Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020. Kompaktbilene var lenge den største bilklassen i Norge og det handlet helst om bensin- og dieselbiler. Så kom SUV-ene og kjørte fra, og nå er det elbiler som gjelder. Dette er kompaktbilklassen i kortform i 2020: * Står for 27,2 prosent av de nye personbilene * 95,4 prosent er forhjulsdrevet * 88,6 prosent velger kombi-kupe * 65,7 prosent er elektriske * 18,9 prosent er hybride * 7,9 prosent drikker bensin * 4,9 prosent er ladehybrider * 2,7 prosent drikker diesel Kilde: OFV 27,2 prosent av alle nye elektriske personbiler fram til uke 12, hørte hjemme i kompaktklassen. I dette mylderet av valgmuligheter skal Ford Focus, Toyota Corolla og VW Golf kjempe seg fram til kunder som stadig oftere ser mot en stikkontakt. Lett blir det ikke. Trekløveret i denne testen viser samtidig hvor praktiske, sikre og innholdsrike de beste kompaktbilene er blitt. At alle bilene i testen kvitterte ut fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, skulle bare mangle. KOMPAKT PAKKING Som det lille landet Norge er, begrenser folketallet modellutvalget. VW-importør har tatt konsekvensen av dette, og skjært helt inn til beinet i VWs omfattende Golf-program. Dieselvariantene droppes, og stort sett kommer Golf VIII i hovedsak til å dreie seg om ladehybride varianter når dagens el-utgave forsvinner i løpet av sommeren. Også Toyota har kuttet i Corolla-programmet. Sedan kan du eksempelvis bare glemme om du ikke henter den hjem selv, og diesel kan du ikke lenger tanke på Toyotas nye personbiler i Europa, og neppe noen andre steder i verden heller. MED DIESELMOTOR Selv om Ford ikke har signalisert at Focus også blir ladbar hybrid, skal det ikke mye fantasi til for å anta at så skjer som en konsekvens av EUs krav til produsentene om å flåtesenke CO2-utslippet til 95 gram CO2/km. LES VIDERE: - Ford Focus OBS!
|