img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Forsinkede e-Ducato nærmer seg
Fiat kommer sent til el-festen, men har ambisjoner om å forsyne seg i segmentet for store elektriske varebiler. Her er de norske prisene.

Valget av 22. april som lanseringsdato for nye e-Ducato var ikke tilfeldig. I dag er det nemlig den 51. utgaven av Earth Day, en dag i miljøvernets tegn. Symboltungt, med andre ord.

Fiat kunne også by på direktesendt flygelmusikk i den digitale lanseringsforestillingen, men det hadde nok ikke med miljøet å gjøre. 

Snarere var det en feiring av at Ducato fyller 40 år som modell i 2021.

Betydelig forsinket
At Ducato har tjenestegjort i mange år holder imidlertid ikke alene som argument for å vinne frem i markedet.

Fiat var i utgangspunktet sent ute med å komme på banen med elektrisk varebil. Da har det ikke hjulpet på at e-Ducato har blitt forsinket og derfor lanseres betydelig senere enn opprinnelig planlagt.

Da YrkesBil var i Torino i juli 2019 og fikk se den første prototypen av det som den gang ble kalt Ducato Electric, opplyste produsenten at salgsstart – også i Norge – skulle skje ved årsskiftet 2019/2020. De første bilene skulle leveres til norske kunder i starten av andre halvår 2020.

I juni i fjor skrev YrkesBil at e-Ducato, som versjonen da var omdøpt til, var forsinket. Den norske importøren regnet da med å kunne levere de første bilene til kunder før 2020 var over, men slik ble det heller ikke.

– Vi regner med at de første bilene ankommer i månedsskiftet mai/juni, opplyser Dag Brekken, produkt- og markedssjef for Fiat Professional hos den norske importøren FCA Norway AS, til YrkesBil i dag.  

Hvor mange biler som er forhåndssolgt vil han ikke ut med.

– Vi ønsker ikke å gå ut med salgstall nå på grunn av markedsmessige forhold, svarer Brekken.

400 konfigurasjoner
Uansett skal vi ikke dvele mer ved historien. Bilen som ble vist frem i Italia i dag er, teknisk sett, i stor grad den samme som vi ble presentert for i Torino for halvannet år siden.

Det vil blant annet si:

  • Lastevolum på mellom 10 og 17 kubikkmeter og en nyttelast på inntil 1.910 kilo.
  • Elmotoren yter 90 kW /122 hk og 280 Nm.
  • To batteripakker å velge mellom, på 47 og 79 kWh.

I pressemateriellet oppgis at bilen leveres med fire typer av lading: AC / Vekselstrøm 6,6, 11 eller 22 kW og DC/Likestrøm: 50 kW.

Med 47 kWh-batteri oppgis rekkevidden som inntil 174 km i WLTP kombinert syklus og inntil 235 km i WLTP by-syklus.

Med 79 kWh-batteri øker denne distansen til 283 km i WLTP kombinert, og til 371 km i WLTP by. Under «optimale forhold» tar det ifølge Fiat cirka en halvtime å lade nok til å kunne kjøre 100 km.

Elversjonen skal leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og skiller seg ikke nevneverdig utseendemessig fra sine fossile søsken. Den kommer også som personfrakter med inntil ni seter.

– Med totalt 400 konfigurasjoner å velge blant, kan e-Ducato møte behovene til alle profesjonelle aktører, sa Eric Laforge, sjef for lette nyttekjøretøy i utvidede Europa i Stellantis, da han presenterte bilen.

Tilhengerkapasitet er imidlertid ikke nevnt noe sted i spesifikasjonene, så om du må ha med tilhenger bør du trolig se etter alternativer. 

Flere kjøremodi
Ellers skal ulike kjøremodi bidra til fleksibilitet i bruken:

I «Normal» skal du få en «optimal balanse mellom ytelse og kostnader», mens i «Eco» handler det om mest mulig sparing av energi. «Power» gir ekstra krefter ved kjøring med mye last eller sterke stigninger.

Toppfarten er begrenset til 100 kilometer i timen.

«Turtle Mode» aktiveres på sin side automatisk når batteriet har lav kapasitet og gjør at batteriet kan vare 8-10 prosent lenger, men da kjører du ikke fort.

«Recovery Mode» inntrer hvis en batterimodul skulle få problemer, og sørger for at de andre modulene dekker opp for dette slik at bilen fortsatt kan kjøres.  

Vedlikeholdskostnadene for e-Ducato er antatt å være cirka 40 prosent lavere enn på en bil med dieselmotor. Dette bidrar til å redusere TCO (total cost of ownership).

I bunnen av utviklingsarbeidet med e-Ducato ligger fem år med «real-world data collection». 4.000 tilkoblede biler har lastet opp data i et år mens de har kjørt over 50 millioner kilometer i alle mulige kjøre-, laste- og værforhold.

Stellantis (FCA) skrøt også av at de har fått med seg transport- og logistikkgiganten DHL som en «bjellesau»-kunde av nye e-Ducato.

Utfordrende segment
Med Ducato Electric vil Fiat ta opp kampen mot andre store elektriske varebiler som Maxus e-deliver 9Mercedes-Benz eSprinterVolkswagen e-CrafterMAN eTGEFord Transit ElectricRenault Master Z.E., Peugeot e-Boxer og Citroën ë-Jumper.

Salget av store elektriske varebiler har imidlertid ikke tatt av i Norge ennå, selv om produktene finnes.

Utgående Maxus EV80 ble registrert i 134 eksemplarer i 2020, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Volkswagen e-Crafter ble registrert i kun 33 eksemplarer på grønne skilter i samme periode, ifølge OFV.

I et intervju med YrkesBil ved årsskiftet var Håkon Wirak, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy, klar på at dette markedet er mer utfordrende enn de hadde sett for seg da de startet salget av e-Crafter.

– Vi har tatt salgsmålet for e-Crafter som varebil ned litt. Der vi selger e-Crafter nå er fortrinnsvis som persontransport, der man har forutsigbar kjøring – som minibuss. Der fungerer bilen godt, med fast kjørerute og mulighet for å lade innimellom. e-Crafter har hatt suksess i et segment vi knapt trodde eksisterte, sa Wirak.

Ikke den billigste
Prisene på e-Ducato starter på 579.900 kroner (varebil) og ender på 774.900 (personbil).

Du finner komplett prisoversikt her i BilNorges nybildatabase.

Modellen plasserer seg dermed litt over e-Crafter (fra 574.300 kroner) og noe mer over nye Maxus e-Deliver 9 (fra 549.900 kroner) som erstatter EV80 (fra 499.900 kroner).

Kundene i dette segmentet er i stor grad meget profesjonelle aktører som har orden i Excel-formlene sine, og gjerne handler inn biler via anbud (les for eksempel Posten).

Volumpotensialet er ikke veldig stort, og konkurransen hardner til i takt med flere modeller på markedet – så det er i alle fall ingen enkel oppgave Fiat og e-Ducato har foran seg.

Her kan du se hele lanseringsseansen:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer