img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Krever mer kollisjonssikre busser
I et felles brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) forlanger NHO Transport, Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet skjerpede standardkrav til kollisjonsbeskyttelse i fronten av busser.

Brevet er merket som «hastesak», og de tre organisasjonene pakker ikke inn budskapet – som er umulig for Hareide å misforstå:

«Nye internasjonale standardkrav til kollisjonsbeskyttelse tilpasset førerplassen i busser må stå øverst på prioriteringslisten», skriver de innledningsvis i brevet.

Her henvises det til at regjeringen i Nasjonal transportplan 2022-2030, som ble lagt frem nylig, vil styrke innsatsen for transportsikkerhet og nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.

– Regjeringen lover styrket innsats for transportsikkerhet og nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken i ny Nasjonal transportplan. Da må internasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse i fronten av busser ha førsteprioritet, sier administrerende direktør i NHO Transport Jon H. Stordrange.

Ingen å miste
Bakgrunnen for brevet er flere alvorlige ulykker de senere årene med busser involvert, i noen av dem med fatalt utfall for sjåførene.

«Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste, og ber om å bli oppdatert på hva som konkret gjøres nasjonalt og internasjonalt for å redusere konsekvensene av ulykker med busser», heter det i brevet.

Blant annet vises det til en mye omtalt møteulykke mellom to forstedsbusser med lav hastighet ved Ullensaker i november 2017. En bussjåfør omkom og den andre ble livsvarig skadet.

Havarikommisjonens konklusjon i ulykkesrapporten var svært tydelig: «Deformasjonene og skadeomfanget ved denne ulykken kunne vært redusert dersom det hadde vært et godt internasjonalt regelverk for kollisjonsbeskyttelse for fører i buss, som også var gjenspeilt i de norske forskriftene til denne type kjøretøy».

Et ferskere eksempel trekkes også frem. 11. mars i år omkom en bussjåfør i tjeneste da to busser fra 2012 kolliderte i en 60-sone ved Stange i Innlandet fylke.

Begge bussene hadde betydelige skader i frontpartiet, og ulykken undersøkes nå av Statens havarikommisjon.

«Vi mener likevel at det ikke er nødvendig å vente på en ny rapport fra denne ulykken, før en handling om endring av regelverket nå iverksettes snarlig», skriver de tre organisasjonene.

LES OGSÅ: Busworld 2021 avlyses 

Krever ECE-regelverk
Kollisjonssikkerheten for bussjåfører har vært et hett tema i bransjen over lengre tid, der organisasjoner både på arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden, samt busselskaper direkte, har tatt til orde for høyere krav fra myndighetenes side til sikkerhetsnivå i bussene.

De fleste bussprodusentene tilbyr høy grad av sikkerhetsanordninger rundt førerplass. Men fordi det ikke finnes et tilsvarende strengt ECE-regelverk for busser som det gjør for lastebiler, varebiler og personbiler – er det i mange tilfeller opp til den som bestiller bussene å avgjøre hvilket sikkerhetsnivå som skal velges.

«Busser må snarest mulig få minst like god beskyttelse i front som andre kjøretøy. Det er egne ECE regelverk som har til hensikt å ivareta sjåførens sikkerhet ved en kollisjon med personbiler/varebiler og lastebiler, men ikke for busser. Det vil ta lang tid fra slike krav til kollisjonsbeskyttelse for buss er utviklet, til produsentene har verifiserbare tekniske løsninger og til tryggere busser er på veiene. Ergo er det presserende å få endret regelverket, og denne oppgaven bør være både meningsfull og viktig for myndighetene: Lykkes Norge med nullvisjonen, er det også et positivt bidrag til FNs bærekraftsmål 3.6 om å halvere antall dødsfall og skader i verden forårsaket av trafikkulykker», skriver NHO Transport, Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet i brevet.

Mener ansvaret må flyttes opp
Sjåførsikkerhet var tema for et møte mellom samferdselsminister Knut Arild Hareide og Tide Buss den 21. september 2020, fremgår det også av brevet:

«Sammen med de tillitsvalgte presenterte Tide erfaringer fra en dødsulykke i Bergen i juni i fjor og behovet for endringer. Vi viser til og stiller oss fullt bak deres oppsummering og anbefalinger fra møtet.

1. Det bør utformes og innføres én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse for førere av buss. En standard utformet for busser.

2. Norske samferdselsmyndigheter må legge press på og søke allianser med internasjonale aktører for å få fortgang i arbeidet med å få på plass en slik standard.

3. De grepene som fylkeskommunale oppdragsgivere gjør, er isolert sett en forbedring av sjåførsikkerheten. Samtidig mener vi at ansvaret for å beslutte og bestille grad av sjåførsikkerhet ikke bør ligge hos, og være opp til, den enkelte oppdragsgiver, men være styrende fra et høyere myndighetsnivå - nordisk eller internasjonalt».

– Norske myndigheter må bruke den tragiske empirien til å få etablert ECE-krav for beskyttelse tilpasset busser. Myndighetene har ansvaret for at bussjåfører får samme trygghet som andre trafikanter, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport Jofri Lunde.

Brevet fra organisasjonene, som også er sendt i kopi til statssekretær i Samferdselsdepartementet Ingelin Noresjø, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, Statens havarikommisjon, Vy Buss og Tide Buss, kan du lese her.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer