Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Satser på lading av elektriske kjøretøy uten ladekabel Posten Norge går inn på eiersiden i svenske Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Om kort tid starter et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel. |
||||||||||||||||
Induksjonslading, pantograflading, skinne-i-veien-lading. Det er langt flere måter å få strøm inn i batteriene i elektriske kjøretøy på enn pluggen i veggen. YrkesBil har tidligere fortalt at det i Oslo skal bygges trådløs lading for drosjer. Du husker kanskje også Renault som sammen med Qualcomm Technologies har vist en elektrisk Kangoo som lades fra landeveien. Eller hva med eHighway i Tyskland der hybridelektriske lastebiler fra Scania lades i fart med pantograf over Autobahn. I 2018 skrev vi om at to kilometer av de totalt ti på strekningen mellom Arlanda fraktterminal og Rosersberg logistikkområde i Sverige ble elektrifisert. Forsøket fikk mye offentlig støtte, men en rekke private interessenter deltok også i initiativet - deriblant Vattenfall. Nå er det altså norske Posten som i en pressemelding opplyser at de satser økonomisk på utvikling av el-veier. - Dette er en innovasjon som vi tror kan være med å forenkle bruken av elektriske kjøretøy. Vi vil være en del av omstillingen til elektriske transporter og som bransje har vi mye å vinne på å teste nye løsninger for å minske klimautslipp. Elonroads teknikk er veldig lovende og vi investerer ikke bare i selskapet, men går også inn i et felles utviklingsprosjekt for stasjonær ladning uten bruk av ladekabel i Norge og i Sverige, sier Odd Roger Tiller som er regionsdirektør i Posten. Elonroad er et svensk selskap som har utviklet en teknikk for elektriske bilveier, basert på en ladeskinne som lader el-kjøretøy både under kjøring og parkering. Ladeskinnen produseres i aluminium i samarbeid med norske Hydro. Selskapet produserer, installerer, betjener og vedlikeholder ladeskinnen, som ifølge meldingen "bidrar til et høyt sikkerhetsnivå og muliggjør intelligente veisystem". Nå starter selskapet neste fase i kommersialiseringen av elektrifiserte bilveier og lading via ladeskinner på bakken. Et prosjekt for det svenske Trafikverket i Lund i Sverige er allerede i gang, der teknikken testes på en strekning for byens busser. Samtidig med emisjonen, startes det også to nye pilotprosjekter med Bring om utvikling av stasjonære ladeløsninger i Norge og Sverige. Andre selskaper som også går inn på eiersiden nå er Almi Invest Greentech og EUs risikokapitalfond EIT Urban Mobility. Pengene skal brukes til å sertifisere teknikken og gjøre selskapet klar for kommersiell utrulling etter pågående pilotprosjekt. Målet er i 2025 å kunne bruke teknologien til alle typer av elektriske kjøretøy.
|