img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Toyota-sprint skal ta igjen feltet
Toyota, som altfor lenge konsentrerte seg om hybrider, har nå lagt inn akselerasjonsgiret for å ta igjen elbil-feltet. En ny bil på utstillingen i Shanghai forteller om retningen. Og bilen bør hete Erik!

Akkurat som alle konkurrentene lanserer Toyota sin nye elbilfamilie under eget navn. Bz skal du nå begynne å tenke på, akkurat som du tenker Ioniq fra Hyundai, I.D. fra VW, EQ fra Daimler eller e-tron fra Audi.

Og hvis du først skal tenke bz kan du like godt, med en gang, få vite at det betyr ‘beyond zero’. 

Ikke at jeg forstår hva de mener med det. Beyond zero – altså på den andre siden av null høres ut som negativt.

På den annen side kan det hende de tenker på Greta Thunbergs smarte bemerkning om at ‘vi trenger ikke net zero. Vi trenger zero-zero!’

Den første i denne underfamilien er en firehjulsdrevet crossover som heter bz4X og som vil være en av ti batterielektriske modeller derfra når vi er kommet til 2025.

Men tro ikke at Toyota svikter sine gamle idealer for det. De forteller nemlig samtidig at globalt vil de ha 70 elektrifiserte modeller innen den tid, og da snakker vi også forskjellige grader av hybridisering.

Den nye bilen er bygget på en plattform som er utviklet sammen med Subaru, e-TNGA heter den. Men navnet på bilen har åpenbart ikke noe å gjøre med den gamle Subaru BRZ-modellen.

Derimot later det til at Subarus versjon av denne ligger langt etter – kanskje flere år.

Toyotaen skal derimot være i salg neste sommer.

(saken fortsetter)

Vi kjenner foreløpig svært få tekniske detaljer om bilen. Det er snakk om to motorer, en foran og en bak, og det er selvfølgelig snakk om batterier i moduler slik at bilen kan leveres med fra 50 til 100 kWt kapasitet.

Ikke et ord om rekkevidde, men mange ord om batteristyringssystemer som skal gi maksimalt utbytte av kapasiteten.

Ikke et ord om mål og vekt heller, bortsett fra at vi får vite at plassen i baksetet tilsvarer den du har i luksus-modellen Lexus LS.

Men fra Koji Toyoshima, som er teknisk prosjektsjef for denne satsingen, får vi vite at dette er en bil som plasserer mennesket i sentrum!

– Vår målgruppe er de som legger vekt på tiden man bruker sammen med familie og venner. Når de ønsker å ha den type kvalitets-tid, vil Toyotas bz4X kunne være en hub for dem.

Intet mindre!

Akkurat som i LF-Z konseptet som Lexus viste for kort tid siden er det steer by wire her også. Det betyr at fra den dingsen du har mellom fingrene for å styre med, og de hjulene som skal styre, er det ikke lenger en mekanisk forbindelse.

Gretne Gamle Gubber og de såkalte puristene vil sutre over manglende styrefølsomhet – hva nå det måtte være. Alle andre vil syns det er stas at man sparer masse plass og vekt, at man er mye friere i hvor man plasserer rattet, og at man kan modulere styreinnsatsen akkurat som man modulerer chassiset.

Dessuten vil Toyota følge i fotsporene til for eksempel Tesla som for lengst har vist en ganske avkappet innretning som erstatning for rattet.

(saken fortsetter)

Toyota viser imidlertid bilder av to forskjellige interiører der det ene har et ratt som ser ut som det er hentet fra et fly, mens det andre er dønn konvensjonelt.

Det sies at den mest radikale utgaven i første omgang bare skal selges i Kina, mens vi i Europa får lov til å forholde oss til den gamle kringla.

Samtidig viser interiørbildene at Toyota – takk og pris – er ganske beskjeden i den interne skjermavdelingen.

Her er det ikke snakk om et uendelig display som går fra stolpe til stolpe og som får deg til å føle deg som en operatør på en kraftstasjon. Her er det en passe stor skjerm i sentrum, og så har du noe som ser ut som et forholdsvis beskjedent display rett bak rattet.

Det er sågar knotter og brytere med i bildet!

Bilen skal åpenbart møte modeller som Teslas Y og VWs I.D.4 rett på – og dermed er vel både størrelse og prestasjoner definert.

(saken fortsetter)

Men når det gjelder utseendet er Toyota modig og tar sjanser.

I stedet for karakterløs såpekopp-design (Ioniq 5 er et herlig unntak) kjører de på med litt spennende vinkler og overflater med liv i. 

Eller for å si det på en annen måte.

Denne er mye nærmere Mirai enn det RAV4 er. Men de aksentuerte hjulbuene, sågar i svart mot det stålgrå karosseriet, tyder på at den gjerne ville vært litt RAV også.

Fronten er, som vanlig på nye elbiler, ikke lenger en front, men inneholder en svart stripe som ender i de smale hovedlysene høyt oppe, på hver side.

I denne «stripen» finner du alt som er dyrt når det smeller – alle sensorene som skal til for å få bilen opp på et akseptabelt selvkjøringsnivå.

Men den, sammen med stort luftinntak lavt nede og skarpe kanaler rett foran forhjulene, gjør at dersom de andre får samme ansikt som bz4X, vil ingen være i tvil om at det er en Toyota de ser.

Og når du ser den fra siden – forholdsvis beskjedne overheng og en cab-forward som jeg nok syns kunne vært enda mer forward – er det ikke særlig tvil om at her har vi en batterielektrisk bil som ikke er ment å være noe annet.

Ingen tvil om at Toyotas fra-bunnen-av batterielektriske satsing kommer sent.

Det skal bli spennende å se hvor godt den kommer.

PS!
Etter avdukingen i natt var det ordnet en slags pressekonferanse på Teams med et lite antall journalister (4 i ‘min’ gruppe) som fikk 20 minutter på å snakke med Andrea Carlucci – han er Toyotas sjef for marketing og produktutvikling i Europa.

Jeg stilte tre spørsmål:

– Med solid state batterier ville dere kunne få en stor fordel i dette etter hvert overbefolkede feltet. Kan det sies noe nå om slik batteriteknologi og bz-modellene?

Det kunne det ikke, ikke annet enn at de fremdeles holder på 2025 som gjennombruddsåret.

– For noen dager siden laserte dere et nytt autonomt system for LS 500 h og Mirai. Dere kaller det Mobility Teammate Concept. Er det det vi vil finne i bz?

Det var åpenbart altfor tidlig å si noe om det.

– Siden hybridbilene deres baserer seg på forbrenningsmotorer, og siden forbrenningsmotorer får en deadline-dato på stadig flere markeder, betyr det at dere legger hybridutviklingen død?

Endelig et konkret svar:

-Vi er fremdeles overbevist om at hybrid er veien å gå, så den utviklingen fortsetter.

Det var ikke mye annet konkret mine kolleger fikk ut heller. «Hold øye med konkurrentene» var svaret på spørsmål om batterier og størrelser og ytelser og ladesystemer.

Og heldigvis var det ingen som spurte om den kunne leveres med hengerfeste.

Men Carlucci kom med en morsom informasjon:

– Kunden, slik Toyota ser ham for seg, heter Erik. Det var nemlig mye input fra Norge og det norske markedet som lå under utviklingen av denne bilen. 

Men da var vi kommet så langt i de 20 minuttene at det var ikke tid til å få noen myke historier om Erik og om starten på bz-historien.

Navnet håper jeg imidlertid vil bli sittende.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer