Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020. De første dagene av mai var unnagjort og bak lå allerede uker med mange herlige soldager og lange, svale kvelder. Framtiden, i det minste på kalenderen, varslet lengre dager og statistisk mer varme, så jeg trykket allerede langt inne i parkeringshuset på knappen som i løpet av ti sekunder pent pakker ned Jaguar F-Types stofftak. Jeg var klar til å møte solstrålenes forsommer og dro på litt ut av huset. Men forsommeren vil det annerledes og møtte meg umiddelbart utenfor porten iført piskende hagl etterfulgt av ei kald og kort, men såpass intens, snøbyge at lysegrønne løvtrær stod stive av skrekk som kulisse. Heldigvis legges taket like raskt på som det tas av – og i fart – så det kom på i en feiende fart før snøen rakk å legge seg i passasjersetet. DROPPER SOMMERÅPENT Dagen etter startet med kuldegrader og is på frontruten som straff for at jeg i et øyeblikk av latskap valgte å hensette bilen på utsiden av garasjeporten, og ikke på innsiden. Det var på leting etter en for lengst bortpakket isskrape jeg oppdaget at Jaguar allerede hadde tenkt på mine hvitfrosne fingre og utstyrt kabrioletutgaven – av alle biler i verden som normalt ikke trenger det – med både varmetråder i frontruta og varme i rattet. Takk og pris, jeg lover å huske akkurat denne absurde maiopplevelsen etter en snill vinter med føre i hovedsak tilpasset sommerdekk. (saken fortsetter) SJELDEN I NORGE Når jeg først blar innom Jaguars historie, så etterfulgte F-Type vakre XK, begge streket opp av Ian Callum, skotten som i kraft av å lede Jaguars designavdeling i en mannsalder, har satt sitt bumerke på hele den britiske sportsbilprodusentens modellrekke i dette århundret. Intet mindre, må vite. Og naturligvis henger F-Type på historien til legendariske E-Type, produsert fra 1961 til 1975. Å ta lærdom av en suksessrik fortid gjør det enklere å møte fremtiden. Kabrioletvarianten av F-Type, eller for den sakens skyld kupéutgaven, er ikke bilen du anskaffer og kjører rundt i for å eksponere innsiden av lommeboka. I så fall imponerer lavbygg fra Italia mer. Nei, F-Type handler om entusiasmen for britisk bilhistorie, dernest om solid ingeniørarbeid pakket inn i et snev av britisk overklassetouch, plantet fjellstøtt til asfalten og uttrykt i det enkle ordet kjøreglede. RETUSJERT Retusj både foran og bak får en lekker bil til å framstå enda lekrere. I innstegsmodellen brummer den firesylindrede 2,0-liters turbomotoren som Jaguar fortsatt henter 300 hk ut av. Den trekker på bakhjulene og 4x4 står ikke på tilvalglisten. Venner av V6 (3,0 liter/340 hk og 380 hk) må heretter finne seg i rekkefireren, eller ta steget opp i kompressormatede 5,0 liter V8 hvor den med minst effekt yter 450 hk, som øker til 575 hk i R-modellen, og hvor 4x4 er en del av pakken. (saken fortsetter) BARE AUTOMAT Girkassen fungerer utmerket også sammen med en motor hvor maksimalt moment på 400 Nm allerede oppnås ved 1200 omdreininger, men som mer enn gjerne lar seg piske opp mot rødmerkingen på 6000-tallet og hele tiden ber om mer pådrag for å utfordre 20-tommerne fra Pirelli, 295/30 bak og 255/35 foran. Men jeg innrømmer allerede nå at selv om det tok under seks sekunder til 100 km/t, er det noe herlig over lydbildet når enda flere enn fire sylindre jobber sammen, som eksempelvis i rekkesekseren i BMW Z4 som er en av konkurrentene. I Jaguaren brummer det bassaktig, men det er først etter å ha trykket inn eksoslydknappen. TREKK FRA SIDENE Vindskjermen, som egentlig bare er i veien med taket på, fjernes manuelt. Kanskje en idé å elektrifisere denne funksjonen? På varme dager derimot, kjøles setene ned i tre trinn. Selv om F-Type først og fremst er til for gledens skyld på veier som snor seg gjennom hyggelig landskap, består hverdagen selv i en bil som denne ikke så rent sjelden av sakterullende trafikk og køer. Selvfølgelig tar cruisekontrollen hånd om de kjedelige transportetappene, men ikke automatisert med radarstyrt cruisekontroll og køfunksjon. At Jaguar ikke spanderte selvkjøringsfunksjon til nivå 2 ved oppgraderingen, er lettere å forstå i en bil som primært skal kjøres aktivt og ikke tjene som transportmaskin. (saken fortsetter) DIGITALT Jeg liker Jaguars gjennomførte bruk av navnetrekket i alt fra seterygger via lufteventilene, til ringen rundt den lille knappen som åpner oppbevaringsrommet på passasjersiden. Likeledes tiltrekkes jeg av den store klokka midt på instrumentskjermen hvor turtelleren betyr langt mer enn fartsmåleren (om skjermen konfigureres slik) bare for å fortelle omgivelsene hva som er viktigst når man først har investert i en F-Type. Bilen jeg kjørte var den første og eneste oppgradert F-Type i Norge til nå. Ny F-Type lanseres i løpet av juni, men hva den skal koste er ikke klart. Men ta utgangspunkt i at utgående F-Type kupe starter rett over 900.000 kroner og kabrioleten 80.000 kroner høyere, legg så på rundt 100.000 kroner (inkludert valutajustering), så er du sikkert ikke veldig langt unna. VI SYNES
OBS!
|