Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om koronapandemien har gjort hverdagen vanskelig for mange idrettsutøvere, har Norge oppsiktsvekkende mange gode bilsportutøvere, folketallet tatt i betraktning. I fjor hadde Norge utøvere som kjempet i verdenstoppen i både rally, rallycross, racing, drifting, gokart, simracing og dragracing, og disse utøverne fortsetter på Team Norway. Torsdag kveld ble årets Team Norway presentert i en direktesending på Facebook. På elitelandslaget fortsetter alle utøverne fra i fjor, mens to nye har kommet til, nemlig kartleser Torstein Eriksen og racerfører Marius Nakken. – Vi har lenge ønsket å ha med en kartleser på Team Norway også, da kartleserne gjør en minst like viktig jobb som rallyførerne inne i bilen. Norge har mange gode kartlesere, men vi hadde kun plass til en i år, og da falt valget på Torstein Eriksen, som i fjor ble WRC2-mester sammen med Mads Østberg, forteller sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen. (saken fortsetter) Gulbrandsen har sammen med resten av styringsgruppen for NBF Talentutvikling tatt ut landslagene. De andre medlemmene i gruppen er Roger Moen, Holm Jacob Matheson, Tommy Rustad og Molly Pettit. En som nå er tilbake på landslaget er Marius Nakken, som nok en gang planlegger å kjøre Porsche Supercup. – Marius ble tatt ut av landslaget etter en litt vanskelig 2019-sesong, men overbeviste oss i fjor med bra tempo. Marius er også veldig flink med team og sponsorer, og har noen fremtidsplaner vi har stor tro på. Derfor får han fornyet tillit i år, og slik er det med alle landslag. Noen ganger går man ut, og andre ganger kommer man inn igjen. Kriteriene for å være på elitelandslaget er at utøveren mer eller mindre lever av bilsport, og kjemper helt i toppen av sin gren. – Det er også slik at noen av utøverne ikke har alle planene sine klare ennå, og det har vi stor forståelse for. På grunn av pandemien er det mye som er uklart, men vi håper at alle som nå har fått landslagsplass kommer til å få et program på plass. Om det skulle vise seg at noen ikke får til kjøring likevel, så kan det hende vi gjør justeringer på Team Norway senere på året, forklare Gulbrandsen. (saken fortsetter) To nye på satsingslandslaget – Henrik var på Team Norway tidligere, men valgte å si fra seg plassen for et par år siden da han la hjelmen på hylla en liten stund. Men så kom han tilbake, og har imponert stort etter sin lille pause. Derfor er han nå tilbake igjen, sier Gulbrandsen. – Sindre Setsaas var en av finalistene i Bilsporttalentet i 2019, og har imponert med sitt tempo i NLS-mesterskapet de siste årene. Sindre er også en av verdens beste i simracing, og e-sport er et satsingsområde for Norges Bilsportforbund. Utøverne på satsingslandslaget skal være 25 år eller yngre, kjøre internasjonalt og ha potensial til å ende opp som profesjonelle bilsportutøvere. Disse utøverne får den tetteste oppfølgingen av blant annet fysisk trener Jan Åge Asgrimsplass og mentaltrener Jon Krognes. Tre nye på juniorlandslaget – Dette er tre førere som alle har imponert oss det siste året. Juniorlandslaget er for våre yngste utøvere, og vi har ti plasser tilgjengelig for de som har levert gode resultater og som har spennende ambisjoner. – I tillegg har vi med et «wild card» i Emil Christian Gjerdrum, som er Norges fører i FIA Academy Karting Trophy. Emil er en av de mest hardtarbeidende talentene vi har, og har også noen veldig spennende ambisjoner for fremtiden, forklarer sportssjefen. Totalt er det nå 35 utøvere på Team Norway, Norges raskeste landslag. – For å være helt ærlig er dette i meste laget. Vi er et lite forbund, hvor ingen av oss jobber på heltid med talentutvikling og landslag, og vi har ikke ressurser til å følge opp alle så mye som vi kunne ha ønsket. På grunn av all usikkerheten rundt pandemien har vi valgt å gjøre det slik i år, men vi ser ikke bort ifra at det blir færre utøvere på landslaget neste år, sier Gulbrandsen. (saken fortsetter) Mål om å få frem profesjonelle førere – Vi har så mange gode utøvere og store talenter i Norge, men vi har ikke plass til alle. Vi må sette strek et sted, og da sier det seg selv at noen store talenter blir stående utenfor. Vi skulle ønske vi kunne hatt plass til enda flere, men med de ressursene vi har er vi nødt til å ta noen vanskelige valg. Vi håper også de utenfor landslaget blir ekstra motivert til å vise oss at de fortjener en plass der i fremtiden. Et av målene med Team Norway er å få frem flere profesjonelle førere og internasjonale mestere fra Norge. – Den jobben NBF Talentutvikling har gjort gjennom mange år har vært helt avgjørende for at flere norske utøvere har lykkes med nettopp dette. Tre eksempler er Mads Siljehaug, Dennis Olsen og Christian Krognes, som nå tjener penger på å kjøre racerbil, og som har fått hjelp og rådgivning av NBF Talentutvikling. – Og nå har vi flere spennende utøvere på gang, som kan ende opp som profesjonelle i fremtiden. Vi ser stadig etter yngre talenter som vi ønsker å hjelpe. Ikke alle lykkes, og det er mulig å lykkes utenfor landslaget også. – Vi er ydmyke overfor de valgene vi har gjort, men vi har tro på at vi har et godt utvalg utøvere i år fra grenene rally, rallycross, racing, drifting, gokart, crosskart, simracing og dragracing, avslutter Atle Gulbrandsen. Du kan lese mer om Team Norway, og hvilke tjenester som tilbys her.
|