Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020.
Sammen med VW Golf GTE, er kanskje Audi A3 e-Tron Norges mest populære bil i sin klasse. Det er ikke uten grunn. Alle skjønner at Golf er populær – det har den alltid vært. A3 e-tron kan jo trygt sies å være kapabel til å høste minst like gode lovord som Golf – siden alt du ikke ser på Audien, er likt.
Motor og kjøreegenskaper
Audi A3 har levd veldig lenge – takket være dens popularitet. Den har alltid hatt gode kjøreegenskaper, vært praktisk og komfortabel. Hybridutgaven har ikke levd fullt så lenge, men lenge nok til at den har gått gjennom oppdateringer – eller facelift om du vil.
Denne faceliften kom i 2016, og innebar blant annet ny design på lykter, front og interiør. Man fikk Virtual Cockpit, som er en digital skjerm i stedet for tradisjonelle målere i dashbordet, som kan endres etter ønske – med både navigasjon, digitale målere, smått og/eller stort. En fabelaktig løsning.
Fremdriften i A3 e-tron er det en 1,4-liters 4-sylindret bensinmotor pluss en elmotor, som står for. Bensinmotoren yter 150 hestekrefter, mens elmotoren skal gi 102 hestekrefter. Som kjent, yter disse aldri full pupp samtidig, men en samlet effekt på 204 hester og 350 Nm dreiemoment er likevel godt nok til at A3’en får deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder.
A3 e-tron er altså en ladbar hybrid, som betyr at du kan lade opp batteriet hjemme, og i prinsippet kjøre på ren batteridrift 5 mil – lade på jobben, og kjøre hjem, uten å ha sluppet ut forurensende stoffer. I realiteten, er det ikke helt slik. Spesielt ikke på vinterstid, da rekkevidden på det 8,8 kwh store batteriet rekker til rundt 3 mil pluss i lave temperaturer.
Forbruket er også lovet å være helt fabelaktig. Blandet – altså ved vekselvis bruk av bensinmotoren og elmotoren for å få lavest mulig forbruk på lengre turer, skal den klare mellom 0,16 og 0,10 l per mil. Med tanke på temperaturer, stigninger, køkjøring og start/stopp, er det mer riktig å si at den klarer ærlige 0,5 l per mil, som ikke er ille.
Nå er vi kritiske, men ærlige – for noe må man få sette fingeren på. Bilen er nemlig såpass god på alle punkter, at man må finne småting – som at Audi ikke har varsler for åpent ladelokk. Ikke rart man stadig møter disse med luka åpen.
Forhjulstrekkeren har et svært godt chassis som oppleves trygt og smått inspirerende, selv med moderat motoreffekt. Også interiøret er «øverste hylle» saker med svært høy komfort. Beinplassen bak er 66 centimeter, og bagasjen mister bare 100 liter i forhold til utgaven uten batteripakke. Forsetene er meget gode både for lår- og sidestøtte, og infotainmentsystemet er veldig enkelt å bruke, og spesielt intuitivt. Virtual Cockpit er kanskje noe av det bedre Audi har gjort på lang tid.
Økonomi
En facelift-utgave av A3 e-tron får du fra rundt 200 000 kroner.
Livet på innsiden
NOE MINDRE: Bagasjen lider noe av å være en ladbar hybrid, men rommer 280 liter med seter oppe – og 1120 liter om du legger dem ned.
MINIMALISTISK: Det er riktignok litt knapper igjen, men Audi har for lengst ryddet opp i interiørene sine.
POP-UP: A3s andre skjerm er på dashbordet, og veldig enkel å bruke.
VELPRØVD: Girkassen er en 6-trinns S-tronic, som fungerer problemløst sammen med denne pakken her. Man irriterer seg sjelden over feil – eller trege girskift.
FYSISK: Det finnes litt fysiske knapper fremdeles – heldigvis. Her styrer du blant annet varmeapparat, og velger kjøreprogram.
HELT OK: Baksetene er veldig gode, og benplassen helt ok. Det er en liten bil, og derfor forventes ikke mer.
VIRTUAL: Den digitale skjermen som erstatter de analoge instrumentene, kan vi ikke få skrytt nok av. Her kan du skreddersy hva du vil se til enhver tid.
KOMFORT! Setene er av høy kvalitet, og sørger for at man sitter godt på lengre turer – selv de med ryggproblemer, sier at dette er blant de bedre setene på markedet i klassen.
OVERSIKT: Virtual Cockpit kan gi deg full oversikt på rekkevidde på el-drift og bensin, hvor du er og skal og så videre
Sjekkpunkter A3:
KOBLE OPP. Sjekk at Audi Connect-systemet fungerer.
Stopp. Bremseskive-slitasje.
Prøvekjør! Sjekk at alle elektroniske funksjoner virker som de skal – også hjelpemidler som cruise control og lane assist.
Pluss og minus XC70:
+ Opplevelse under kjøring
+ Android og CarPlay
+ Bra elektrisk rekkevidde
- Varsler om åpen ladeluke!?
Audi A3 e-Tron
Priser: Fra 189 900,- (testbil)
Motor: R4.
Slagvolum: 1,4 liter
Effekt: 150 hk ¤ 102 hk el.
Drivverk: Automat / forhjulsdrift.
Toppfart: 195 km/t.
0-100: Ca 7,6 sekunder
Forbruk: 0,53 l/mil.
Utslipp CO2: 38 g/km.
Vekt: 1540 kg.
Bagasjerom: 280/1120 l.
Lengde: 4311 mm.
Det beste valget:
Når man skal kjøpe brukt A3 e-tron, velger man en med mye ekstrautstyr – for dette har vært svært kostbart å krysse av for når den var ny.
Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Toyota Yaris Hybrid. Den er liten, men føles stor. Grunnet plassering av batteripakken, har den bedre veiegenskaper enn bensinbilene. Den er sikker, fornuftig og har et forbruk på rundt 0,4 liter på milen. En 2015-modell kjøper du for 100 000 kroner.
Du som vant lottopotten:
Man MÅ ikke gå amok fordi om man tok Lotto’en. Hva med en Mercedes A250 ladbar hybrid? Den skal, etter fabrikkens uttalelser, klare over 6 mil på ren el-drift, og har systemeffekt på 218 hester. 0-100 gjør den på 6,6 sekunder, og den har en hel del kjempekule finesser, som massasje i seter, intelligent system man prater til, 310 liter bagasjeplass og koster rundt 480 000 kliss ny pakket med utstyr!
Styr unna denne!
Her PRESISERER vi at dette ikke er en DÅRLIG bil. Lexus CT 200h er bare for utdatert, den mangler for mye utstyr, den har CVT-girkasse, samt at den går dårlig i forhold til konkurrentene.
Sikkerhet:
A3 scorer fem stjerner hos Euro NCAP.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.