img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Svært godt alternativ!
BRUKTBIL: I en klasse som er knallhard å hevde seg i, gjør Mazda 3 det overraskende godt. Den er nok bedre på kjøreegenskaper og interiørkvalitet enn mange tror.

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

Motor og kjøreegenskaper
Mazda 3 i tredje generasjon kom på markedet i 2013, og ble en meget «skarp» konkurrent til VW Golf. Med suksessen CX-5, var det ikke spesielt sjokkerende at også en ny versjon av Mazda 3 kom til å være god. Man får den både som bensin– og dieselutgave, og kan velge mellom automat og manuell girkasse.

«Vår» bil er utstyrt med 2-literen på 120 hestekrefter – en bensinmotor som er en del av Mazdas Skyactiv-program, hvor de legger mye fokus på å beholde litt mer volum enn de fleste, men samtidig få ned forbruk og utslipp.

Testbilen er koblet mot en automatkasse – og med 210 Nm dreiemoment, kler nok automatkassen enda bedre å sitte i dieselvarianten som har 380 Nm. Likevel har Mazda 3 såpass sportslig chassis, at den også med denne kombinasjonen oppleves som en bil som tåler å bli kjørt litt aktivt.

Understellet er på ingen måte satt opp for stivt, men det takler godt svinger og landevei med uforståelig fartsgrense svært godt. Styringen er presis og ikke for tung, ikke for lett, men veldig nøyaktig og riktig vektet. Sammen med et chassis som er så bra at det ikke trenger masse innstillinger, blir resultatet en god kompaktbil på dette området.

I forhold til forgjengeren synes vi at tredje generasjon fikk et stort løft på utseendet – spesielt godt liker vi lykter, og ikke minst at den har et eksosutslipp på hver side.

Testbilen har en såkalt «Optimum» pakke, som gjør at den er svært godt utstyrt. Her får du bakkestartassistanse, Rear Vehicle Monitoring (sjekker dødvinkelen bak), SCBS (Smart City Brake Support), Smart Key (nøkkelløst), 18-tommers felger, 7-tommers infoskjerm, parkeringssensor, skinnseter, dekktrykkovervåkning, Bi-Xenon og LED-kjørelys, samt navigasjon.

Du har også en sikkerhetspakke med radarbasert adaptiv cruisecontrol, adaptive kurvelys, fjernlyskontroll, aktivt bremsesystem og filskiftevarsler. Dette er utstyr man bare fant i premiumbiler til en helt annen pris før.

Økonomi
Du får 2013-modeller fra 130 000 kroner i dag. I 2016 kom et ansiktsløft, og prisen skvetter noe opp. Men du får MYE bil for pengene for mindre enn 200 000 kr, uansett hva du velger her.

Livet på innsiden
IKKE ENORMT – IKKE LITE: Bagasjen rommer 364 liter, og er dermed plassert midt på treet i klassen.
OVERRASKENDE: Det er ikke voldsomt med plass i baksetene, men de overrasker i utforming, kvalitet og komfort!
MEGET +: Interiørkvaliteten er veldig god, alt er lett tilgjengelig og logisk å bruke.  
AUTOMAT: Vi ville helst hatt en manuell girkasse, selv om automatkassen fungerer godt. Den passer liksom bedre i dieselbiler pga et dreiemoment som der er mye lavere på turtallskalaen.
SPORTSLIG: Der finnes en knapp for mer sportslig oppførsel, men i det daglige merker man svært liten forskjell på om den er av eller på.
STÅENDE SKJERM: At den ikke er integrert, gjør ingenting. Den er dessuten veldig lett å bruke.
DESIGN: Mazda har et spesielt instrument, men det er lettavleselig og brukervennlig.
MULTIFUNKSJONSRATT: Med knapper på rattet, styrer man ting som avstand til bilen foran (cruisecontrol) enkelt.
VIKTIG: Tro det eller ei – det finnes biler man må bestille koppholdere som ekstrautstyr. Ikke her.
LUKSUS: Baksetene er luksuriøse, og man kan dele dem og få plass til brus eller kaffekopper.

Sjekkpunkter
Speil, speil på veggen der: Biler mellom 2018 og 2019 hadde trøbbel med dårlig festet speilglass.
Hviske-tiske: Mellom 2015 og 2017 hadde noen biler trøbbel med vindusviskere som sluttet å gå.
Turtallssperre: Mellom 30. april og november 2017, var det biler med dårlig programvare som gjorde at turtallsperre ikke slo inn.

Sikkerhet:
Mazda 3 får toppscore med fem stjerner på sikkerhet hos NCAP.

Pluss og minus:
+ Design
+ Kvalitetsfølelse
+ Utstyr/pris
- Kunne vært 4x4 versjoner

Mazda 3 2.0 Optimum
Pris: 289 000 (testbil)
Motor: R4.
Slagvolum: 2 liter
Effekt: 120 hk/210 Nm.
Drivverk: Automat.
Toppfart: 189 km/t.
0-100: Ca 10,4 sekunder
Forbruk: 0,61 l/mil.
Utslipp CO2: 120 g/km.
Vekt: 1280 kg.
Bagasjerom: 364 l.
Lengde: 4460 cm.

Det beste valget:

2-literen er svært god – men det hadde fristet litt med en 2,2-liters diesel med det gode dreiemomentet!

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett
Hva med en Ford Focus med et par år på stumpen? De får du nesten «gratis» om dagen, og de er overraskende gode, om bilene er holdt godt. God komfort, fine veiegenskaper, og grei plass. Prisene er alt fra 30 000 og oppover.

Du som vant lottopotten
Hvorfor ikke bare handle Mercedes A45 S? 421 hestekrefter, 500 Nm, fire dører, drift på alle fire hjul, og 0-100 kilometer i timen på 3,9 sekunder. Det burde holde. Prisen er rundt millionen ny, men du får nok kloa i en for rundt 700 000.

Styr unna denne!
Alfa Romeo 147 sies å være et verksteds drøm. TÜV kjørte en undersøkelse på bruktbiler, hvor Alfa Romeo 147 havnet på 99. plass av 111 modeller – og det ble ikke bedre jo eldre de ble. Bilene sliter med dårlige lagre, feil på eksosanlegg, motor og drivverk.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer