksjon av CO2-utslipp fra vår virksomhet. Tungtransporten over lengre strekninger er den vanskeligste å gjøre noe med, og der vil hydrogen være en viktig løsning. Vi ser nå muligheten til å teste ut de første hydrogenlastebilene gjennom samarbeidet i H2 Truck, sier bærekraftsansvarlig Per Ove Svartangen.

– Vi vet at de første hydrogenlastebilene vil være kostbare, men forventer at prisen reduseres når produksjonsvolumene øker. Det er totalkostnaden som er viktig for oss. Hydrogen vil gradvis bli konkurransedyktig mot fossile løsninger, og vi ønsker å bidra til at det skjer så snart som mulig, sier han.

Også Posten og Bring er tydelige i sine ambisjoner.

- Posten og Bring har allerede Norges største elbil-flåte, og har startet omstilling av de tyngre kjøretøyene. Vi ser på hydrogen som en viktig del av løsningen. Vi skal være vårt ansvar bevisst, gå foran og være den grønneste aktøren i bransjen, sier Hege Sagplass, seniorrådgiver Miljø og Bærekraft.

Kamp i køen
Så er spørsmålet naturligvis om hydrogen vil slå an denne gangen. Elektriske kjøretøy med brenselcelle er jo slett ingen ny teknologi, og det har vært mange mindre vellykkede satsninger både fra bilprodusenter og selskaper innen fylleinfrastruktur.

Eksplosjonen ved en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i juni 2019 la også en demper på hydrogen-entusiasmen i Norge, i alle fall for en periode.

Men det er flere tegn i tiden på at hydrogen kan slå an fremover – og da særlig for tunge kjøretøy. Ute i verden foregår det i dag en hard konkurranse om å få levert de første hydrogenlastebilene til sin region.

Samtidig med Everfuels satsning jobber flere av de store kjøretøyprodusentene med utvikling av kjøretøy med brenselceller.

For å nevne noen:

Toyota jobber med hydrogen både innen lette kjøretøytunge lastebiler og busser, Renault har varslet hydrogendrevne varebiler til sommeren, Volvo Trucks og Daimler Trucks har forent krefter med en storstilt hydrogenplanScania er allerede i gang i Norge, Solaris mener også alvor og vi skal heller ikke glemme Nikola.

– Vi er i dag i dialog med flere produsenter, og målet er å få i land en avtale med to av disse. Sannsynligheten for å lykkes er stor når vi kan presentere en såpass stor og robust verdikjede. Vi satser nå først på å få lastebiler til Osloregionen, som anses som attraktiv hos produsentene. Norges renommé som elbil-land er også en positiv faktor, sier Jan Carsten Gjerløw.

Han har lang erfaring på hydrogenfeltet, blant annet som tidligere direktør i Osloregionens klynge for fornybar energi og miljø (OREEC), daglig leder i Hynor Lillestrøm og assisterende direktør i Kunnskapsbyen Lillestrøm.

H2 Truck har funnet støtte og forankring i regionale myndigheters bærekraftsarbeid.

– Osloregionen er et naturlig utgangspunkt for denne type prosjekt i Norge. Oslo kommune er pådriver med sitt prosjekt «Pilotby for utslippsfri tungtransport». Vi samarbeider nært med kommunen, som sammen med Viken fylkeskommune og bedrifter bidrar med finansiering til prosjektet. Vi kommer også til å utvide prosjektet til å innbefatte korridorer til flere norske regioner, sier Gjerløw.

H2Truck er også knyttet opp mot europeiske initiativ for grønn transport, som prosjektet STRING Hydrogen Corridor. Her er mandatet å legge til rette for bruk av hydrogenlastebiler mellom Oslo og Hamburg.

Viktig klimatiltak
Ifølge tall fra Miljødirektoratet står transport for 31% av Norges klimagassutslipp. I Oslo står veitrafikken for nær halvparten av klimagassutslippene, og tungtransport står for 23% av disse. Veien mot lav- og nullutslipp er vanskeligere for tunge kjøretøy enn for personbiler.

– De tunge lastebilene er fortsatt de vanskeligste å få over på nullutslipp. Skal vi nå våre klimamål må omstillingen starte nå også i denne sektoren. Derfor er H2 Truck prosjektet viktig, og vi er veldig fornøyde med å ha fått med så mange tunge aktører i verdikjeden. Det er nettopp det som må til for å lykkes, sier Gjerløw.

H2 Truck-prosjektet har følgende delmål:

  • Øke kompetansen i verdikjeden og mobilisere flere transportbrukere
  • Posisjonere Norge overfor lastebilprodusenter for å få tilgang i en tidlig fase
  • Arbeide for gode rammevilkår for utslippsfri tungtransport
  • Legge grunnlaget for utrulling av hydrogenlastebiler i stor skala i Norge
  • Koordinere med andre regioner i Norge og internasjonale prosjekter
  • Bidra til lokal og nasjonal verdiskaping

Følgende bedrifter er partnere i prosjektet:

  • Statkraft
  • Everfuel Norway
  • Hynion
  • Ballard Power Systems Norway
  • Toyota Norge
  • DB Schenker
  • Partifrakt
  • Posten Norge
  • PostNord
  • Transport-Formidlingen
  • Coop Norge
  • Rema Distribusjon Norge
  • DNB
  • Ife / FME MoZEES
  • Kunnskapsbyen Lillestrøm
  • ZERO

Prosjektet er finansiert av partnerne, Viken fylkeskommune og Oslo kommune ved Klima- og energifondet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer