Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med betegnelse P5 er nykommeren fra Xpeng lillebror til P7 som allerede er i salg i Kina og som Zero Emission Mobility har lovet snart kommer til Norge. «Ved påsketider» sa de opprinnelig, så det drøyer neppe før vi får se den her. Når er det foreløpig svært begrenset hva produsenten deler av informasjon, men ut fra betegnelsen kan vi anta den er tiltenkt rollen som Model 3-konkurrent. P7 ligger som kjent et sted mellom Model 3 og Model S i format. Nå er jo ikke sedaner det hotteste i Norge, men det fins noen unntak – deriblant Model 3 som det ifølge OFV er registrert 2570 stykker av hittil i år, så det er sikkert plass til en attraktivt priset P5 også. Den egenskapen Xpeng spesielt fremhever ved P5 er at den er først ute med lidarsensor. P5 har faktisk to slike – en på hver side av fronten. Ifølge produsenten er disse i stand til å skille mellom fotgjengere, dyr, syklister, scootere og statiske objekter, samt oppdage veiarbeid – ikke bare i åpent lende, men også i tunneler, i stummende mørke og i tåke og regn. Lidar jobber etter samme prinsipp som radar, men bruker laserlyspulser i stedet for radiobølger for å «scanne» nærområdet. (saken fortsetter) De fleste autonome biler kommer til å anvende denne teknologien, men tidligere har lidarsensorer vært for dyre til å brukes i vanlige biler. Nå er prisene mer akseptable, og blant annet Volvo har uttalt at de skal benytte lidar-teknologi i neste generasjon XC90 som skal på markedet i 2022. – Hver eneste nye Xpeng modell skal ha banebrytende teknologi om bord, og P5 er vår mest avanserte og teknisk ambisiøse modell så langt, sa Xpeng-sjef He Xiaopeng da han nylig avduket bilen i Shanghai.
|