Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det dreide seg nemlig først og fremst om dører. Om dører bredere enn noensinne. Om bakdører delt som baksetet på personbiler, 1/3 på den ene siden, 2/3 på den andre. Om skyvedører. Og ikke minst: om sidedører uten noen forstyrrende B-stolper. Det var så mye dører at det hele munnet ut i et «Open Sesame by Renault» som åpenbart skal bli plattformen for markedsføringen av de nye bilene. Hvordan de skal løse den i Norge er jeg litt spent på. Jeg er ikke sikker på at en fjern henvisning til Ali Baba er det mest kjøpsutløsende man kan komme på her hjemme. Alle disse nye dørene satt – ikke overraskende – på nye biler. Først og fremst på den nye Kangoo. Siden det ble presisert at den het Kangoo Van kan vi nok regne med å se den i persontransportversjon også – men det kommer senere. Akkurat som at batteriel-versjonen av den ikke skal komme før ved årsskiftet. Den skal forøvrig hete Kangoo Van E-TECH Electric, så det er åpenbart at de tar den på alvor. Til de grader på alvor at i Frankrike bygger de opp en egen lade- og service-infrastruktur for modellen. Denne nye Kangoo er tredje generasjon. Den første kom i 1997 da den tok over for Express som var basert på en av de små personbilene. 2. generasjon kom i 2008 og i 2013 kom fase to. Det var med andre ord på høy tid med et nytt utspill. Til nå har forresten mer enn 4 millioner av de gamle blitt solgt over hele verden. Av dem 60.000 av den elektriske versjonen – noe som gjør den til en segmentleder. Du ser at den nye er en Kangoo, men den er vel enda litt mer bulldog i feisen enn før. Lykter og lys er med på å gi den et nytt preg både foran og bak. I kabinen er den enda nærmere en praktisk kontorplass, med muligheter for en bedre lunch også, og med en rekke løsninger for å legge bort ting og allikevel ha orden på dem. 90 smarte liter finner du spredt omkring. Men de er når du ser den fra fortau-siden du virkelig kan ane en forskjell. Det er noe med at bakerste del av fordøren og forreste del av skyvedøren sitter helt tett sammen. Skyv døren bakover og lukk opp passasjerdøren og der ser du årsaken. B-stolpen er helt borte. Dette gir muligheter for inn og utlasting. Sammen med innrednings-spesialister er det for eksempel utviklet en «karusell» som gjør at verktøyveggen som sitter der som en bakvegg i lasterommet kan svinges ut slik ut du rekker den rett fra den åpne døren. Og sideåpningen alene er på 1,45 – bredere finner du ikke. I land hvor du har åpning i skilleveggen har du også mulighet til å laste inn mer enn tre meter lange gjenstander når du har felt ned passasjersetet flatt. Og selv så lange planker kan du lirke inn eller ut hvis parkeringen er så tett at du ikke får opp bakdørene. Smarte er også bagasjebærere i taket, der du kan lempe opp for eksempel en trapp eller andre lange gjenstander uten å bruke opp gulvplassen. Den nøkkelfrie betjeningen inneholder også en løsning der du kan låse bagasjerom og førerhus hver for seg. Bilen er blitt 449 cm lang og kan ta inntil 3,9 kubikk. Et eller annet sted der finnes også en lang versjon. Dieselversjonene er 1,5 Blue dCI, 75, 95 og 115 hk med 7 trinns dobbelclutch-kasse. Ikke spor av firehjulsdrift, men en traksjonskontroll som visstnok er ganske effektiv. Kangoo skal fortsatt bygges på Mauberge-fabrikken, og i beskrivelsen av den dukket det opp noe morsomt. Under pressekonferansen i forbindelse med presentasjonen ble det spørsmål om den fremdeles også skal bygges for Mercedes og Nissan. Svaret var at dette var en Renault-presentasjon så det ville de ikke kommentere, men overlate til de respektive produsentene når tiden var inne. I det trykte pressematerialet sto det klart at den nye skal produseres ved siden av den fremtidige Mercedes T-Klasse minivan og den neste generasjon Nissan varebil som skal erstatte dagens NV250, og som skal komme på markedet tidlig i 2022. EXPRESS Kangoo overtok jo for Express i 1997 og den varte i produksjon helt til 2000. Basert på andre generasjon Renault 5 var den jo hele tiden mer personbil enn tøff nyttebil og kom i mange morsomme versjoner. Høyt tak med vinduer rundt hele taket, for eksempel, eller som en ganske surfete pick up. Den nye Express later til å ta livet mye mer på alvor. Den skal bygges på fabrikken i Tanger, Marokko – og når vi får høre at den kommende passasjerutgaven bare skal til utvalgte markeder som for eksempel Tyrkia, høres det ut som det ikke er en bil for søndagsbruk. «Praktisk og effektiv» er ordene som brukes – robust dukker også opp her og der - men også her snakker vi komfortabel kabin, om markedsledende sidedørsåpning (72 cm), om 191 cm langt gulv i varerommet, og inntil 3,7 kubikk eller 650 kg (med dieselmotorene). I tillegg til 48 liter i førerhuset! Med 281 har den 10 cm. lenger akselavstand enn Kangoo, og den måler 439 i lengden. Her er det 75 eller 95 hk dieselen som gjelder, med 6 trinns manuell. Alt sammen data som tyder på at dette er en bil som også skal erstatte Dacia Dokker varebilen. Også for Express gjelder de samme serviceintervallene som for den nye Kangoo: 2 år eller 30.000 km. For å gjøre bildet komplett ble det også presentert to nye person-versjoner av Trafic: Combi som er en ganske neppå-jorda utgave, og SpaceClass som sikter mot superlimousine-klassen. Disse blir klare til årsskiftet. Roger Andersen, ansvarlig for blant annet informasjon hos Renaultimportøren, forteller imidlertid at nye Kangoo kommer til Norge i september. – Når det gjelder elektriske Kangoo er denne ventet i løpet av første kvartal 2022, sier Andersen til YrkesBil. – Hvilke motorer/drivlinjer er aktuelle for det norske markedet i nye Kangoo? – I første omgang 95 + 130 hk i manuell og EDC. – Skal Express tas inn til Norge? – Ja, absolutt. Den er ventet inn til Norge allerede i mai/juni. – Hva vil de nye varebilene bety for varebilsatsningen hos importøren? – Fornyelsen av varebilrangen vår i 2021/2022 vil bety at vi stiller betraktelig mer konkurransedyktig i markedet og satsningen/ ambisjonene også vil økes. Dette jobbes det med men er litt tidlig å si noe om, svarer Andersen. Priser er det for tidlig å si noe om. Det er verdt å minne om at også i fjor ble Renault nummer to på varebilmarkedet i Europa, med 14,6 prosent markedsandel. Med totalt 520.640 nyttebiler totalt hadde franskmennene 5,8 prosent av det globale markedet (se bort fra Nord Amerika). 47,8 prosent av produksjonen deres ble solgt globalt, opp fra 42,3 prosent i 2019.
|