img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Ny Kangoo – Express er tilbake
«Åpne nye dører» var mottoet for Renault varebil-show denne uken. Det kan de trygt si.

Det dreide seg nemlig først og fremst om dører. Om dører bredere enn noensinne. Om bakdører delt som baksetet på personbiler, 1/3 på den ene siden, 2/3 på den andre. Om skyvedører. Og ikke minst: om sidedører uten noen forstyrrende B-stolper.

Det var så mye dører at det hele munnet ut i et «Open Sesame by Renault» som åpenbart skal bli plattformen for markedsføringen av de nye bilene.

Hvordan de skal løse den i Norge er jeg litt spent på. Jeg er ikke sikker på at en fjern henvisning til Ali Baba er det mest kjøpsutløsende man kan komme på her hjemme.

Alle disse nye dørene satt – ikke overraskende – på nye biler.

Først og fremst på den nye Kangoo. Siden det ble presisert at den het Kangoo Van kan vi nok regne med å se den i persontransportversjon også – men det kommer senere.

Akkurat som at batteriel-versjonen av den ikke skal komme før ved årsskiftet. Den skal forøvrig hete Kangoo Van E-TECH Electric, så det er åpenbart at de tar den på alvor. Til de grader på alvor at i Frankrike bygger de opp en egen lade- og service-infrastruktur for modellen.

Denne nye Kangoo er tredje generasjon. Den første kom i 1997 da den tok over for Express som var basert på en av de små personbilene.

2. generasjon kom i 2008 og i 2013 kom fase to. Det var med andre ord på høy tid med et nytt utspill.

Til nå har forresten mer enn 4 millioner av de gamle blitt solgt over hele verden. Av dem 60.000 av den elektriske versjonen – noe som gjør den til en segmentleder.

Du ser at den nye er en Kangoo, men den er vel enda litt mer bulldog i feisen enn før. Lykter og lys er med på å gi den et nytt preg både foran og bak. I kabinen er den enda nærmere en praktisk kontorplass, med muligheter for en bedre lunch også, og med en rekke løsninger for å legge bort ting og allikevel ha orden på dem. 90 smarte liter finner du spredt omkring.

Men de er når du ser den fra fortau-siden du virkelig kan ane en forskjell. Det er noe med at bakerste del av fordøren og forreste del av skyvedøren sitter helt tett sammen.

Skyv døren bakover og lukk opp passasjerdøren og der ser du årsaken. B-stolpen er helt borte. Dette gir muligheter for inn og utlasting. Sammen med innrednings-spesialister er det for eksempel utviklet en «karusell» som gjør at verktøyveggen som sitter der som en bakvegg i lasterommet kan svinges ut slik ut du rekker den rett fra den åpne døren. Og sideåpningen alene er på 1,45 – bredere finner du ikke.

I land hvor du har åpning i skilleveggen har du også mulighet til å laste inn mer enn tre meter lange gjenstander når du har felt ned passasjersetet flatt. Og selv så lange planker kan du lirke inn eller ut hvis parkeringen er så tett at du ikke får opp bakdørene.

Smarte er også bagasjebærere i taket, der du kan lempe opp for eksempel en trapp eller andre lange gjenstander uten å bruke opp gulvplassen.

Den nøkkelfrie betjeningen inneholder også en løsning der du kan låse bagasjerom og førerhus hver for seg.

Bilen er blitt 449 cm lang og kan ta inntil 3,9 kubikk. Et eller annet sted der finnes også en lang versjon. Dieselversjonene er 1,5 Blue dCI, 75, 95 og 115 hk med 7 trinns dobbelclutch-kasse.

Ikke spor av firehjulsdrift, men en traksjonskontroll som visstnok er ganske effektiv.

Kangoo skal fortsatt bygges på Mauberge-fabrikken, og i beskrivelsen av den dukket det opp noe morsomt.

Under pressekonferansen i forbindelse med presentasjonen ble det spørsmål om den fremdeles også skal bygges for Mercedes og Nissan.

Svaret var at dette var en Renault-presentasjon så det ville de ikke kommentere, men overlate til de respektive produsentene når tiden var inne.

I det trykte pressematerialet sto det klart at den nye skal produseres ved siden av den fremtidige Mercedes T-Klasse minivan og den neste generasjon Nissan varebil som skal erstatte dagens NV250, og som skal komme på markedet tidlig i 2022.

EXPRESS
Med ny Express som lanseres samtidig er på en måte en slags ring sluttet.

Kangoo overtok jo for Express i 1997 og den varte i produksjon helt til 2000. Basert på andre generasjon Renault 5 var den jo hele tiden mer personbil enn tøff nyttebil og kom i mange morsomme versjoner. Høyt tak med vinduer rundt hele taket, for eksempel, eller som en ganske surfete pick up.

Den nye Express later til å ta livet mye mer på alvor. Den skal bygges på fabrikken i Tanger, Marokko – og når vi får høre at den kommende passasjerutgaven bare skal til utvalgte markeder som for eksempel Tyrkia, høres det ut som det ikke er en bil for søndagsbruk.

«Praktisk og effektiv» er ordene som brukes – robust dukker også opp her og der - men også her snakker vi komfortabel kabin, om markedsledende sidedørsåpning (72 cm), om 191 cm langt gulv i varerommet, og inntil 3,7 kubikk eller 650 kg (med dieselmotorene). I tillegg til 48 liter i førerhuset!

Med 281 har den 10 cm. lenger akselavstand enn Kangoo, og den måler 439 i lengden. Her er det 75 eller 95 hk dieselen som gjelder, med 6 trinns manuell. Alt sammen data som tyder på at dette er en bil som også skal erstatte Dacia Dokker varebilen.

Også for Express gjelder de samme serviceintervallene som for den nye Kangoo: 2 år eller 30.000 km.

For å gjøre bildet komplett ble det også presentert to nye person-versjoner av Trafic: Combi som er en ganske neppå-jorda utgave, og SpaceClass som sikter mot superlimousine-klassen. Disse blir klare til årsskiftet.

Roger Andersen, ansvarlig for blant annet informasjon hos Renaultimportøren, forteller imidlertid at nye Kangoo kommer til Norge i september.

– Når det gjelder elektriske Kangoo er denne ventet i løpet av første kvartal 2022, sier Andersen til YrkesBil.

– Hvilke motorer/drivlinjer er aktuelle for det norske markedet i nye Kangoo?

– I første omgang 95 + 130 hk i manuell og EDC.

– Skal Express tas inn til Norge?

– Ja, absolutt. Den er ventet inn til Norge allerede i mai/juni.

– Hva vil de nye varebilene bety for varebilsatsningen hos importøren?

– Fornyelsen av varebilrangen vår i 2021/2022 vil bety at vi stiller betraktelig mer konkurransedyktig i markedet og satsningen/ ambisjonene også vil økes. Dette jobbes det med men er litt tidlig å si noe om, svarer Andersen.

Priser er det for tidlig å si noe om.

Det er verdt å minne om at også i fjor ble Renault nummer to på varebilmarkedet i Europa, med 14,6 prosent markedsandel.

Med totalt 520.640 nyttebiler totalt hadde franskmennene 5,8 prosent av det globale markedet (se bort fra Nord Amerika). 47,8 prosent av produksjonen deres ble solgt globalt, opp fra 42,3 prosent i 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer