img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Hurra for Honda e
PRØVEKJØRT: Den er liten, kostbar og har begrenset rekkevidde. Men Honda e forsvarer prisen med å skru på sjarmen og kjøre omtrent som en gokart.

Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.

I likhet med BMW i3 og Mini EV hører Honda e hjemme i gruppen vise-seg-fram-i elbil. Liten, ja vel, men full av sjarm, spekket med teknologi og med mer enn lang nok rekkevidde til det den er ment å brukes til i nærmiljøet. Nå mangler bare en kabriolet for å gjøre konseptet komplett.

Jeg hadde, ærlig talt, ikke trodd Honda e skulle være så morsom å kjøre. For umiddelbart ser den mest ut som en produksjonstilpasset utgave av det første generasjon Civic-inspirerte konseptet Honda gjorde slik lykke med på Frankfurt-utstillingen høsten 2017. Der var det visuelle viktigere enn funksjon og ytelser. Og ja, det visuelle spiller avgjørende rolle, men her er mye mer.

KORT REKKEVIDDE 
Med 35,5 kWt batteripakke til å flytte drøyt 1,5 tonn og 3,9 meter lang småbil, kommer du ikke veldig langt, bare sånn cirka 200 kilometer om sommeren og litt mindre om vinteren - det er halvparten av rekkevidden til populære Hyundai Kona - men du kommer deg, med et smil om munnen, dit du skal. Og du kommer deg fort dit.

Jeg var derfor aldri i nærheten av rekkeviddeangst, idet jeg på ganske underholdende vei nord i Vestfold angrep sving etter sving, og raskt oppdaget at 154 hk var nok til å gjøre reisen minnerik. Samtidig sendte jeg varme tanker til ingeniørene i Honda som helt sikkert hadde hatt noen alvorsord med markedsfolkene om viktigheten av å gjøre elbilen med hele 300 Nm i moment til noe mer enn et transportmiddel til nærmeste kaffebar.

DRIFT BAK 
Bakhjulsdrift og nøyaktig 50/50 vektfordeling er elementer som bidrar til kjøreløftet. I tillegg har Honda e effektiv én-pedals-funksjon à la Nissan Leaf (må aktiveres med et knappetrykk), men denne slår seg av hver gang du kobler inn cruisekontrollen. Pluss for at sistnevnte inneholder køfunksjon.

Det eneste jeg savnet i all kjøregleden var seter med mer sidestøtte, men jeg antar at der gikk grensen for hva som lar seg putte inn i en bil når prisen starter på 253.300 kroner og ender snaut 30.000 kroner høyere. I prisdifferansen ligger kun noen flere viktige komfortelementer som oppvarmet ratt og frontrute og flere sensorstyrte sikkerhetselementer.

Å sette seg inn i Honda e er som å sette seg inn i et snev av retroinspirert fremtid. Retroinspirert på grunn av de rakettmotorliknende baklysene og de runde øynene foran, men også fordi «treverk» er tilbake på dashbord og midtkonsoll.

Ja, jeg vet at uttrykket retroinspirert begynner å bli ganske frynsete og passer på flere biler, suksessfulle eller fiaskoer, men det er noe herlig over måten Honda kombinerer det med de åtte høyoppløselige skjermene.

(saken fortsetter)

REVOLUSJON 
For Hondas drives opplagt av ønsket om å revolusjonere dashbordet med skjermer i hele dashbordets bredde og tre presentasjonsnivåer - først det nødvendige, dernest det nyttige, og til slutt underholdende informasjon.

Ikke det at Honda er alene om voldsom skjermbredde, men de er i det minste ute med det i en bil som allerede befinner seg på det norske veinettet.

Den viktigste av dem presenterer kjøreinformasjon og sitter rett bak det lengde- og høydejusterbare rattet, så kommer to infotainmentskjermer, hvor innholdet med et knappetrykk svitsjes mellom de to skjermene, altså mellom fører og passasjer. Hver av dem har eget telefonskjermstort betjeningsdisplay. Skjermene er alle så skarpe og kontrastrike at de ikke trenger solskjerming.

Under dagsbordet sitter tre viktige kontakter: 230 volt, USB og HDMI.

ÅTTE SKJERMER 
Men Hondaen har tre skjermer til – på hver side av dashbordet, og vinklet mot føreren. Disse to er koblet til kamera og erstatter speilene. Honda er således den andre bilprodusenten etter Audi som erstatter tradisjonelle speil med kamerateknikk.

De slanke kamarafestene ser veldig fremtidsrettet ut, men jeg er noe i tvil om speilerstatningen egentlig øker sikkerheten. Særlig på venstre side skygget venstre hånd for litt av skjermbildet, og jeg synes det er vanskeligere å bedømme avstanden til kjøretøy bak på skjerm enn i tradisjonelle speil.

Advance-utgaven av Honda e har også innvendig speil erstattet med kamera og skjerm. Flere produsenter tilbyr denne løsningen, og det beste å si om kameraspeil, er muligheten til å slå av funksjonen slik at skjermen fungerer som vanlig speil.

Bilens fire kameraer koblet til god skjermgrafikk gjør det lekende lett å lukeparkere bilen med centimeters nøyaktighet.

(saken fortsetter)

FLERE BRYTERE 
Honda e er på ingen måter fri for knapper og brytere. Lydvolumet kan eksempelvis stilles med et fysisk hjul, men plasseringen gjør det mest brukervennlig for passasjeren.

Klimaanlegget stilles heldigvis manuelt, mens girvalg – altså framover og bakover – skjer via trykknapper på midtkonsollen.

Jeg antydet innledningsvis rekkevidde på 200 km og at det holder fordi du normalt skal ikke lenger med Honda e. Dette er i hovedsak bilen som lades hjemme.

I de få tilfellene du virkelig skal langt så har Honda fortalt deg at du lader raskt fra 0 til 80 prosent batterikapasitet (ca 160 km) på 30 minutter om laderens kapasitet overskrider bilens på 100 kW.

I teorien skal det være slik. Men ikke i praksis. Høyeste ladefart på en 150 kW lader oppnådde jeg med 40,4 kW ved 35 prosent kapasitet på batteriet som ladet til 71 prosent hadde falt til 31,6 kW. 12,7 kWt tok drøyt 22 minutter å lade, og er langt fra imponerende.

Heldigvis har Honda skygget unna den japanske hurtigladeteknologien Chademo og valgt europeiske CCS.

TRANG BAK 
Honda e har plass til fire, i praksis kun 2+2. Foran er plassen så god at det knapt er noe igjen til dem som henvises til baksetet, det passer best for barn som kan sitte i setet eller på pute og ikke i bakovervendt barnestol.

171 liter bagasjerom holder kun til et par flykabinkofferter, og det er ikke noe ekstrarom under panseret selv om motoren befinner seg bak. Baksetet har ikke delt rygg.

Naturligvis har Honda under utviklingen av bilen skulet til Tesla, som for eksempel at dørhåndtakene foran kommer ut av seg selv og at bilen startes automatisk ved å velge gir.

Om du ikke synes noe av det jeg her har skrevet om løfter bilopplevelsen og er viktig og derfor verdt prisen, så får du samme eller bedre rekkevidde for 70.000 kroner mindre i VW e-Up, Seat Mii og Skoda Citigo iV.

VI SYNES
Herlig med en bil hvor det emosjonelle betyr mer enn det funksjonelle, fordi det funksjonelle er bra nok.

 

Honda e Advance

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

136/153 hk - 315 Nm

Drivlinje:

1A/bakhjulsdrift

0-100 km/t:

8,3 sek

Toppfart:

145 km/t

Batteri:

35,5 kWt

Rekkevidde:

220 km

Ebergiforbruk (oppgitt/test):

17,2/18,2 kWt/100 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100 kW/6,6 kW

Mål LxBxH:

389/175/151 cm

Akselavstand:

254 cm

Bakkeklaring:

14,5 cm

Bagasjerom:

171 - 861 liter

Egenvekt:

1525 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Ikke testet

Pris fra:

Kr. 253.300

Pris testbil:

Kr. 289.000

Miljøklasse:

A

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer