Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lederbytter i MAN Truck & Bus Norge og Skandinavia Ettermarkedsdirektør Annbjørn Vasdal (til høyre i bildet) slutter i MAN Truck & Bus Norge etter fire og et halvt år. Samtidig erstattes administrerende direktør i MAN Truck & Bus Skandinavia, Stefan Thyssen (til venstre i bildet), av Malte Kauert. |
||||||||||||||||
Det er kun et halvt år siden Stefan Thyssen, toppsjef for MAN Truck & Bus Skandinavia, besluttet «å tilpasse organisasjonen med øyeblikkelig virkning». Skandinavia-sjefen har fremdeles hovedsete i Danmark, mens det nye fra oktober i fjor har vært at den operative driften er ledet av en lokal salgsdirektør og en ettermarkedsdirektør i hvert av de tre landene. BAKGRUNN: MAN omorganiserer - skal rendyrke norsk ledelse For Norges del er det salgsdirektør Lars B. Sand (48) som er ansvarlig for alt salg av nye og brukte varebiler, lastebiler og busser, samt alt annet produktrelatert, mens ettermarkedsdirektør Annbjørn Vasdal (46) er ansvarlig for alt innen ettermarked og ettermarkedstjenester. Nå har de ansatte i MAN Truck & Bus Norge fått melding om at Vasdal skal slutte i selskapet. – Annbjørn har sagt opp stillingen sin i MAN og vil jobbe ut oppsigelsesperioden som er til og med juli 2021. Med Annbjørn i sentrale roller i selskapet har vi oppnådd gode og viktige resultater. Vi ønsker å takke Annbjørn for hans bidrag opp mot kunder, ansatte og for selskapet generelt, sier Stefan Thyssen til YrkesBil. Vasdal startet i MAN i 2017. Han har bakgrunn fra kranleverandøren HMF, NAF Bilteknikk og Wist Last & Buss. YrkesBil er ikke kjent med hva han skal gjøre videre. – For øyeblikket planlegger vi ingen endringer i vårt to-leder administrasjonsoppsett. Annbjørn blir erstattet av en ny Aftersales Director med samme oppgaver og ansvar. Det er foreløpig ikke klart hvem som blir Annbjørns etterfølger ettersom vi starter rekrutteringsprosessen akkurat nå, sier Stefan Thyssen. Thyssen opplyser videre til YrkesBil at han selv skal overta ansvaret for MANs organisasjon i Storbritannia (England og Irland). Han har vært sjef for MAN i Skandinavia siden 1. mars 2020. – Jeg vil per 1. juli innta posten som MD for disse nye markedene. Det blir en spennende utfordring, hvor jeg helt sikkert vil dra nytte av at jeg tidligere har jobbet i en årrekke hos MAN i England, før jeg kom til Skandinavia, sier han. Fra 1. juli vil Malte Kauert, som kommer fra MAN AG i Tyskland, ta over som ansvarlig for MAN i Skandinavia med hovedkontor i København. MAN-konsernet har vært og er inne i en utfordrende tid. Blant annet ble lanseringen og markedsintroduksjonen av merkets nye lastebilserie rammet hardt av koronapandemien. MAN sentralt meldte i september i fjor at de må kutte betydelige kostnader i tiden fremover og redusere inntil 9.500 arbeidsplasser, hovedsakelig i Tyskland og Østerrike. Annbjørn Vasdal og Lars B. Sand har i intervju med YrkesBil tidligere uttalt at den norske organisasjonen ikke vil bli helt uberørt av de sentrale kuttene. På spørsmål fra YrkesBil har den norske organisasjonen ingen ny informasjon rundt eventuelle kostnadskutt. Per 2. mai har MAN registrert 142 lastebiler med smått og stort i Norge siden årsskiftet, mot 148 i samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Samtidig har MAN registrert 11 busser, mot åtte i samme periode i fjor. Og det er registrert 40 varebiler av typen MAN TGE, mot 11 i samme periode i fjor.
|