img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Bortgjemt og glemt
PRØVEKJØRT: X-Trail er suksessen som druknet i Qashqai og nå lever et litt ufortjent skyggeliv i Nissans fokus på elektrisk suksess.

Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020.

X-Trail ble lansert i 2002 og tok Norge med storm. Allerede i 2003 ble den Nissans mest populære bil og var det i fire år til Qashqai overtok og parkerte X-Trail. Med Nissans elektriske suksess fra 2011 havnet X-Trail enda lenger bak i køen og er nå nesten glemt. Det er helt ufortjent og den er et bra alternativ for de mange som fortsatt mener SUV skal ha dieselmotor.

EU-TILPASSET
Nå spør du kanskje hvorfor jeg trekker fram X-Trail såpass mange år etter både relanseringen og faceliften? Forklaringen er enkel: For å tilpasse seg nye utslippskrav, kaster Nissan ut alle motorene i X-Trail og erstatter dem med nye. 1,6 liter/163 bensin erstattes av 1,3 liter/160 hk, og de to dieselmotorene på 1,6 liter/130 hk og 2,0 liter/177 hk erstattes av én motor med 1,7-liters volum og 150 hk effekt.

Bensinvarianten drifter kun på forhjulene og i kombinasjon med sjutrinns automatgirkasse, mens dieselvarianten leveres med 2WD, alternativt 4WD, begge i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller trinnløs automat (CVT).

X-Trail bygges over samme tekniske lest som lillebror Qashqai, men oppleves langt mer robust, mer som en arbeidsbil. I tillegg overtok X-Trail ved siste revisjon av Qashqai funksjonen med tre seterekker, X-Trail erstattet altså sjuseteren Qashqai +2.

4X4
I X-Trail bestemmer du over firehjulsdriften selv ved å velge det bort og bare la bilen trekke på forhjulene, sette den i automatisk funksjon slik at bilen bestemmer hvilke hjul det er best å sende motorkraften til, eller du kan låse kraften til 4x4 konstant.

X-Trail har noe konservativt over seg. Som en venn som satte seg inn sa: – Så herlig med klassisk instrumentering. Ja, faktum er at slett ikke alle synes skjermbaserte løsninger fungerer like bra i bil i fart, som det gjør på en iPad i sofakroken.

(saken fortsetter)

LITEN SKJERM
Mitt ankepunkt mot infotainmentskjermen i X-Trail er ikke bare at den er knøttliten sett med 2020-øyne, men at den også har altfor dårlig oppløsning.

X-trail har fire-kamera-løsning, hvilket betyr at ved rygging vises bilde bakover samtidig som bilen ses i «fugleperspektiv». Men den lille skjermen gjør det vanskelig å få med seg alt bak, og selv om sensorene også sier fra om oversette hindringer, hadde en stor og skarp skjerm løst siktproblemet. De fleste av konkurrentene har fikset dette for lenge siden.

Innvendig er det ellers lett å trives i X-Trail. Du sitter høyt i bra seter, bilen støyer ikke spesielt mye, og baksetet kan lengdereguleres for å øke bagasjerommet. Bagasjeromsgulv i to etasjer trekker også opp, og halve gulvlokket kan settes på høykant for å lage en brønn bakerst til handleposene. Bra, det.

Men hvorfor er det nødvendig å gjemme bort viktige brytere for ProPilot, rattvarme og ECO-knapp? Disse knappene lar seg ikke finne fram til uten å ta blikket fra veien. Ikke bra, det.

X-Trail har heller ikke head up display.

HØYT FORBRUK
Nissan har en annen utfordring å hanskes med i X-Trail: Forbruket. 0,78 liter per mil som gir 204 gram CO2 i utslipp. Den ganske nøyaktig like store SUV-en Skoda Kodiak med 150 hk motor, 4x4, automat nøyer seg med å spytte ut 173 gram per km.

Andre, som eksempelvis Mitsubishi (Outlander), Peugeot (3008/5008) og Opel (Grandland), Volvo (CX60) og Mercedes (GLC), har løst CO2-problemet med ladehybridisering, men det gjelder selvfølgelig først og fremst for å tilfredsstille 95-grams flåtekravet fra EU.

(saken fortsetter)

Lavt utslipp favoriseres i det norske engangsavgiftssystemet. Styggedommen som blåser ut av eksosrøret på X-Trail straffer derfor Nissan med 275.600 kroner i engangsavgift, mens Skoda slipper unna med 193.200 kroner, altså 82.400 kroner mindre.

Også Mitsubishi, en annen relevant konkurrent, straffes bare med 19.800 kroner i engangsavgift på Outlander. Her ligger noe av forklaringen på at Mitsubishi leverte ut 5048 Outlander i fjor mens Nissan måtte nøye seg med 47 X-Trail.

FOR KOSTBAR
I tillegg til å koste mindre, har nevnte Skoda større bagasjerom og trekker tilhenger som kan veie 1000 kilo mer enn X-Trail. Her er det girkassen (CVT) som bremser tilhengervekten. Ved å velge manuelt gir, øker X-Trails tilhengervekt i det minste til to tonn.

Ved inngangen til 2020 leveres Nissan X-Trail med ProPilot. Men du må betale 10.000 kroner ekstra for funksjonen som gir deg adaptiv cruisekontroll, køautomatikk og styrehjelp. Dette gjør X-Trail selvkjørende på nivå 2,0 der mange biler har befunnet seg lenge nå.

Det høye utslippet er jeg redd fører til at Nissan etter sommeren må droppe X-Trail fra det europeiske modellprogrammet eller strupe volumet til et minimum for å unngå å bli straffet med utslippsskatt.

Trist at Nissan ikke har gjort mer med utslippet, for X-Trail er i utgangspunktet en bra bil som nå dessverre priser seg helt ut av Norge.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer