img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Magaplask fra VW
Det er mulig Volkswagen klarte å få litt oppmerksomhet rundt elbilsatsingen sin, men ikke på en måte noen kunne ha ønsket.

Kanskje Volkswagen Gruppen burde ta en styrebeslutning på at de ikke burde forsøke å være fikse. 

Når de synes en av fintene deres er morsom eller smart, skjer det veldig ofte at resten av verden er forholdsvis uenig.

Det er helt klart at tjuvstarten på aprilspøken om at de skulle navne om Volkswagen til Voltswagen – men utelukkende i USA – ikke bare har skapt opphissede reaksjoner, men også gravd frem minner om andre solide blemmer.

Det startet altså med at noe som så ut som en offisiell pressemelding fra Auburn Hill, Michigan-hovedkvarteret til VW USA, dukket opp på nettet den 30. mars.

Tittelen var: "Voltswagen: A new name for a new era of e-Mobility".  Samtidig som logoen på Twittersiden ble til Voltswagen.

Det vakte selvfølgelig oppmerksomhet, og den ble ikke mindre etter en tweet fra CEO Scott Keogh (som fort ble fjernet) som inneholdt: "We might be changing out our K for a T, but what we aren't changing is this brand's commitment to making best-in-class vehicles for drivers and people everywhere."

Seriøse journalister fra seriøse media tok selvfølgelig kontakt og det resulterte i historier som denne fra Nathan Bomey i USA Today:

«VW var ikke hacket, meldingen er ingen spøk, dette er ikke noe forsøk på smart markedsføring og endringen (i navnet) vil bli permanent» sto det etter at avisen hadde snakket «med en person som kjenner selskapets planer»

Michael Wayland jobber for CNBC og er en veteran på Detroit-sporet. Han skrev at han først hadde fått et «no comment» fra en talsperson, før en som har kjennskap til selskapets planer bekreftet innholdet i pressemeldingen.

Reuters, heller ikke noen du tuller med, meldte også det nye navnet som et faktum før de kunne sitere tre interne kilder på at dette bare var et marketing stunt.    

Bomey var den rette journalisten å leke med. Da han jobbet i Detroit Free Press skrev han boken Detroit Resurrected: To Bankruptcy and Back.

Han kjenner med andre ord byen. Og forholdsvis nylig skrev han After the Fact, en bok som beskriver hvordan teknologi, politikk og media møtes i en salig blanding av falske informasjoner og om hvordan det effektivt kan sparke beina under demokratiet.

Han var veldig klar i ettertid, da det hadde vist seg at VW-meldingen var bare tøv. Da skrev han: «dette var ikke noen spøk. Det var et bedrag. Dere har kanskje ikke oppfattet at vi har et feil-informasjons-problem i dette landet. Nå er dere blitt en del av det».

Chrissy Terrell fra USA Today føyde til at Volkswagen “brukte disse falske informasjonene til å manipulere respekterte journalister fra nyhetskilder man stoler på, for å skape oppmerksomhet rundt en markedsføringskampanje.»

Lauren Easton snakket på vegne av Associated Press da hun fortalte at «AP ble gjentatte ganger forsikret av Volkswagen om at US-filialen planla et navneskifte. Noe vi refererte, og noe vi nå vet var feil»

«Slike, og alle overlagte utsendelser av falske informasjoner skader kvalitetsjournalistikk og publikums vel», føyde hun til.

Da blir et VW-svar til Wall Street Journal ganske kleint: «Vi mente ikke å feilinformere noen. Det hele var bare en markedsinnsats for å få folk til å snakke om ID.4».

Selvfølgelig ble dette oppfattet av børsen også. Først steg amerikanske kjøpsrettigheter med 16 %, så ramlet de med 5.

Men Volkswagen var raske med å fortelle Financial Times at de ikke hadde ment å påvirke børsen. Avisen har foreløpig ikke fått noen kommentar fra kontrollorganet, The Securities and Exchange Commission, om de kommer til å undersøke stuntet.

Fra Chris McNally analytiker hos investeringsrådgiveren Evercore kom det ganske ironisk.

«Det er jo egentlig bare å le av. Det kan ikke være andre enn Wolfsburg som slipper en så elendig spøk og bommer på timingen med to dager.»

Enda giftigere var den som dukket opp på elbilbloggen Whole Mars Blog: «Dette var den beste aprilspøken siden Volkswagen forsikret oss at Diesel var rent».

Nå er jo ikke dette bare en mislykket spøk – den føyer seg på skummelt vis inn i en rekke blemmer som gjør at det er grunn til å spørre om holdninger i konsernet.

For et par år siden fikk de svartelistet en annonse i Storbritannia på grunn av kjønnsrolle-stereotypier.

Året etter – i fjor – la selskapet seg flat på grunn av en Instagram-kampanje som de også faktisk – men i ettertid – så var rasistisk.

Og da hadde styreformannen, Herbert Diess, allerede bedt om unnskyldning for at han hadde brukt uttrykket «Ebit macht Frei». Han hadde overhodet ikke kunnet tenke seg, sa han, at noen kunne assosiere det med Arbeit macht frei – velkomsthilsenen som sto over enveiskjørings-inngangen til Auschwitz.

Det er nesten 20 år siden jeg spurte «Hvor corny kan de bli?» da Volkswagen skulle døpe om Wolfsburg til Golfsburg.

Men det har jo vist seg – det har tippet skikkelig over. Disse siste eksemplene blir oppfattet som meget verre enn corny.

Og det kan komme flere. En åpenbar tikkende bombe er et av hjulalternativene til ID.4.  

Hvorfor i all verden kaller man en felg Narvik?

Men se for deg at en publikasjon med sans for drama kjører en Narvik-skodd ID.4 inn på Place de Narvik i Paris, tar et bilde av det hele, med det ganske sterke minnesmerket i bakgrunnen som forteller en del om hvordan allierte – i veldig stor grad franske tropper – og nordmenn greide å holde tyskerne i sjakk i to måneder på vårparten for 81 år siden.

Det felgnavnet ville lett kunne assosieres med Ebit og kunne også bli litt problematisk å forklare.

Volkswagen Narvik felg:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer