Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alfa har tidligere antydet at veien til høyere volum går gjennom en serie SUV-er. I dag har de kun Stelvio, men i løpet av året kommer også den lenge etterlengtede Tonale endelig på markedet. For Norges del er kanskje det viktigste at den vil blir tilbudt som ladbar hybrid. Men Alfa har også flere modeller under utvikling – noe vi har vist eksempler på gjennom tidligere renderinger av en modell vi har omtalt som Brenner. Fiat har jo hatt lite å tilby på elbilfronten før den nylig lanserte 500 electric, men nå som Stellantis er en realitet, sammenslåingen av FCA og PSA, får også Fiat-gruppen tilgang til teknologi de har manglet tidligere. De kan nemlig benytte seg av eCMP-arkitekturen som danner grunnlag for modeller som Peugeot e-208 og e-2008, Opel Corsa-e og den kommende Mokka-e, samt DS3 Crossback E-Tense. En ny elbil-plattform med betegnelse eVMP er også under utvikling. Modellen vår illustratør her har manet frem er en kompakt SUV/crossover i format rundt 2008 og Mokka, eller Audi Q2 som de selvsagt helst ønsker å sammenligne seg med. Vi snakker da om B-segmentet blant SUV-ene. Når den tilårskomne Giulietta snart pensjoneres står Alfa kun igjen med to modeller, Giulia og Stelvio som ikke akkurat kan regnes som volumselgere, men med Tonale på programmet fra neste år og den nye kompaktmodellen fra 2022 går de mot lysere tider igjen. Selv om modellene får klare familielikheter, er Alfa klare på at de ikke vil kjøre «copy paste» gjennom hele lineupen slik tilfellet er med visse tyske premium-produsenter. «Hvert segment har sin egen personlighet, og våre kunder har ulike forventninger avhengig av aldersgruppe,» er omkvedet fra designavdelingen. Mens Tonale vil anvende plug-in teknologi som allerede eksisterer i modeller som Jeep Renegade og Compass, vil den kompakte elbilen baseres på arkitekturen PSA benytter i sine elbiler. Men siden Alfa skal fremstå som mer sportslig, er det sannsynlig at den får mer krefter samtidig som den konstante utviklingen innen batteriteknologi kan sørge for mer rekkevidde og kjappere lading. Så får vi se om de nøyer seg med forhjulsdrift eller legger en motor på hver aksel. Alfister skal få sine sportslige ønsker oppfylt, samtidig som bilen får komfort på et nivå særlig eldre brukergrupper er på jakt etter.
|