img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Litt kul, men mest klok!
BRUKTBIL: Skoda Octavia har ikke et entusiaststempel, men til de grader et fornuftighetsstempel – og det gjør ingenting.

Først publisert i Bladet BIL  nummer 11/2020.

Motor og kjøreegenskaper
At Skoda Octavia fikk en ansiktsløftning i 2017 for 18-modellene, er det ingen som kan betvile. Mange liker den, andre var mer skeptisk. At den er slående vakker i snuten, er vel en overdrivelse – likevel var det fint å se at bilprodusenten våget å skille seg litt ut fra både egne modeller, og andres.

Dette er ingen premiumbil – og det merkes når man setter seg bak rattet. Man blir ikke nødvendigvis nervøs for å ha møkk under skoene, eller å gi barna sjokolade for at de skal ti stille på vei til hytta. Materialbruken er mer solid enn eksklusiv, og det oser av bruksvennlighet, er enkelt å rengjøre, slitesterkt og godt sammenskrudd.

Facelift-modellene har likevel fått pynta seg litt, med nytt infotainment-system bak en touchskjerm som er langt bedre enn utgående modell. Disse fås i flere varianter, både med fysiske vriknotter i bunn eller ren touchteknologi.

Smarte ting som 12-volt uttak i bagasjen, og at lyset i bagasjerommet en oppladbar lommelykt som kan tas ut, er et kjennetegn for Skoda. Lykten er også magnetisk, og kan festes på hjulbuen hvis du må skifte dekk i mørket. Det er også fast plass til både rollo og eventuelt takstativ under bagasjeromgulvet.

Setene er komfortable, og tar vare på deg selv om du skulle være ordentlig vågal gjennom svingene. Og litt vågal kan man faktisk være, selv i en Skoda. Overraskende nok, er Octavia velbalansert og kvikk i oppførsel, med tanke på understellet.

Pakken under skallet er også perfekt for dette understellet; en 2-liters diesel med 150 hestekrefter, koblet mot en 7-trinns DSG girkasse. Kreftene blir fordelt ut mellom alle fire hjul, og den klarer 0-100 km/t på 8,6 sekunder.

Litt gøy er det å sammenligne enkelte ting med andre produsenter; Ford tok for eksempel 34.000 kroner ekstra for sin åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare forlangte 17.000 for sin syvtrinns automat av tilsvarende type. Slik har det vært i mange år; Skoda gir litt mer for pengene.

En annen styrke Skoda kan skryte på seg, er at Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater man kan kalle utfordrere. Biler som Kia Ceed, Audi A3, Opel Astra, Ford Focus og Mercedes A-klasse, bød på merkbart høyere dekkstøy og vindsus under kjøring.

Økonomi
I skrivende stund finner vi billigste Skoda Octavia til 199 000 kroner. En facelift med 1,6-liters diesel og forhjulstrekk. Dette strekker seg til 449 900 kroner for en 2020 modell med 2-liter diesel på 184 hester, 4x4, DSG og maks utstyrt.

Livet på innsiden
PLASS: Bagasjen rommer 610 liter. Legger man ned setene, har man 1740 liter til rådighet.
BAKSETESJÅFØR:   Baksetene er ikke premium, men komfortable for selv langstrukne vesener på nesten 190 cm.
SMÅ ENDRINGER:   Innsiden har blitt modernisert med små grep, og det har blitt triveligere. Fremdeles er innsiden svært oversiktelig (sikt ut) til alle kanter.
OPPGRADERT:  Infotainmentsystemet ble oppgradert sammen med facelift, og skjermene byttet til bedre type. Her sees en versjon hvor man fremdeles har skruknotter i tillegg til berøringsfunksjoner.
USLÅELIG:  Så lenge det virker, er DSG-kassene noe av det beste på markedet. Mot 150-hester diesel er den perfekt.
BEDRE:  Instrumenteringen har også blitt mange hakk bedre visuelt. Man har også en del funksjoner som kan veksles mellom i det digitale bildet sentrert.
FYSISK:   «Heldigvis» er det fysiske knapper på rattet, og ikke berørings-miniatyr-skjermer.
OPPBEVARING: Både dører og midtarmlene skjuler gode oppbevaringmuligheter.
LETT: Klimaanlegget er også styrt av fysiske knapper. Dette er svært lett å bruke uten å ta blikket fra veien.
KOMFORTABELT: Forsetene har gode justeringsmuligheter og føles langt mer «sportslig» enn de ser ut til å være.
KRAFT: Motor og drivverk jobber meget godt sammen. 150 hester diesel gir 320 Nm med dreiemoment.

Sjekkpunkter Octvia:
DSG: Sjekk at girkassen girer ordentlig, uten rykk eller forsinkelser/dødtid.
Klunk: Kjør bilen over fartsdumper o.l og hør etter klunkelyder. I så fall, kan det være lagring-/støtdemperfeil.

Pluss og minus Octavia:
+ Mye bil for pengene
+ Plass
+ Utstyr/løsninger
- Kjedelig design.

Skoda Octavia 2018 2.0 tdi 4x4
Pris: Testbil 329 800,-
Motor: 2-liter r4 diesel.
Effekt: 150 hk / 320 Nm
Toppfart: 213 km/t.
0-100: 8,6 sekunder
Forbruk: 0,46 l/mil.
Utslipp CO2: 132 g/km.
Vekt: 1490 kg.
Bagasjerom: 610/1740 l.
Lengde: 4667 mm.
Akselavstand: 2680 mm.

Det beste valget:
Helt klart en godt utstyrt bil med 4x4, DSG og 150-hester diesel. Dette kler bilen svært godt!

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med KIA Cee’d? Du får en pen bil fra rundt 2016 til omkring 100 000 kroner. Disse bilene er faktisk ikke halvgærne kvalitetsmessig og kjøremessig.

Du som vant lottopotten:
Ferrari GTC4 Lusso. Smak på det. Og smak så på V12-motor på 690 hestekrefter. 0-100 km/t på 3,4 sekunder, fire seter og bagasjerom. Fristende? Koster bare 3,3 millioner.

Styr unna denne!
Det sårer oss å si, men Alfa Romeo 159 er til tross for å være fantastisk – også utsatt for mye feil. Leser du om Skoda Octavia, regner vi med at du ikke kjøper bil med lidenskap – og da styrer du unna denne herligheten.

Sikkerhet:
Skoda Octavia oppnådd fem stjerner og scoret 92, 88, 73 og 79 prosent på beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og sikkerhetsutstyr hos NCAP i 2019.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer