img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Sommeråpen Type
PRØVEKJØRT: Det er aldri for sent å reise i opplevelser. Jaguar F-Type Convertible hjelper deg å gjøre reisen til selve målet.

Først publisert i Bladet BIL  nummer 5/2020.

De første dagene av mai var unnagjort og bak lå allerede uker med mange herlige soldager og lange, svale kvelder. Framtiden, i det minste på kalenderen, varslet lengre dager og statistisk mer varme, så jeg trykket allerede langt inne i parkeringshuset på knappen som i løpet av ti sekunder pent pakker ned Jaguar F-Types stofftak. Jeg var klar til å møte solstrålenes forsommer og dro på litt ut av huset.

Men forsommeren vil det annerledes og møtte meg umiddelbart utenfor porten iført piskende hagl etterfulgt av ei kald og kort, men såpass intens, snøbyge at lysegrønne løvtrær stod stive av skrekk som kulisse. Heldigvis legges taket like raskt på som det tas av – og i fart – så det kom på i en feiende fart før snøen rakk å legge seg i passasjersetet.

DROPPER SOMMERÅPENT
Her ligger forklaringen på hvorfor stadig flere dropper den sommeråpne bilen til fordel for lukket SUV som med firehjulsdrift spiser dårlig vær og dårlige veier til frokost.

Dagen etter startet med kuldegrader og is på frontruten som straff for at jeg i et øyeblikk av latskap valgte å hensette bilen på utsiden av garasjeporten, og ikke på innsiden.

Det var på leting etter en for lengst bortpakket isskrape jeg oppdaget at Jaguar allerede hadde tenkt på mine hvitfrosne fingre og utstyrt kabrioletutgaven – av alle biler i verden som normalt ikke trenger det – med både varmetråder i frontruta og varme i rattet. Takk og pris, jeg lover å huske akkurat denne absurde maiopplevelsen etter en snill vinter med føre i hovedsak tilpasset sommerdekk.

(saken fortsetter)

SJELDEN I NORGE
Jaguar F-Type er overflødighetshornet med kun 62 nysolgte og 41 bruktimporterte i Norge siden lanseringen i 2013. Av disse er bare 15 kabrioleter, så noe vanlig syn på norske veier er den slett ikke.

Når jeg først blar innom Jaguars historie, så etterfulgte F-Type vakre XK, begge streket opp av Ian Callum, skotten som i kraft av å lede Jaguars designavdeling i en mannsalder, har satt sitt bumerke på hele den britiske sportsbilprodusentens modellrekke i dette århundret. Intet mindre, må vite.

Og naturligvis henger F-Type på historien til legendariske E-Type, produsert fra 1961 til 1975. Å ta lærdom av en suksessrik fortid gjør det enklere å møte fremtiden.

Kabrioletvarianten av F-Type, eller for den sakens skyld kupéutgaven, er ikke bilen du anskaffer og kjører rundt i for å eksponere innsiden av lommeboka. I så fall imponerer lavbygg fra Italia mer. Nei, F-Type handler om entusiasmen for britisk bilhistorie, dernest om solid ingeniørarbeid pakket inn i et snev av britisk overklassetouch, plantet fjellstøtt til asfalten og uttrykt i det enkle ordet kjøreglede.

RETUSJERT
2020-utgaven av Jaguar F-Type dreier seg ikke om noen tvers gjennom ny bil, snarere om en lettere facelift for å tilpasse en bra bil til 2020-kravene i form av smalere lykter, digital instrumentering, oppgradert infotainment-teknologi og opprydding i motorprogrammet.

Retusj både foran og bak får en lekker bil til å framstå enda lekrere.

I innstegsmodellen brummer den firesylindrede 2,0-liters turbomotoren som Jaguar fortsatt henter 300 hk ut av. Den trekker på bakhjulene og 4x4 står ikke på tilvalglisten.

Venner av V6 (3,0 liter/340 hk og 380 hk) må heretter finne seg i rekkefireren, eller ta steget opp i kompressormatede 5,0 liter V8 hvor den med minst effekt yter 450 hk, som øker til 575 hk i R-modellen, og hvor 4x4 er en del av pakken.

