img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Det hvite lynet
PRØVEKJØRT: Er du sikker på at Turbo foran S på hekkluka og 1,2 sekunder raskere til 100 km/t er verdt 700.000 kroner ekstra? Kanskje mer fornuftig å legge penger i utstyr.

Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020.

Det er helt stille på veien selv om solen fortsatt står ganske høyt på himmelen. Ikke det at denne drømmen av en veistump ganske tett til svenskegrensen renner over av trafikk til det vanlige, men i disse korona-tider har jeg den for meg selv. Jeg og elektriske Porsche Taycan 4S.

Så jeg legger inn sport-modus, trår til og merker hvordan 640 Nm moment fordelt via firehjulsdriften planter Eagle F1-dekkene i det forholdsvis nyasfalterte underlaget. Plutselig merker jeg et rykk og bakre drivlinje skifter fra akselerasjons- til kjøregir. Bilen ligger, slik jeg husker Turbo S fra introduksjonskjøringen gjennom tre land i fjor, så godt som flatt i svingene. Nesten uansett hvor raskt svingene angripes, leker bilen seg gjennom dem.

Utenfra hører jeg kun lyden fra hjulene bak. Mer om det senere.

FLERE VALG
Naturligvis handler dette om to sider av samme verden – om prisdifferansen mellom råskinnene Turbo og Turbo S kontra den aning sløvere OBOS-varianten 4S. Ok, hvis penger ikke betyr noe, føles det selvfølgelig kjekt med 625 hk og 1050 Nm i moment som sparker så hardt i ryggen at 100 km/t passeres på 2,8 sekunder.

Men om pengene faktisk har et snev av betydning etter at svekket krone nylig løftet 4S-grunnprisen til 959.900 kroner, og det holder med 435 hk, 640 Nm, 4,0 sekunder til 100 og 13,3 sekunder til 200, så inneholder godteposen til Porsche nok av attraktive tilvalg å bruke penger på, men som samtidig løfter eier- og kjøreopplevelsen. Som for eksempel større batteripakke som samtidig gir inntil 571 hk.

(saken fortsetter)

BAKAKSELSTYRING
La meg fortsette med styring på bakakselen, panorama glasstak, utvidet LED Matrix lyspakke og Burmester lydanlegg. Selvfølgelig et must med dette. Så må noen naturligvis ha Porsche Electric Sport Sound for å få den i utgangspunktet så godt som lydløse bilen til å låte noe i nærheten av en Porsche. Og når du først er på innsiden: massasjeseter foran gjør jo lange kjøreturer ekstra behagelig. Og litt jålete: Porsche crest innpreget i hodestøttene foran, Porsches logo på midtarmlene og firesoners klimaanlegg koster ikke all verden.

Med Taycan mener Porsche blodig alvor. Den nesten fem meter lange fireseteren er ikke tatt fram som et alibi for i evigheten å kunne bygge sinte, bensindrevne sportsbiler, men for på ekte Porsche-vis å møte de elektrifiseringskravene som er i ferd med å ramme bilindustrien.

SPORTSLIGSTE ELBIL
For de av oss som ikke nødvendigvis definerer lydopplevelser enten de er ekte eller kunstig forsterket inn i kjøregleden, står Porsche 4S fremst i rekken av utslippsfri sportslighet. Ikke det at 4S eller for den saks skyld Turbo og Turbo S nødvendigvis er så mye raskere enn konkurrenten med tilhold litt sør for San Francisco, men helhetsopplevelsen, både å kjøre den i kombinasjon med tekniske løsninger, utstyr, finish og materialvalg inne i bilen, gir en form for velvære amerikaneren ikke når opp til. Selv med Teslas imponerende merkevarebygging over – i bilsammenheng – ekstremt kort tid, hefter det helt spesielle forpliktelser ved Porsche-logoen.

Selv om mange sikkert vil være uenig med meg, mener jeg 4S er Porsches mest fremtidsrettede modell akkurat nå.

Taycan er ingen liten bil, riktignok litt kortere enn Panamera, men betydelig større enn 911. Samtidig veier den 575 kg mer enn Carrera 4S (men 150 kg lettere enn Tesla Model S Long Range). Selve kjøreopplevelsen ligger nærmere 911 enn Panamera, ikke minst på grunn av den formidable og umiddelbare responsen, men også fordi Taycans langturegenskaper i høy hastighet ligger så utenpå bilen. Husk bare å legge inn sportmodus på litt trange veier, først og fremst for å stramme opp styringen.

Kryss gjerne Europa med Taycan, er Porsches oppfordring.

(saken fortsetter)

LADEFARTEN
Vel, det er kanskje litt tidlig, jeg ville drøyd minst ett år. Den som likevel legger ut på en slik reise allerede i sommer – hvis grensene i det hele tatt åpnes i Europa innen den tid – bør forberede seg godt, sikre seg ladebrikken/kortet som både gir enkel tilgang til ladestasjonene i Ionity-nettverket og samtidig Porsche-rabatt. Overser du denne ikke uvesentlige detaljen, blir Europa-turen både kostbar og får fort mer preg av ekspedisjon enn hyggelig tur.

Med 79,2 kWt (netto 71 kWt) batteripakke er det ikke standard batteripakke i seg selv som gjør 4S egnet til de lange utfluktene. Den holder ikke til mer enn 407 WLTP-kilometer som betyr at farten må holdes godt under de nivåene hvor Porsche Taycan trives best.

Ved å velge Performance-batteriet (samme som i Turbo og Turbo S) øker kapasiteten til 93,4 kWt, rekkevidden til 463 km og effekten med overboost til 571 hk. Pakken koster isolert sett 65.500 kroner, men er standard i de tre utstyrspakkene 4S kan leveres med i Norge før personlig konfigurering.

270 KW
Nei, Porsches styrke ligger i 800-volts teknologi som gir lynladefart ingen andre elbiler så langt kan konkurrere med.

Under optimale forhold, det vil si med lite reststrøm og riktig batteritemperatur – det siste sørger bilen for om du forhåndsprogrammerer aktuell ladestasjonen – så lader bilen med inntil 270 kW. Enn så lenge opererer kun Inonitys lynladenettverk (hvor Porsche er medeier) med dette ladefartnivået. Med langsommere ladere slipper du billigere unna, men ståtiden øker.

Mest tidseffektiv lading oppnås i området 5- til 60-70 prosent ladekapasitet. Jeg ladet fra 4 til 82 prosent (fra 15 til 287 km rekkevidde med min kjørestil) på 36 minutter (Ionity E18 nord for Larvik) ved 4,5 grader utetemperatur og batteri som ikke holdt mer enn 19 grader ved ladestart. Ved ladeslutt hadde batteritemperaturen passert 36 grader.

(saken fortsetter)

MINIMALISTISK
Å sette seg inn i Taycan er som å sette seg inn i den skjermstyrte og ganske minimalistiske fremtiden. Særlig det buede, rammeløse og nærmest flytende instrumentpanelet kler bilen godt. Så får det heller være at Porsche tviholder på en gammeldags cruisekontrollbryter og at girvelgeren ikke akkurat får meg til å tenke mot 2021.

Baksetet ser ved første øyekast mer ut til å være til pynt, men byr på overraskende god plass både til bein og hode – når man først får satt seg inn.

407 liter bagasjeplass (identisk med ladbar Panamera) imponerer ikke i en 4,93 meter lang vogn, men så er det lett å glemme at Taycan først og fremst er en Gran Turismo på strøm, og at Porsche i det minste har tenkt praktisk ved å rydde plass til ladekablene under gulvet bak, og om det passer bedre å ha kablene foran (normalt sleper man jo ikke rundt på disse kablene), så har Taycan et 80 liter stort rom her akkurat som alle Tesla-modellene, Audi e-tron og Jaguar I-Pace har, men ikke Mercedes EQC.

KUNSTIG SPORTSLYD
Men vil jeg ha sportslyden? Tja, den er først og fremst slitsom, men kan heldigvis slås av. Og da blir den av til den slås på igjen. Jeg liker å tro at de som kjøper elektrisk Porsche faktisk liker fordelene ved det elektriske som inkluderer stillhet. Og motsatt: Dem som den karakteristiske Porsche-lyden betyr mye for, tror jeg knapt reflekterer på en elbil, selv ikke når den heter Porsche.

Lyd er det likevel nok av i Taycan. I hvert fall i Performance-utgaven som inkluderer 21 tommer hjul. Hvite Mission E designfelger med tilhørende hvite bremsekalipere er virkelig lekkert, men medaljens bakside inneholder overraskende mye slitsom hjulstøy. Her har Porsche fortsatt en jobb å gjøre.

Porsche Taycan 4S Performance

Motor:

2 elmotorer

Effekt/overboost/moment:

435 (539/571) hk/640 Nm

Drivlinje:

4WD/1 gir foran/2 gir bak

0-100 km/t:

4,0 sek

0-200 km/t:

13,3 sek

80-120 km/t

2,3 sek

Toppfart:

250 km/t

Batteri (brutto):

79,2/93,4 kWt

Strømforbruk:

21,1 kWt

Rekkevidde:

407/463 km

Ladefart hurtig/hjemme:

270 kW/11 kW

Mål LxBxH:

493/197/130 cm

Akselavstand:

290 cm

Bakkeklaring:

12,8 cm

Bagasjerom (bak/foran):

407/81 liter

Egenvekt:

2140 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Pris fra:

Kr. 959.900

Pris testbil:

Kr. 1.486.600

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer