img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Nå går den lenger på strøm
PRØVEKJØRT: Med større batteri har den avgiftsfrie ladbare hybriden Mini Cooper S E All4 Countryman blitt enda mer fornuftig.

Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.

Cooper S E All4 Countryman har vært bestselgeren blant Mini-modellene de siste årene. Prisen har vært relativt gunstig på grunn av svært lave avgifter som følge av hybrid drivlinje, selv om du betaler en viss premie for merkevaren.  Faktisk må du nå ut med null kroner i engangsavgift, og belastes bare med merverdiavgift og vrakpant på 2400 kroner når du kjøper bilen.

Den går 30 prosent lenger
Nå har Mini-en blitt litt mer aktuell. Et av ankepunktene ved bilen har vært at den elektriske rekkevidden har vært litt snau. Et større batteri på 10 kWh (brutto) er på plass, en økning fra 7,7 kWh, noe som betyr at rekkevidden i teorien har økt med rundt 30 prosent til 51 km. For å oppnå slike tall bør du nok ha sommertemperaturer og antydning til medvind. Fullt oppladet fikk vi opp en rekkevidde på 37 km, men på kalde vårmorgener hvor termometeret knapt viste mer enn null grader.

Som referanse hadde vi på samme tidspunkt en BMW 225 xe, som har samme drivlinje som Mini-en, men med den gamle batteripakken. Her lyste 30 km mot oss. Slike tall må tas med en klype salt, da de i stor grad baserer seg på historikk, men det er liten tvil om at den reelle rekkevidden har økt betraktelig når nå både BMW-en og Mini-en har fått større batterikapasitet.

224 hk
Bilene med identisk drivlinje har en samlet effekt på 224 hk, noe som gjør dem kjappe. Mini bruker 6,8 sekunder fra 0-100 km/t.

I motsetning til flere av konkurrentene, har de ladbare hybridene fra BMW og Mini firehjulstrekk. Vi snakker ikke om noe avansert xDrive-system. I stedet er det elmotoren som driver bakhjulene og bensinmotoren som driver forhjulene. Men det fungerer på glatte vinterveier.

Det største subjektive likhetspunktet mellom Mini-en og BMW-en er faktisk lydbildet. Det skulle for så vidt bare mangle, når drivlinjen er lik. 

BMWs lille 1,5-liters bensinmotor gir det raspende lydbildet vi gjerne forbinder med tresylindrede motorer.  Det er definitivt ikke den mest macho lyden som har kommet fra BMWs verden.

Bensinmotoren slår inn i «tide og utide», selv om det er strøm på batteriet, men det hele skjer relativt sømløst.  Ulike kjøreprogrammer gjør det mulig å kjøre mer økonomisk eller sportslig om man vil det, men å tvinge bilen til å bare gå på strøm, er ikke mulig.

Original vare
Minis store fordel, og ulempe vil noen si, er at den er så original på alle måter. Formen er det umulig å ta feil av. Det er en Mini – bare i mye større skala enn originalen vi husker fra 70-tallet.

Og at den er større, betyr også at bilen med navnet Mini selvmotsigende nok er ganske romslig, både i kupeen og i bagasjerommet. Batteripakken er plassert under baksetene, noe som betyr at lastekapasiteten er på 405 liter, bare 45 liter mindre enn det utgaven uten hybrid drivlinje kan skilte med.

Dashbordet er også helt unikt for Mini, med et stort, rundt, midtstilt instrument hvor du får opp kart, radio osv. Lyssettingen rundt skjermen gir litt tivoli-fornemmelser når fargene skifter idet du for eksempel skrur opp eller ned varmen eller parkeringssensorene aktiviseres ved rygging. Kult eller harry, alt ettersom.

Vippebrytere som gir flyassosiasjoner finner vi både i midtkonsollen og i taket.  Det ser i det minste kult ut, selv om brukervennligheten nok er bedre med konvensjonell betjening.

Som en ekstra hyllest til sitt engelske opphav, var testbilen kledd i kledelig, klassisk British Racing Green-farge. Nærmere juletre kommer du ikke.

Mini Countryman og BMW 225 xe appellerer nok til noe forskjellige målgrupper. BMW-en havner i den noe upopulære kategorien «flerbruksbil», mens Countryman er mer SUV/crossover. Mens Mini-en utstråler noe hipt og annerledes, blir BMW-en direkte traust.

Vi synes…

I oppgradert utgave har den ladbare Mini-en fått den elektriske rekkevidden den fortjener. Den er original, men likevel praktisk. På kjøpet får du krefter i massevis og et visst miljøalibi.

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer