img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Volmax Hamar er først ut i ny storsatsning
Cognia-konsernet investerer rundt 400 millioner kroner i fire nye skreddersydde tungbilanlegg for Volvo-forhandlerkjeden Volmax. Det første av anleggene, ved Hamar-avdelingen, åpnet i påskeuken.

– Dette vil gjøre oss i stand til å yte enda bedre kundeservice, fastslår salgssjef Uno Veiby og servicemarkedssjef Kenneth Karlsen, som sammen med markedsdirektør i Volmax, Erik Edler-Woll, tar imot YrkesBil.

I distanse flytter Hamar-avdelingen nærmest bare tvers over E6 men å flytte en så stor og kompleks bilvirksomhet som Volmax avdeling Hamar krever både god tid og svært nøye planlegging. Helst bør hver enkelt gjenstand havne på rett plass på første forsøk.

Større fleksibilitet
Med 1.000 kvadratmeter større gulvflate enn i det anlegget forhandleren nå forlater, får de i alle fall mye mer plass å snu seg på, og mulighet for nye tilbud de ikke tidligere hadde.

Forventet effektivitetsgevinst er kanskje likevel det viktigste, mener de tre.

– I det nye anlegget vil det bli mulig å planlegge verksteddriften bedre og oppnå høyere effektivitet – og det vil generelt bli lettere å møte kundene i det nye anlegget, er de tre enige om.

– Tidene endrer seg, og med det også krav og behov. Noe av det viktigste med det nye anlegget er skadeavdelingen, der mye bedre plass gjør at vi slipper å flytte objekter omkring så mye som før.  Vi kan i større grad jobbe parallelt på flere skadesaker, og blir langt mer fleksible.

I det nye verkstedet blir det dessuten mer grav-plass enn vi har hatt hittil, og vi får på mange måter en annen og bedre struktur som starter allerede med kundemottakeren. Også her er det tenkt nytt, med lavere og mye mer imøtekommende skranker, legger de til.

«One-Stop-Service»
Som vanlig hos Volmax blir det drift i to skift, med åpningstider fra 07.00 til 23.00 mandag til torsdag, og åpent til 19.00 fredag.

– Lange åpningstider er selvsagt viktig. Nyttekjøretøy krever høy tilgjengelighet for å sikre at man får redusert dyr ståtid mest mulig. Vårt «One Stop Service»-konsept skal være aktivt med på å øke oppetiden og dermed bidra til høyest mulig lønnsomhet for kunden, sier Erik Edler-Woll.

– For oss som leverandør er det viktig å forstå kundens situasjon. Han har gitt løfter om å levere til avtalt tid og sted. Dette må vi ta på alvor og forholde oss til, understreker markedsdirektøren.

En viktig nyhet i det nye anlegget ved Hamar, er en ADR-hall for biler som kjører farlig gods. Denne hallen er plassert mot endevegg, som er en eksplosjonsvegg som vil gi etter først dersom ulykken er ute.

Dermed vil man unngå at mulig eksplosjonstrykk forplanter seg innover i bygget.

En tilsvarende løsning blir det også ved de øvrige nye anleggene som er under oppføring.

Innholdsrikt
Det nye bygget har altså en gulvflate på totalt 3.600 kvadratmeter, med en andre etasje som huser kontorer, sosiale rom, kursavdeling og kantine.

Det er et innholdsrikt anlegg med totalt ni spor for lastebil, buss og hengere. Seks spor er 36 meter lange, mens tre spor er 32 meter. Dette gjør at det kan jobbes med flere kjøretøy eller vogntog samtidig. Her er litt flere detaljer:

  • To tilrettelagte spor for skadereparasjoner med rettespor av forskjellige lengde i gulvet.
  • Vaskemuligheter for nye og brukte biler som skal leveres.
  • Eget klargjøringsløp for nye biler med tilhørende møterom slik at sjåfører får førsteklasses opplæring på nytt kjøretøy – inkludert testtur.
  • Service og reparasjoner av henger og påbygg.
  • Service og reparasjoner av lastebiler.
  • Service og reparasjoner av buss.
  • Deleavdeling med to paternosterheiser som både er plassbesparende og svært effektive.
  • To PKK-løp.
  • Store og moderne kurslokaler for gjennomføring av ADR/YSK kurs i regi av Volmax Kompetanse.
  • Godt tilrettelagte venteområder med bl.a. dusjfasiliteter for sjåfører som har bil eller henger på service.
  • Energiforsyning er fjernvarme, som leveres av Solør Bioenergi gjennom Eidsiva Energi.

– Riktig overlevering viktig
Tomt på 20 mål gir tilsynelatende god plass på begge sider av bygget, men det trengs:

– Det er nok ikke mer enn passe stor uteplass. Husk at det skal være plass til kundebiler, demobiler, ansattes biler og brukte biler. Snørike vintre kan fortsatt komme, og da vil det nok kreves effektivitet også for bruken av gårdsplassen, ikke minst når HMS – som er svært viktig for oss – skal etterleves, sier Edler-Woll.

Han fastslår også hvor viktig det nye klargjøringsløpet med overleveringsfasiliteter er.

– Vi legger stor vekt på riktig overlevering av ny bil. Dette omfatter både en skikkelig teknisk gjennomgang, og en kjørerunde med sjåføren slik at vi ser at han eller hun «forstår» den nye bilen sin.

Riktig bruk har jo enorm effekt på drivstofforbruket, understreker han, og legger til at anlegget også er forberedt for alternative drivstoffer. Blant annet går det et tjuetall elektriske busser i området som vil behøve vedlikehold. I tillegg er gass viktig for enkelte kunder, og litt lengre frem kan hydrogen og brenselceller bli viktig.

Flere nye anlegg
Hovedentreprenør for det nye anlegget på Nydal Handelsområde på nordsiden av Hamar er Betonmast Innlandet, som gjennom en byggeperiode på ett år melder om null skader under byggeprosessen.

Hamar-avdelingen er som nevnt det første i en rekke av fire nye, skreddersydde Volmax tungbil-anlegg, og får en sluttsum på rundt 100 millioner kroner.

Det fortsatt ganske nye hovedanlegget på Borgeskogen i Vestfold, blir dermed det eldste i kjeden.

Kommende sommer åpner nytt anlegg i Rygge, og deretter følger Kongsberg (årsskiftet 2021/2022) og Porsgrunn (høst 2022).

Det er eierselskapet Cognia som er byggherre for alle anleggene, som altså til sammen innebærer en investering på cirka 400 millioner kroner.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer