Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er den nye internasjonale klassen for hybride prototyper, LMDh, de to selskapene nå skal legge sin felles innsats i. Klassen er godkjent for det offisielle verdensmesterskapet, FIA WEC, samtidig som bilene danner toppklassen i North American IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC). Bilene skal konkurrere under navnet Porsche Penske Motorsport, og to ekvipasjer skal slåss om topplasseringer i hver av de to seriene. Avtalen mellom Porsche og Penske, et team som har røtter helt tilbake til 1966, skal løpe over flere år med løpsstart fra 2023. Porsche vil også stille biler til rådighet for sine kundeteam og lover at disse vil få tilgang til all teknologi etter som den utvikles og bilene perfeksjoneres. Bilene i LMDh-klassen med en vekt på rundt 1000 kg er basert på et LMP2-chassis og den hybride drivlinjen får en effekt på 500 kW (680 hk). De skal konkurrere med såkalte hypercars (LMH) som blir den andre toppklassen. – For første gang i Porsches historie vil vi ha ett globalt team som konkurrerer i de to største mesterskapene i verden. Vi kommer til å etablere teambaser på begge sider av Atlanteren, noe som vil sette oss i stand til å vinne klassiske langdistanserace som Le Mans, Daytona og Sebring, sier Porsche-sjef Oliver Blume. Det er ikke første gang Porsche og Penske samarbeider. De gjorde det sist i American Le Mans Series i LMP2-klassen med Porsche Spider i perioden 2006-2008. På 1970-tallet hadde det amerikanske teamet stor suksess med legendariske Porsche 917 i Can-Am-serien.
|