img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Audi lanserer mer folkelig e-tron
Få kunne vel forestille seg at en Audi e-tron med startpris på godt over en halv million skulle bli Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå kommer en ny modell med enda bredere appell.

Gjør deg klar for en invasjon av nye elbiler i løpet av 2021, mange av dem med lang rekkevidde og hurtiglading som gjør dem meget godt egnet som familiens nummer én bil.

De første Volkswagen ID.4 er kommet til landet, Enyaq er på plass hos en Skoda-forhandler nær deg, mange venter på Mustang Mach E og Tesla Model Y, men det er liten tvil om at Audi Q4 e-tron er blant de aller hotteste nyhetene i år.

I kveld er den avduket i produksjonsform, og det er klart at vi ikke bare får én ny modell, men tre varianter og to karosseriformer lanseres samtidig.

– Vi har allerede vist at vi virkelig treffer de norske bilkundene med våre e-tron-modeller. Når vi nå lanserer den kompakte Q4 e-tron, utvider vi den allerede imponerende elektriske porteføljen vår, og gjør premium elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere nordmenn, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Audi Q4 e-tron lanseres i tre «styrkegrader», med ytelser fra 170 hk inntil 299 hk og med bak- og firehjulsdrift. De første bilene kan leveres til norske kunder allerede i løpet av sommeren.

– Sammen med Audi e-tron og Audi e-tron GT, utgjør nye Q4 e-tron en viktig del av Audis strategi for bærekraftig elektrisk mobilitet. Selv om de utvendige målene gjør bilen til en kompakt-SUV, bidrar den lange akselavstanden og god plassutnyttelse til at Q4 e-tron faktisk får innvendig plass tilsvarende en Audi Q5, sier Sinervo.

(saken fortsetter)

Nytt designspråk
Audi tar nok et steg i utviklingen av sitt designspråk med Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Nå settes ideene fra konseptbilen, som først ble vist i begynnelsen av 2019, ut i livet med korte overheng, store hjul, skarpe linjer og kraftfulle, muskulære former.

Her er Sportback-versjonen som konsept

Som tilleggsutstyr kan begge utgavene leveres med «Matrix LED»-frontlykter – som til enhver tid lyser opp veibanen så mye som mulig, uten å blende annen trafikk. Med «Matrix LED»-lys får Q4 e-tron en digital lyssignatur, en verdensnyhet hva lysteknologi angår.

Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron leverer ifølge Audi på alt man forventer av en premium-SUV og har samtidig anvendeligheten som gjør dem til velegnede familiebiler i en aktiv hverdag, skreddersydd for det norske markedet.

God plassutnyttelse
Bilen har en lengde på 4.599 millimeter, en bredde på 1.865 millimeter, og en høyde på 1.632 millimeter.

Akselavstanden er på 2,76 meter, og ifølge Audi kan de innvendige plassforholdene sammenlignes med det man finner i en SUV i klassen over, eksempelvis Audi Q5. Innvendig har kupeen en lengde på 1,83 meter.

Den rommelige kabinen er et resultat av flere faktorer ved den nye MEB-plattformen, blant annet at det ikke er noen sentertunell som går gjennom den fremre delen av kabinen.

Med et bagasjerom på hele 520 liter har Q4 e-tron et lastevolum som tilsvarer størrelsen man finner i mellomklassen. Med nedlagte bakseter øker volumet til 1.490 liter.

Plassen er nesten like god i Q4 Sportback e-tron med et bagasjerom på 515 liter, som kan økes til 1 460 liter med nedlagte seter.

Og så et viktig argument for Norge: Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste, og versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kg, mens quattro-utgavene kan trekke inntil 1 200 kg.

(saken fortsetter)

Heldigitalt
Interiøret fremstår ifølge Audi som både rommelig og luftig, med et førerorientert instrumentpanel. Informasjonen deles mellom to skjermer.

Også rattet er nytt i Audi Q4 e-tron, med et åttekantet design og diagonale eiker. Her benyttes sømløse touchflater til å betjene de digitale instrumentene. Infotainment-systemet og navigasjonen betjenes primært via det sentrale MMI-touchpanelet.

Q4 e-tron er spekket med innovativ teknologi, og for første gang i en Audi kan Q4 e-tron også leveres med «augmented reality head-up display».

Her projiseres informasjonen fra noen av assistentsystemene og navigasjonsveiledningen i veibanen foran sjåføren. Informasjonen vises dynamisk, som et levende bilde i hele 70-tommers størrelse, i en avstand på om lag 10 meter foran føreren.

To batteripakker, tre styrkegrader
De nye Q4-modellene leveres med to batteristørrelser og tre ulike kraftpakker. Det kompakte batteriet i Q4 35 e-tron har et netto energiinnhold på 52 kWt (55 kWt brutto), noe som gir en rekkevidde på inntil 341 km (WLTP).

Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro har det største batteriet på 77 kWt netto (82 kWt brutto). Den firehjulsdrevne utgaven får en rekkevidde på inntil 499 km, mens den bakhjulsdrevne Q4 40 e-tron får en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP).

Intelligent regenerering, som også inkluderer data fra navigasjonen og topografien, gir et viktig bidrag til å spare og regenerere energi.

Q4 e-tron kan utstyres med en varmepumpe som bidrar til å temperere både høyvoltskomponentene og kupeen, noe som igjen øker effektiviteten på lange turer, spesielt om vinteren.

Se den virtuelle lanseringen her - saken fortsetter

Hurtiglading
I likhet med både Audi e-tron quattro og nye e-tron GT, er også Q4 e-tron svært effektiv når det kommer til lading. Det minste batteriet kan lades med inntil 7,2 kW ved normallading (AC), og hurtiglades (DC) med 100 kW.

Det største batteriet kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Det gjør det mulig å øke rekkevidden med inntil 130 km på bare ti minutter under ideelle forhold.

Høyvoltsbatteriet i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron ligger under gulvet mellom hjulakslene, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en balansert vektfordeling.

Modellene er utstyrt med en rekke assistentsystemer som standard. Dette inkluderer blant annet en «predictive efficiency assist», som støtter en effektiv kjørestil som gir høyere energieffektivitet.

Nok av fristelser i rikholdig utstyrsliste
Som det meste av tilleggsutstyret for Q4 e-tron, er også assistentsystemene inndelt i pakkeløsninger.

Noen av høydepunktene i disse pakkene er blant annet «adaptive cruise assist», som gir føreren assistanse over hele hastighetsområdet, og «surround view camera», som er til spesielt stor hjelp ved bykjøring og krevende parkeringer hvor sikten er begrenset.

– Nok en gang har vi gleden av å presentere egne utstyrspakker tilpasset det norske markedet. Pakkene er skreddersydd basert på det utstyret vi vet de norske kundene foretrekker, sier Audi-direktøren.

Audi Q4 e-tron kommer til norske forhandlere allerede i juni 2021, mens Sportback-utgaven kommer nærmere høsten. Veiledende priser starter på kr 399.900 levert Oslo for Audi Q4 e-tron, og 20.000 kroner mer for Audi Q4 Sportback e-tron.

Audi Q4 Sportback e-tron leveres med litt mer standardutstyr enn Q4 e-tron, blant annet elektrisk bakluke og Audi Drive Select.

Audi Norge forventer at den mest populære modellen i markedet blir toppmodellen Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på kr 484.500 levert Oslo.

Denne modellen har Advanced eksteriørpakke som standard, noe som blant annet inkluderer støtfangere med den nedre kanten og hjulbuene lakkert i kontrastfargen manhattangrå metallic og 19 tommers felger i 5-W-eikers aerodesign.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

 

 

35 e-tron

 

 

40 e-tron

Energikapasitet i kWt netto/brutto

 

52/55

 

77/82

Maksimal ladekapasitet i kW AC/DC

 

7,2/100

 

11/125

Maksimal ytelse (peak/60 s) i kW (hk)

 

125 (170)

 

150 (204)

Maksimalt dreiemoment i Nm

 

310

 

310

Toppfart i km/t

 

160

 

160

Akselerasjon 0-100 km/t sek.

 

e-tron: 9,0

Sportback e-tron: 9,0

 

e-tron: 8,5

Rekkevidde i km

 

e-tron: 341

Sportback e-tron: 349

 

e-tron: 520

Egenvekt i kg (uten fører)

 

e-tron: 1 890

Sportback e-tron: 1 895

 

e-tron: 2 020

 

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 Sportback e-tron

50 e-tron quattro

Energikapasitet i kWt netto/brutto

77/82

Maksimal ladekapasitet kW AC/DC

11/125

Maksimal ytelse inntil (peak/60 s) i kW (hk)

220 (299)

Maksimalt dreiemoment i Nm

460

Toppfart i km/t

180

Akselerasjon 0-100 km/t sek.

e-tron: 6,2

Sportback e-tron: 6,2

Rekkevidde i km

e-tron: 488

Sportback e-tron: 497

Egenvekt i kg (uten fører)

e-tron: 2 135

Sportback e-tron: 2 140




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer