img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Arbeiderklasse-Aston?
BRUKTBIL: Nei, det er å dra strikken litt langt, selv om Mondeo fikk klare likheter til Aston Martin i designet. Fjerde generasjon Mondeo var klar i 2014 – allerede noe forsinket. Men den hadde aldri vært bedre.

Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.

Motor og kjøreegenskaper
Fjerde generasjon Mondeo fikk et helt nytt og spennende utseende da den kom. Spesielt gjelder dette fronten, som uten tvil har hentet en hel del inspirasjon fra det mange mener er verdens peneste sportsbiler; Aston Martin.

Egentlig ikke så rart hvis man kan sin Ford-historie. De har nemlig vært eiere av Aston Martin-merkevaren. Kanskje med unntak av hekken på stasjonsvognen, skiller fjerde generasjon Mondeo seg kraftig fra alle tidligere modeller – og man kan trygt kalle den for den peneste i rekken.

Under panseret på testbilen, sitter en 2-liters turbodiesel som yter 180 hestekrefter og 400 Nm. Disse tallene sørger for at sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på like over ti sekunder, og den klarer fint å trekke to tonn hengervekt.

Motoren, som for øvrig er overraskende stillegående for diesel å være, er koblet mot en automatkasse via en dobbelclutch som igjen sørger for svært komfortable girskift.

Man får også Ford sitt AWD-system som er et firehjulstrekksystem, som kan variere kraften mellom for- og bakhjul. Ved behov, kan den sende 100 prosent av kraften til for- eller bakaksel.

På veien, er Mondeo svært god. Kanskje har Ford byttet bort skarpe veiegenskaper mot litt mer komfort, men dette er uansett ikke bilen man kjøper for å dra på «trackdays». Til tross for at den har blitt noe slankere på vektskålen, føles den tung som i «premiumforstand».

I sportmodus blir girkassen raskere, og hjulopphenget strammere. Generasjon 4 fikk blant annet nytt bakhjulsoppheng i form av multilink, og hjelper både under aktiv kjøring, men også til å fremheve følelsen av komfort. 

Testbilen er godt utstyrt med blant annet dynamiske LED-lys som automatisk veksler mellom nær-/fjernlys ved møtende trafikk, DAB, blåtann, parkeringsvarmer, skiltleser, kollisjonsassistent, og adaptiv cruisecontrol.

Man får også Sync 2-systemet, som gir deg mulighet for stemmestyring av multimediaanlegget, berøringsskjerm, oppblåsbare setebelter bak, blindsonevarsler, og så videre. Med andre ord, er det veldig mye utstyr for en pris mange har råd til.

Økonomi
I skrivende stund, ser vi at den billigste Mondeo av denne generasjon ligger ute til 109 846 kroner. Det er en forhjulstrekker 1,5-liter HDCI. Testbilen er en 2016 2-liter TDCI AWD i Titanium-utstyrsnivå. Denne skal de ha 329 900 kroner for.

Livet på innsiden
1: Mer komfort enn fart: Ford roet ned de knivskarpe veiegenskapene, og fokuserte mer på komfort med 4. generasjon Mondeo.
2: Lekker: Spesielt grillen er mistenkelig lik Aston Martin, og det øvrige design på lykter og karosseri gjør bilen veldig lekker.
3: Moderne: LED-lykter som er intelligente og kjenner igjen bymiljø, hvor de da endrer lyskjeglen og skifter automatisk mellom nær- og fjernlys ved behov.
4: Funksjon og form: Ford klarte å lage lekre linjer, uten at det gikk på bekostning av plassutnyttelsen.
5+6: Hygge: I førerstolen trives man godt. Bra sidestøtte, med kanskje noe kort sittepute. Stolene er justerbare, og bak rattet har man girvelgere om man liker slikt.
7: Informert: Det digitale instrumentet gir deg full oversikt over det meste man trenger å vite, som retning man kjører, rekkevidde, skiltgjenkjenning osv.
8: Logisk: Menyen og oppsettet av berøringsskjermen er lett å bruke, selv for de som liker knapper aller best.
9: Godt med plass: Undertegnede er 187 cm, og hadde ingen problem med plass til hode eller ben. Mondeo ble 2,5 centimeter bredere og 3 centimeter lenger i generasjon 4.
10: Enkelt: Lav lastehøyde er en kjempefordel. Her er det 525 liter til rådighet med setene oppe. Legger du ned disse, har man 1630 liter.

Sjekkpunkter Mondeo:
Shakin’:  Sjekk bremseskiver som har en tendens til å «slå seg skeive».  Da opplever man risting ved bremsing.
Blåser: Klimaanlegget har hatt trøbbel, men Ford har liggende en løsning på dette. Man rapporterer denne kjente feilen og får det fikset på garanti.

Pluss og minus Mondeo:
+ Mye bil for pengene
+ Plass
+ Utstyr

- Kjedelig design på stasjonsvogn bakfra. Litt kort sittepute i forsetene.

 

Ford Mondeo 2016 2-liter TDCI AWD Titanium

Pris: Fra 329 900
Motor: 2-liter R4 diesel.
Effekt: 180 hk - 400 Nm
Toppfart: 225 km/t.
0-100: 9.3 sekunder
Forbruk: 0.52 l/mil.
Utslipp CO2: 134 g/km.
Vekt: 1589 kg.
Bagasjerom: 525/1630 l.
Lengde: 4871 mm.
Akselavstand: 2850 mm.

Det beste valget:
Gå etter lommeboka! Selv i de billigste utgavene kan man få godt med utstyr. Har man råd, er naturligvis en AWD Titanium den perfekte helårsbilen.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med Mitsubishi Galant fra begynnelsen av 2000-tallet? Disse har nå blitt nesten «gratis», har greit med plass og et lekkert utseende.

Du som vant lottopotten:
Audi RS6 bikker fort millionen, men man får da kanskje en av de aller råeste stasjonsvognene på markedet med 600+ hestekrefter, et overlegent firehjulstrekksystem, mer utstyr enn man klarer å bruke, og alt er pakket inn i en helt ordinær familiebil med grei plass.

Styr unna denne!
Du vet det gjerne – men vi gjentar det; Alfa Romeo 156 skal du ikke falle for fristelsen å kjøpe. Her går alt som kan gå galt, galt.

Sikkerhet:
Ford Mondeo scoret 86, 82, 66 og 66 prosent på beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og sikkerhetsutstyr ved NCAP i 2015.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer