img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Toyota Mirai for spesielt interesserte
Selv med bare én kommersielt tilgjengelig hydrogen fyllestasjon i hele landet, velger Toyota likevel å ta splitter ny Mirai til Norge. Men vil du kjøpe bilen, så må du insistere på det.

Jeg har opp gjennom årene vært med på mange spesielle bilintroduksjoner. Lanseringen av Toyotas nyeste Mirai er en av dem. Ikke fordi det er noe galt med Mirai, men det er ganske dristig å ha 100 biler som leasingmål i år samtidig som det for tiden kun finnes én offentlig tilgjengelig stasjon bilen kan tankes. Den ligger på Høvik i Bærum kommune.

Her gjelder altså å holde to separate tanker i hodet samtidig: bilen og infrastrukturen for fyllestasjoner.

La meg ta bilen først.

Hydrogenpioner
Toyota er blant hydrogenpionerene og mener fortsatt at brenselcelle/hydrogenbiler vil være et realistisk utslippsfritt alternativ i mange land ved siden av batterielektriske biler. Så mens konkurrenter snakket og kalkulerte, kom Toyota med sin første hydrogenbil i 2015, kun få år etter Hyundai og deres ix35. Per i dag er Toyota Mirai den mest valgte hydrogenmodellen i Norge.

Nå er det klart for neste generasjon av Mirai som ikke bare er blitt større, men bilen har også fått bedre rekkevidde, bedre komfort og lavere pris.

Klassisk sedan
Samtidig er Mirai fortsatt en sedan med tradisjonelt bagasjerom, og til å være så stor bil er 273 liter ganske puslete. Fordi batteripakken (den veier bare 44,6 kg) står på høykant mellom bagasjerommet og baksetet, kan ikke bakseteryggene legges ned. Det reduserer bagasjeromsfleksibiliteten og tar bort muligheten til å frakte eksempelvis ski inne i bilen.

Det første jeg legger merke til er hvor stor Mirai er blitt utvendig, nå hele 4,98 meter lang og ni centimeter lengre enn forgjengeren. Samtidig er den 6,5 cm lavere med maksimal høyde på 1,47 meter. Alt dette for at bilen skal se tøffere og mer sportslig ut.

(saken fortsetter)

Lavere under taket
Senket høyde merkes godt når man setter seg inn, og særlig i baksetet. Sterkt hellende hekkparti gjør det nærmest umulig for meg som er 1,81 meter høy å få plass til hodet der bak, og når jeg setter meg inn skaller jeg umiddelbart opp i nedsenkingen av det indre taket. Foran blir jeg sittende med hodet mot kanten mellom glasstaket og taktrekket.

Dette overrasker i en bil som er lengre enn Mercedes E-klasse, og at jeg sammenliknet med E-klasse er ikke tilfeldig, for Toyota har pekt på taxinæringen som en høyaktuell kunde til denne bilen.

Nå med plass til fem
Nye Mirai har plass til fem om bord mens forgjengeren kun var registrert for fire. Men den store tunnelen gjennom hele kupeen gjør midten i baksetet til nødsitteplass.

I tunnelen ligger den største av de tre hydrogentankene. Tank nummer to befinner seg under baksetet mens den tredje har plass under bagasjerommet og bak elmotoren som fra forrige Mirai er effektøkt til 182 hk/300 Nm dreiemoment. Det gir 0-100 km/t på ni sekunder. Toppfarten oppgis til 175 km/t.

Selve brenselcellen yter 174 hk og befinner seg sammen med bilens driftsstyresystemer under panseret.

Renser luften
Toyota gjør et betydelig nummer av at Mirais tre trinns luftrensesystem slipper renere luft ut enn den som tas inn. Selvfølgelig er slikt viktig i byer med betydelig luftforurensing, slik luften kan være i en del norske byer om vinteren, men Toyota er tidlig ute med å bruke dette i markedsføring av brenselcellebilen.

Toyotas innsats for å redusere innvendig støy merkes godt. Selv med 20 tommer store hjul (245/45 R 20) er det like stille som i en stor premiumbil. Og når man først sitter der med utsikt til to skjermer, et «hav» av knapper (men ikke noe ratt for å styre lydvolumet) og et digert headupdisplay på frontruta, blir det ganske klart for meg at Mirai først og fremst er utviklet for hjemmemarkedet og USA, og at leveransene til Europa mer er for å vise hvor langt Toyota har kommet i utviklingen av H2-biler.

(saken fortsetter)

Senker prisen
Forrige Mirai kostet 602.200 kroner, nå er innstegsprisen drøyt 50.000 kroner lavere mens volumvarianten, om det går an å bruke uttrykket på en så smalt orientert bilmodell, fortsatt koster 600.000 kroner.

