Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020. Skoda Superb eller VW Passat? Ladehybrid eller diesel? Eller kanskje bensin? Det er spørsmålet mange stiller nå. Og ikke uten grunn. Ladehybridene flommer over landet med nær doblet volum i prosentpoeng – opp fra 11,1 prosent på denne tiden i fjor, til 20,8 prosent nå. Og trenden er økende på grunn av stadig flere modeller å velge blant. Der valgmulighetene mellom flere drivlinjer foreligger, går nesten alltid de ladbare seirende ut. For VW Passats del, velger nå fire av fem den ladbare. Ser vi til nye Ford Kuga, øker andelen ni av ti. Det samme gjelder for Mercedes GLC, mens den for ladehybridvinneren Mitsubishi Outlander er 100 prosent, fordi importøren rett og slett har droppet å ta hjem andre varianter. For Skoda Superbs del derimot, er andelen bare seks av ti, og for tiden synkende. Så kanskje bildet er mer sammensatt enn som så? AVGIFTSGUNSTIGE Skoda Superb iV og VW Passat GTE er i denne gruppen. Der det betales 101.000 kroner i engangsavgift for en Superb med 150 hk dieselmotor, er summen null for ladehybriden. Men bilvalg er så mye mer enn avgifter. Derfor ønsket vi å se på hva VW-konsernet har å by på, siden de etter oppgradering av begge modeller lar Superb iV ta opp konkurransen med Passat GTE. Hva skiller og hva forener? LES VIDERE: - Innledning OBS!
|