(saken fortsetter)

BARE AUTOMAT
I oppgraderte F-Type dropper Jaguar manuell girkasse som option. Heretter gjelder kun ZFs Quickshift-kasse med åtte trinn og sportsmodus som enklest betjenes med hendlene på rattet. Valget henger sammen med forbruk, men også i at automatkassen skifter raskere og mykere enn de aller fleste greier å gire med spak i gulvet.

Girkassen fungerer utmerket også sammen med en motor hvor maksimalt moment på 400 Nm allerede oppnås ved 1200 omdreininger, men som mer enn gjerne lar seg piske opp mot rødmerkingen på 6000-tallet og hele tiden ber om mer pådrag for å utfordre 20-tommerne fra Pirelli, 295/30 bak og 255/35 foran.

Men jeg innrømmer allerede nå at selv om det tok under seks sekunder til 100 km/t, er det noe herlig over lydbildet når enda flere enn fire sylindre jobber sammen, som eksempelvis i rekkesekseren i BMW Z4 som er en av konkurrentene. I Jaguaren brummer det bassaktig, men det er først etter å ha trykket inn eksoslydknappen.

TREKK FRA SIDENE 
Jeg hadde håpet på noen varme dager med taket nede i F-Type. Timene skulle bli til minutter. For trekk bakfra er alltid vanskeligere å stenge ute i en roadster enn i en fireseter hvor sideglassene bak møter vindavviseren kant i kant. Siden F-Type ikke leveres med vindskjerf à la Mercedes som blåser varm luft mot nakken, skal det være ganske varmt i luften før trekk fra åpningen mellom siderutene og hodestøtten ikke føles ubehagelig.

Vindskjermen, som egentlig bare er i veien med taket på, fjernes manuelt. Kanskje en idé å elektrifisere denne funksjonen? På varme dager derimot, kjøles setene ned i tre trinn.  

Selv om F-Type først og fremst er til for gledens skyld på veier som snor seg gjennom hyggelig landskap, består hverdagen selv i en bil som denne ikke så rent sjelden av sakterullende trafikk og køer. Selvfølgelig tar cruisekontrollen hånd om de kjedelige transportetappene, men ikke automatisert med radarstyrt cruisekontroll og køfunksjon.

At Jaguar ikke spanderte selvkjøringsfunksjon til nivå 2 ved oppgraderingen, er lettere å forstå i en bil som primært skal kjøres aktivt og ikke tjene som transportmaskin.

(saken fortsetter)

DIGITALT 
Det digitale dashbordet vekker ikke på noen måte oppsikt, kun som mer tidsriktig sammenliknet med de gamle klokkene. Infotainment-skjermen kunne med fordel vært vinklet mer mot føreren, men strålende skarphet veier delvis opp for innholdstilgjengelighet flere av konkurrentene gjør bedre.

Jeg liker Jaguars gjennomførte bruk av navnetrekket i alt fra seterygger via lufteventilene, til ringen rundt den lille knappen som åpner oppbevaringsrommet på passasjersiden. Likeledes tiltrekkes jeg av den store klokka midt på instrumentskjermen hvor turtelleren betyr langt mer enn fartsmåleren (om skjermen konfigureres slik) bare for å fortelle omgivelsene hva som er viktigst når man først har investert i en F-Type.

Bilen jeg kjørte var den første og eneste oppgradert F-Type i Norge til nå. Ny F-Type lanseres i løpet av juni, men hva den skal koste er ikke klart. Men ta utgangspunkt i at utgående F-Type kupe starter rett over 900.000 kroner og kabrioleten 80.000 kroner høyere, legg så på rundt 100.000 kroner (inkludert valutajustering), så er du sikkert ikke veldig langt unna.

VI SYNES
F-Type er blitt enda flottere og er fortsatt minst like sportslig, men må det trekke så mye i nakken med taket nede?

 

Jaguar F-Type R-Dynamic

Motor:

1997 ccm, R4, turbo bensin

Effekt/moment:

300 hk - 400 Nm

Drivlinje:

8A, bakhjulsdrift

0-100 km/t:

5,7 sek

Toppfart:

250 km/t

Forbruk:

0,91 l/mil

CO2/NOx:

206 g/km - 23 mg/km

Mål LxBxH:

448/192/131 cm

Akselavstand:

262 cm

Bakkeklaring:

10,0 cm

Bagasjerom:

196 liter

Egenvekt:

1540 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Aldri testet

Pris fra:

Ca 1.000.000

Miljøklasse:

F

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer