img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Liten storselger
BRUKTBIL: Audi A3 e-Tron ble en kjempesuksess da den ble lansert, og i 2016 fikk den en facelift som gjorde den enda mer populær.

Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.

Sammen med VW Golf GTE, er kanskje Audi A3 e-Tron Norges mest populære bil i sin klasse. Det er ikke uten grunn. Alle skjønner at Golf er populær – det har den alltid vært. A3 e-tron kan jo trygt sies å være kapabel til å høste minst like gode lovord som Golf – siden alt du ikke ser på Audien, er likt.

Motor og kjøreegenskaper
Audi A3 har levd veldig lenge – takket være dens popularitet. Den har alltid hatt gode kjøreegenskaper, vært praktisk og komfortabel. Hybridutgaven har ikke levd fullt så lenge, men lenge nok til at den har gått gjennom oppdateringer – eller facelift om du vil.

Denne faceliften kom i 2016, og innebar blant annet ny design på lykter, front og interiør. Man fikk Virtual Cockpit, som er en digital skjerm i stedet for tradisjonelle målere i dashbordet, som kan endres etter ønske – med både navigasjon, digitale målere, smått og/eller stort. En fabelaktig løsning.

Fremdriften i A3 e-tron er det en 1,4-liters 4-sylindret bensinmotor pluss en elmotor, som står for. Bensinmotoren yter 150 hestekrefter, mens elmotoren skal gi 102 hestekrefter. Som kjent, yter disse aldri full pupp samtidig, men en samlet effekt på 204 hester og 350 Nm dreiemoment er likevel godt nok til at A3’en får deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder.

A3 e-tron er altså en ladbar hybrid, som betyr at du kan lade opp batteriet hjemme, og i prinsippet kjøre på ren batteridrift 5 mil – lade på jobben, og kjøre hjem, uten å ha sluppet ut forurensende stoffer. I realiteten, er det ikke helt slik. Spesielt ikke på vinterstid, da rekkevidden på det 8,8 kwh store batteriet rekker til rundt 3 mil pluss i lave temperaturer.

Forbruket er også lovet å være helt fabelaktig. Blandet – altså ved vekselvis bruk av bensinmotoren og elmotoren for å få lavest mulig forbruk på lengre turer, skal den klare mellom 0,16 og 0,10 l per mil. Med tanke på temperaturer, stigninger, køkjøring og start/stopp, er det mer riktig å si at den klarer ærlige 0,5 l per mil, som ikke er ille.

Nå er vi kritiske, men ærlige – for noe må man få sette fingeren på. Bilen er nemlig såpass god på alle punkter, at man må finne småting – som at Audi ikke har varsler for åpent ladelokk. Ikke rart man stadig møter disse med luka åpen.

Forhjulstrekkeren har et svært godt chassis som oppleves trygt og smått inspirerende, selv med moderat motoreffekt. Også interiøret er «øverste hylle» saker med svært høy komfort. Beinplassen bak er 66 centimeter, og bagasjen mister bare 100 liter i forhold til utgaven uten batteripakke. Forsetene er meget gode både for lår- og sidestøtte, og infotainmentsystemet er veldig enkelt å bruke, og spesielt intuitivt. Virtual Cockpit er kanskje noe av det bedre Audi har gjort på lang tid.

Økonomi
En facelift-utgave av A3 e-tron får du fra rundt 200 000 kroner.

Livet på innsiden
NOE MINDRE: Bagasjen lider noe av å være en ladbar hybrid, men rommer 280 liter med seter oppe – og 1120 liter om du legger dem ned.
MINIMALISTISK: Det er riktignok litt knapper igjen, men Audi har for lengst ryddet opp i interiørene sine.
POP-UP: A3s andre skjerm er på dashbordet, og veldig enkel å bruke.    
VELPRØVD: Girkassen er en 6-trinns S-tronic, som fungerer problemløst sammen med denne pakken her. Man irriterer seg sjelden over feil – eller trege girskift.
FYSISK: Det finnes litt fysiske knapper fremdeles – heldigvis. Her styrer du blant annet varmeapparat, og velger kjøreprogram.
HELT OK: Baksetene er veldig gode, og benplassen helt ok. Det er en liten bil, og derfor forventes ikke mer.
VIRTUAL: Den digitale skjermen som erstatter de analoge instrumentene, kan vi ikke få skrytt nok av. Her kan du skreddersy hva du vil se til enhver tid.  
KOMFORT! Setene er av høy kvalitet, og sørger for at man sitter godt på lengre turer – selv de med ryggproblemer, sier at dette er blant de bedre setene på markedet i klassen.
OVERSIKT: Virtual Cockpit kan gi deg full oversikt på rekkevidde på el-drift og bensin, hvor du er og skal og så videre

Sjekkpunkter A3:
KOBLE OPP. Sjekk at Audi Connect-systemet fungerer.
Stopp. Bremseskive-slitasje.
Prøvekjør! Sjekk at alle elektroniske funksjoner virker som de skal – også hjelpemidler som cruise control og lane assist.

Pluss og minus XC70:
+ Opplevelse under kjøring
+ Android og CarPlay
+ Bra elektrisk rekkevidde
- Varsler om åpen ladeluke!?

Audi A3 e-Tron
Priser: Fra 189 900,- (testbil)
Motor: R4.
Slagvolum: 1,4 liter
Effekt: 150 hk ¤ 102 hk el.
Drivverk: Automat / forhjulsdrift.
Toppfart: 195 km/t.
0-100: Ca 7,6 sekunder
Forbruk: 0,53 l/mil.
Utslipp CO2: 38 g/km.
Vekt: 1540 kg.
Bagasjerom: 280/1120 l.
Lengde: 4311 mm.

Det beste valget:
Når man skal kjøpe brukt A3 e-tron, velger man en med mye ekstrautstyr – for dette har vært svært kostbart å krysse av for når den var ny.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Toyota Yaris Hybrid. Den er liten, men føles stor. Grunnet plassering av batteripakken, har den bedre veiegenskaper enn bensinbilene. Den er sikker, fornuftig og har et forbruk på rundt 0,4 liter på milen. En 2015-modell kjøper du for 100 000 kroner.

Du som vant lottopotten:
Man MÅ ikke gå amok fordi om man tok Lotto’en. Hva med en Mercedes A250 ladbar hybrid? Den skal, etter fabrikkens uttalelser, klare over 6 mil på ren el-drift, og har systemeffekt på 218 hester. 0-100 gjør den på 6,6 sekunder, og den har en hel del kjempekule finesser, som massasje i seter, intelligent system man prater til, 310 liter bagasjeplass og koster rundt 480 000 kliss ny pakket med utstyr!

Styr unna denne!
Her PRESISERER vi at dette ikke er en DÅRLIG bil. Lexus CT 200h er bare for utdatert, den mangler for mye utstyr, den har CVT-girkasse, samt at den går dårlig i forhold til konkurrentene.

Sikkerhet:
A3 scorer fem stjerner hos Euro NCAP.
 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer