Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Slående vakker, deilig luftfjæring, premiumfølelse og godt med skyv. Mercedes c350e gir deg mye for pengene – og muligheten til å spare litt underveis.
Motor og kjøreegenskaper
C-klasse S205 kom i butikken i 2015 med et lass av nye løsninger som blant annet betydelig lettere struktur i bakstilling og utstrakt bruk av aluminium, som resulterte i en vektnedgang på hele 220 kilo i forhold til utgående modeller. Et helt nytt design fikk man også dette året, som tok C-klasse flere år frem i tid der hvor utgående modell kanskje fort ble utdatert.
Spennende var det også at det kom en modell som fikk navnet C350e. Dette er ladbar hybridbil. Den har den samme motoren som du finner i C250. C350e har ikke 3,5-liters motor, men en 2-liters bensinfirer med turbo. Alene gir denne 211 hestekrefter.
Siden det sitter en «e» bak benevnelsen, har den også en elmotor som yter 82 hester og 340 Nm. Samlet får du altså en systemeffekt på 279 hester og 600 Nm i fanget. Det betyr, for de som interesserer seg for slikt, at stasjonsvognen kan gjøre unna 0-100 km/t sprinten på 6,2 sekunder, og er du riktig så ivrig, når du 246 km/t før det butter.
Man kan kjøre C-klassen på ren elektrisk drift – rundt 2 mil, avhengig av temperatur og kjørestil selvsagt. Men i prinsippet kan man kjøre uten å forurense til jobb om man bor nærme nok. På langkjøring varierte den litt under testen, men man havner nok rundt 0,65 liter på milen ved normal kjøring.
Understellet er fryktelig bra i denne bilen. Det er justerbart både i hardhet og høyde, og i komfort-modus er den Mercedes tro; man duver over dumpene. Også i programmet Sport+ er den komfortabel, selv om den blir noe stivere. Den oppleves aldri spesielt sportslig selv om den går godt, og Mercedes nekter deg å slå av antispinn – muligens grunnet en tung hekk og en effektleveranse som kan ta en hver litt på sengen.
Økonomi
Prisene starter rundt 300 000 kroner, og går oppover relativt raskt.
Livet på innsiden
Typisk Merc’: Selv med delskinn føles interiøret påkostet og solid, med relativt høy premiumfølelse.
Bakluke nr 2: C350e har en ekstra luke på bakfangeren som brukes til lading av batteri.
Teknologien tar plass: Ikke verdens beste plass, hilsen hybridløsningen. Likevel rommer bagasjen 350 liter.
Enkelt og designsterkt: Infotainment-systemet fungerer utmerket i C-klasse, og er brukervennlig og enkelt å bla seg gjennom.
Oversikten: Mercedes har valgt en tradisjonell turteller med en lamperekke som indikerer strømforbruk og lading nederst i turtelleren. Der ser du veldig enkelt hva som skjer.
Viktig: Burmester sørger for ekstremt god lyd – både fra musikk og viktige beskjeder.
Delte meninger: Knapper for kjøreprogram, heving av chassis og energidistribusjon er lett tilgjengelig. Hjul med mus gir mange muligheter, selv om ikke alle liker Mercedes sin løsning.
Vit hva du kjøper: Man klarer fint å sitte 4 voksne i C-klasse, men da er det også på en måte fullt og intimt.
Sjekkpunkter C350e
Luft: Sjekk at det ikke bråker fra luftfjæringen.
Latmannsluke: Sjekk at den elektriske bakluken går som den skal.
Pluss og minus:
+ design
+ kvalitetsfølelse
+ utstyr/pris
- Kun bakhjulstrekk
- Liten
Mercedes C350e
Priser: Fra 300 000,-
Motor: R4.
Slagvolum: 2 liter
Effekt: 211 hk ¤ 250 Nm + 82 hk ¤ 340 Nm elmotor.
Drivverk: Automat.
Toppfart: 246 km/t.
0-100: Ca 6,2 sekunder
Forbruk: 0,61 l/mil.
Utslipp CO2: 49 g/km.
Vekt: 1765 kg.
Bagasjerom: 350 liter.
Lengde: 470 cm.
Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett
Hva med en Peugeot 508 RXH Hybrid? Du får fabelaktig komfort, 200 hestekrefter og 417 Nm dreiemoment. I tillegg er den firehjulsdreven, for en toliters diesel driver forhjulene, mens el-motoren driver bakhjulene. Prisene starter på rundt 100 000 kroner.
Du som vant lottopotten
Porsche Panamera 4 E-Hybrid er jo en lekkerbisken som gir deg både Porsche-feelingen, uante sportslige evner, god akselerasjon fra 462 hestekrefter, relativt godt med plass, og overlegen kjørefølelse både for sjåfør og de som sitter på. Haugevis med utstyr og lekre linjer – prisene begynner på rundt millionen.
Styr unna
Lexus CT200h var ingen dårlig bil da den kom, men den har dessverre blitt stående igjen i hengemyren og har ikke blitt med videre i utviklingen alle andre kniver om å være først og best med.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.