Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg har opp gjennom årene vært med på mange spesielle bilintroduksjoner. Lanseringen av Toyotas nyeste Mirai er en av dem. Ikke fordi det er noe galt med Mirai, men det er ganske dristig å ha 100 biler som leasingmål i år samtidig som det for tiden kun finnes én offentlig tilgjengelig stasjon bilen kan tankes. Den ligger på Høvik i Bærum kommune. Her gjelder altså å holde to separate tanker i hodet samtidig: bilen og infrastrukturen for fyllestasjoner. La meg ta bilen først. Hydrogenpioner Nå er det klart for neste generasjon av Mirai som ikke bare er blitt større, men bilen har også fått bedre rekkevidde, bedre komfort og lavere pris. Klassisk sedan Det første jeg legger merke til er hvor stor Mirai er blitt utvendig, nå hele 4,98 meter lang og ni centimeter lengre enn forgjengeren. Samtidig er den 6,5 cm lavere med maksimal høyde på 1,47 meter. Alt dette for at bilen skal se tøffere og mer sportslig ut. (saken fortsetter) Lavere under taket Dette overrasker i en bil som er lengre enn Mercedes E-klasse, og at jeg sammenliknet med E-klasse er ikke tilfeldig, for Toyota har pekt på taxinæringen som en høyaktuell kunde til denne bilen. Nå med plass til fem I tunnelen ligger den største av de tre hydrogentankene. Tank nummer to befinner seg under baksetet mens den tredje har plass under bagasjerommet og bak elmotoren som fra forrige Mirai er effektøkt til 182 hk/300 Nm dreiemoment. Det gir 0-100 km/t på ni sekunder. Toppfarten oppgis til 175 km/t. Selve brenselcellen yter 174 hk og befinner seg sammen med bilens driftsstyresystemer under panseret. Renser luften Toyotas innsats for å redusere innvendig støy merkes godt. Selv med 20 tommer store hjul (245/45 R 20) er det like stille som i en stor premiumbil. Og når man først sitter der med utsikt til to skjermer, et «hav» av knapper (men ikke noe ratt for å styre lydvolumet) og et digert headupdisplay på frontruta, blir det ganske klart for meg at Mirai først og fremst er utviklet for hjemmemarkedet og USA, og at leveransene til Europa mer er for å vise hvor langt Toyota har kommet i utviklingen av H2-biler. (saken fortsetter) Senker prisen Det betyr samtidig at Mirai nå er 60.000 kroner rimeligere enn dens eneste konkurrent, Hyundai Nexo. SUV-en Nexo og Mirai har omtrent samme rekkevidde. Men den som henvender seg til Toyota for å kjøpe bilen, henvises raskt til leasing med startleie på 90.000 kroner og 5544 kroner i månedsleie innenfor 45.000 kjørte kilometer over tre år. Har ambisjoner Mirai tar seg raskt fram i trafikken, men responsen når ikke opp til nivået hos store elektriske konkurrenter som eksempelvis Tesla Model S. Teslaen er til gjengjeld betydelig dyrere i anskaffelse. Til tross for enda bedre incentiver enn elbilene - som eksempelvis fritak for moms og engangsavgift fram til 2025 og fri tilgang til kollektivfeltene uten passasjer i rushperiodene, er drivstoffkostnadene ikke spesielt lave for hydrogenbiler. Koster som en dieselbil Så litt om infrastrukturen som i dag kun består av en fyllestasjon på Høvik med tilkjørt hydrogen fra Rjukan. (saken fortsetter) Flere fyllestasjoner I løpet av kort tid planlegger Everfuel å gjenåpne stasjonen på Hvam nord for Oslo. Rett etter følger gjenåpning av stasjonen på Åsane i Bergen mens det tredje fyllepunktet blir på Alna i Oslo. Selv om Everfuel første omgang orienterer seg mot tungtransportsektoren, busselskaper og taxinæringen i Sør-Norge, er selskapets ambisjon at en tredel av befolkningen i løpet av 2023 skal ha mindre en 15 minutters kjørevei til nærmeste fyllestasjon som blir kombinerte (350/700 bar) for å dekke behovet for private og kommersielle kjøretøy. Les også: 100 hydrogenlastebiler i Norge innen 2025? Taxinæringen – Det er viktig for taxinæringen å ha gode fyllemuligheter, og vi mener at 20 prosent av taxiene i fremtiden bør være hydrogendrevne, sier Holen. Gjennomføring av utbyggingsplanene til Everfuel og Hynion henger på statlig støtte fra Enova. Everfuel ber om 40 prosent innsatsstøtte til sine planlagte produksjons/fylleanlegg. Prisen for et fullskalaanlegg a la det som planlegges på Alna koster i størrelsesorden 40-50 millioner kroner. Everfuel oppgir energibehov på 55 kW strøm for å produsere 1 kg hydrogen.
|