Det betyr samtidig at Mirai nå er 60.000 kroner rimeligere enn dens eneste konkurrent, Hyundai Nexo. SUV-en Nexo og Mirai har omtrent samme rekkevidde. Men den som henvender seg til Toyota for å kjøpe bilen, henvises raskt til leasing med startleie på 90.000 kroner og 5544 kroner i månedsleie innenfor 45.000 kjørte kilometer over tre år.

Har ambisjoner
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge legger ikke skjul på at en hydrogendrevet SUV ville vært bra i Norge, men Olsen ser likevel et potensial i årene framover og håper å øke årsvolumet med to til tre ganger årets volum på 100 biler.

Mirai tar seg raskt fram i trafikken, men responsen når ikke opp til nivået hos store elektriske konkurrenter som eksempelvis Tesla Model S. Teslaen er til gjengjeld betydelig dyrere i anskaffelse.

Til tross for enda bedre incentiver enn elbilene - som eksempelvis fritak for moms og engangsavgift fram til 2025 og fri tilgang til kollektivfeltene uten passasjer i rushperiodene, er drivstoffkostnadene ikke spesielt lave for hydrogenbiler.

Koster som en dieselbil
Hynion som eneste leverandør tar 108 kroner per kilo tanket hydrogen. Toyota oppgir Mirais hydrogenforbruk til å ligge mellom 0,8 og 0,9 kg per 100 km kjøring. Selv endte jeg på 1.05 kg, men om forbruket regnes slik at én kg holder til 100 kilometer, så blir milprisen 10,80 kroner hvilket er identisk med drivstoffkostnadene til en stor dieselbil som klarer seg med 0,7 liter/mil med diesel priset til 15 kroner per liter.

Så litt om infrastrukturen som i dag kun består av en fyllestasjon på Høvik med tilkjørt hydrogen fra Rjukan.

(saken fortsetter)

Flere fyllestasjoner
Når Toyota lanserer Mirai i Norge støtter de seg på at Hynion som eier og drifter stasjonen på Høvik har betydelige ekspansjonsplaner. Samtidig går Everfuel inn for fullt i Norge og vil i første omgang bygge 15-16 tankestasjoner hvor hydrogenet primært produseres på stedet med strøm som energikilde.

I løpet av kort tid planlegger Everfuel å gjenåpne stasjonen på Hvam nord for Oslo. Rett etter følger gjenåpning av stasjonen på Åsane i Bergen mens det tredje fyllepunktet blir på Alna i Oslo.

Selv om Everfuel første omgang orienterer seg mot tungtransportsektoren, busselskaper og taxinæringen i Sør-Norge, er selskapets ambisjon at en tredel av befolkningen i løpet av 2023 skal ha mindre en 15 minutters kjørevei til nærmeste fyllestasjon som blir kombinerte (350/700 bar) for å dekke behovet for private og kommersielle kjøretøy.

Les også: 100 hydrogenlastebiler i Norge innen 2025?

Taxinæringen
Helge Holen i Everfuel trekker spesielt fram taxinæringen som interessante kunder i store byer. I Oslo er kommunens ambisjon at alle taxier skal være utslippsfrie i løpet av 2024. I tillegg har Bergen planer om å innføre nullutslippssoner.

– Det er viktig for taxinæringen å ha gode fyllemuligheter, og vi mener at 20 prosent av taxiene i fremtiden bør være hydrogendrevne, sier Holen.

Gjennomføring av utbyggingsplanene til Everfuel og Hynion henger på statlig støtte fra Enova. Everfuel ber om 40 prosent innsatsstøtte til sine planlagte produksjons/fylleanlegg. Prisen for et fullskalaanlegg a la det som planlegges på Alna koster i størrelsesorden 40-50 millioner kroner.

 Everfuel oppgir energibehov på 55 kW strøm for å produsere 1 kg hydrogen.

Toyota Mirai  
Pris billigste Kr. 540 000
Pris testbil Kr. 599 000
Motortype Elektrisk
Ytelse 182 hk/300 Nm
Batteri 1,2 kWt
Lading DC/AC Ikke
Drivlinje 1A/bakhjulsdrift
0-100 km/t 9,0 sek
Toppfart 175 km/t
CO2/NOx 0 g
H2-forbruk (oppgitt/test) 0,79kg/1.05 kg/100 km
Rekkevidde (WLTP) 650 km
Hydrogentank - volum 142,2 liter
Hydrogentank - kapasitet 5,6 kg
Dimensjoner (L/B/H) 498/189/148 cm
Akselavstand 292 cm
Bilvekt 1920 kg
Bakkeklaring 15,0 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 273 liter
Garanti/km 5 år/200 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer