Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020. To digre amerikanere, Ford Explorer mot Mercedes GLS. Selv så forskjellige disse SUV-ene tilsynelatende er har, de klare fellestrekk. I denne duellen dukker vi ned i likheter og ulikheter. Men først: Alle vet at amerikansk bilindustri «oppfant» SUV-ene, og amerikanerne elsker dem. Nest etter pickup-trucker er det SUV-er som fyller veiene i USA. «Jo større, dess bedre» gjelder i så stor grad, at Ford i USA nedprioriterer små personbiler med lav inntjening for å satse enda tyngre på SUV-er i alle størrelser ved siden av de særs viktige pickup-truckene. STØRST I USA Som USAs største bilmerke, henvender Ford seg til folk flest. For å opprettholde et høyt volum, kan Ford ikke bygge inn like kostbare løsninger i bilene sine som eksempelvis Mercedes, som klarer seg med lavere volum til høyere pris per enhet. Du har sikkert sett den brenne i bakgrunnen på nyhetssendingene fra opptøyene i USA i vår. Ford Explorer ruller i alle USAs delstater. Bare i fjor uniformerte politiet i USA mer enn 18.000 av dem. Siden førstelanseringen i 1990 og fram til siste årsskifte, var det bare i USA solgt 7,6 millioner av SUV-en, som i USA defineres inn i mellomklassen rent størrelsesmessig. I gullårene rundt 2000 rant det ut over 400.000 Explorer i året fra Fords produksjonsanlegg. Med sjette generasjon på veien fra 6. mai i fjor, ventes salget å ta seg opp igjen. LØNNSOMT Så bilene måtte produseres i USA og være slik at de først og fremst appellerte til amerikanerne, men for å tekkes mer sofistikerte og kresne kunder i Europa, måtte ikke bilene være mer amerikanske enn at de enkelt og forholdsvis rimelig kunne tilpasses europeiske krav. Akkurat det behøvde ikke Ford og GM å tenke på. Ville noen ha deres amerikanske SUV-er i Europa, så fikk de ta dem som de var. Mercedes GL-klasse, altså forgjengeren til Mercedes GLS, dukket opp i 2006 og ble bygd parallelt med M-klasse i Alabama. At den og etterfølgeren først og fremst henvender seg til et amerikansk publikum, sier salgstallene det meste om. Av et totalvolum på 375.000 biler til og med 2019, havnet kun 50.000 av dem i Europa. LES VIDERE: OBS!
|