img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Bulli-fabrikken når pensjonsalder
Det er en viss ironi i at samtidig som Transporter-fabrikken i Hannover fyller 65 år, skal Transporterproduksjonen flyttes til Tyrkia. Er det en pensjonsalder for varebil-fabrikker også?

Ingen grunn til å frykte noe utgått-på-dato stempel. Den store fabrikken i Hannover skal fortsatt eksistere – men med andre oppgaver enn den opprinnelige.

Den helt vanlige, ukompliserte, stort sett forbrenningsmotorutstyrte Transporteren skal snart produseres i Tyrkia ved siden av sin nye søster, Ford Transit. Dette er et av resultatene av et strategisk samarbeid på varebil- og pickup-siden mellom de to gigantene.

I Hannover skal til gjengjeld ID Buzz komme i storserie produksjon, dessuten skal den nye Multivan (både fossil og plug-in hybrid) bygges der. Det sies også at VW-Gruppens nye flaggskip, som foreløpig går under kodenavnet Artemis og som skal bygges i Audi, Porsche og Bentley-versjoner, skal bygges i de gamle lokalene i Stöcken – en bydel av Hannover.

I 1955 var Bobla Tysklands mest solgte bil. Kapasiteten ved fabrikken i Wolfsburg var for lengst overbelastet – en million biler pr. år var ganske mye mer enn fabrikken var dimensjonert for.

Også Transporteren, kjelenavn Bulli, ble bygget i Wolfsburg. Det hadde den blitt siden dag èn i 1950. Men nå begynte virkelig behovet for å kjøre ut varer å bli stort i Tyskland. Wirtschafts-underet ga seg også utslag på privat etterspørsel og det økte selvfølgelig behovet for varetransport.

Da var det dumt å ikke være i stand til å kunne levere flere når markedet skrek etter dem.

Mer enn 235 byer og kommuner forsto tegningen og inviterte Volkswagen til å bygge ny fabrikk hos dem. Heinrich Nordhoff, den mektige VW-sjefen, valgte Hannover. Nær de store kommunikasjonslinjene – jernbaner, motorveier og ikke minst Mittelland-kanalen der man også fant Wolfsburg.

Startskuddet gikk midt på den mest snørike vinteren i manns minne med 372 anleggsfolk. Allerede i mars 1955 var det 1000 bygningsarbeidere på stedet, pluss egne mannskaper som kunne sikre veiene i teleløsningen slik at lastebilene kom frem.

Det tok ikke lang tid før en egen mini-by vokste opp på stedet. Kontorer, administrasjon, kantiner, garderober – selvfølgelig, men også lokale kremmere satte opp butikk-filialer i teltbyen der.

Etter bare 12 uker raget fabrikkveggene mer enn fire meter i været. 28 kraner jobbet non stop. 22 store pumper leverte daglig 5.000 kubikkmeter betong.

Det ble brukt 600.000 kvadratmeter forskalingsbord for å holde betongen på plass. - Nok til å bygge en en-meter bred sti av tre fra Wolfsburg til Basel, regnet en journalist ut.

Til sammen ble det kjørt vekk 1.750.000 kubikkmeter masse, nok til 256.000 av datidens lastebil-lass.

Fra mai var 2.000 arbeidere beskjeftiget på stedet.

Men samtidig med alt byggearbeidet ble kommende ansatte kurset i å bygge Bulli. Hver morgen klokken 04.10 gikk det et tog fra Hannover til Wolfsburg som fraktet kommende medarbeidere til båndet på hovedfabrikken der de lærte å skru Bulli. Denne overgangen skulle gå sømløst.

I februar, etter bare ett år, var siste ledd på plass. Med fler-spor stasjonen, 10 km. unna det etablerte jernbane-nettet der bilene skulle skipes ut, var alt klart.

Og biler som skulle videre ble det mange av.

Den 8. mars startet serieproduksjonen i Hannover, med 4.000 ansatte om bord.

I 1967, da den første Transportergenerasjonen skulle skiftes ut, hadde 1,8 millioner biler forlatt båndene i Hannover.

Frem til 65-års jubileet har det vært mer enn ti millioner av dem.

Og flere skal det bli. Men altså ikke Transportere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer