img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Auto Shanghai 2021
Den store bilutstillingen i Shanghai – 810.000 besøkende – satte virkelig Kina på kartet som en bilnasjon med blikket mot fremtiden. Importmerkene så faren – de var der sterkere enn noen gang før.

Bare det at Kina klarte å avholde en bilutstilling, mens resten av verden var mer eller mindre nedstengt, sier litt om hvordan de behandler både pandemi og biler.

Tusen firmaer var på plass – også de store teknologiselskapene – men det var selvfølgelig de nye modellene som vakte størst interesse. Aion Y ble omsvermet fordi det var en ny modell – ikke fordi den ble drevet av høyinteressante grafen-batterier.

De aller fleste nyhetene gikk på ‘ny energi’, det vil si elektrisitet på en eller annen måte. Batteri med rekkeviddeforlenger, eller hybrider av forskjellige oppskrifter, men selvfølgelig var de fleste rene batterielektriske biler.

En rekke av de nye elbilene var også merker du aldri har hørt om før, men det skyldes ikke at de er nye på banen, bare at de har fått nye klær.

Når de kommer med biler i et nytt segment, eller med ny teknologi, har de store og etablerte kinesiske konsernene en tendens til å etablere et nytt merkevarenavn.

Bare hos Geely har vi nå både Geometry og Zeekr. Zhiji er et nytt merke fra SAIC, i samarbeid med Alibaba – teknologiselskapene rykker stadig nærmere, og MG har etablert et sidemerke som enkelt og greit heter R. Men deres nye Marvel vil bli hetende MG når den kommer til Europa neste år.

De som tror at den voldsomme lanseringstakten betyr at elbiler overtar verden, må nok allikevel vente enda litt.

I Kina er det ca. 5 millioner batteri- og PIH-biler i trafikk. Det vil si litt under 50 % av den globale bestanden. Men de forsvinner i totalen – i Kina er bestanden for tiden litt under 300 millioner biler.

Høres det mye ut? Det tilsvarer 205 biler per 1000 innbyggere.

I USA er det 871 biler pr. tusen! Det er med andre ord ikke så rart at det årlig tilføres mer enn 30 millioner nye biler der – og økende.

Ikke så mange elbiler som vi kanskje tror forresten. I mars – rett i forkant av utstillingen – kunne industrien slå fast at for første gang var mer enn 10 % av de nye bilene elektrifisert. Et stykke igjen til norske verdier.

En rekke av disse bilene var nok å se på utstillingen. Men ved siste opptelling hadde Kina vanvittige 400 produsenter av en eller annen form for elbil. Om det skyldes en optimistisk tro på fremtiden, eller et kynisk blikk på lokale, offentlige incentiver er vanskelig å si.

Det skal bli spennende å se hvor mange som vil være tilbake på banen i 2025 – som også i Kina regnes som et slags vannskille-år. Og det skal bli spennende å se hvilket inntrykk importmerkene gjør på Kina-markedet fremover.

De var der, tyngre representert enn noensinne, spesielt amerikanerne og tyskerne, men også japanerne begynner å våkne. Du har tidligere fått mange av disse nyhetene her på BilNorge, og du finner dem samlet i alfabetisk orden nederst i denne saken.

Men det som er litt spennende er at i en JD Power-undersøkelse, rett i forkant av utstillingen, sa halvparten av de som tenker å kjøpe ny bil i løpet av de neste seks månedene at de ville kjøpe et Kina-merke.

I 2016 var denne andelen bare på 20 %.

Men glem bakgrunnen, her skal du få noe av de kinesiske nyhetene fra Shanghai.

Aion er et nytt merke fra GAC – et stort konsern som for tiden er i ferd med å inngå avtale med norsk importør. Y er en ny kompakt modell, rimelig, ca. 150.000 kroner med full tech-pakke innvendig, 135 kW og 600 km rekkevidde.

Arcfox Alpha-S er en bil fra Jihu – «ny energi»-selskapet BAIC har opprettet med Huawei. Derfor er dette den første bilen som bruker teleselskapets førerstøttesystemer. 1000 km uten hjelp fra fører, hevder de. Debuterte Genève 2019.

På tross av børsbobler som Nio og Xpeng er BYD den bilfabrikken i Kina med høyeste børsverdi. De pøser på med nye modeller – i Shanghai var kanskje AE-1 mest interessant. Ikke ulik ID.3, men 2,9 til 100 gruser alle småbiler.

Chery viste to konseptbiler, begge het Ant og denne, den store het Ant X. Skyvedører, romfartskabin og bygget på en smart drive-by-wire plattform. Det hele under det fengende mottoet “Clean World YOO Future”

Noen ganger heter den Lantu, andre ganger Voyah, men modellen heter First og moderfabrikken er Dongfeng. Fem seter, ren el (500 km) eller med rekkeviddeforlenger. Slår du inn Performance modus vil alle tre dashbordskjermene forsvinne.

Jommen stilte Geely med biler under egen navn også. Som denne helt nye Xingyue L. Her er Snapdragon 8155 chip og IMAX 1 meter skjerm viktigere enn 2-liters firer på 235 hk og 8 trinn, firehjulsdrift og CMA (gammelVolvo-arkitektur).

Geometry er en annen blomst i Geelys enorme bukett av modellnavn. A Pro er en oppdatert versjon som byr på 150 kW og en rekkevidde på 600 km. Dette er forholdsvis rimelige biler som det er snakk om å eksportere til utvalgte markeder. 

Great Wall har også mange merker under paraplyen – men her er en de kjører under eget navn. Her dreier det seg også om god, gammeldags forbrenningsmotor. Baja Snake er inspirert av Shelby og skal bygges i begrenset opplag, sies det.

Haval SUV er en slags blanding av Suzuki Jimny og Kia Soul og kommer fra Great Wall. Deres nye SUV har ikke mindre enn seks skjermer foran, bl.a. en i rattet. Det finnes kun to fysiske brytere, en for bakluken og en for å åpne luken til kontakten.

Evergrande startet opp Hengchi, ren elbilprodusent, i fjor. De forteller at de har ni modeller på gang. I Shanghai viste de seks. Det forteller at Anders Warming, dansken som tidligere var designsjef for Mini, har hatt et veldig travelt år.

Hongqi er i ferd med å bli introdusert på det norske markedet, men ikke alt som var nytt i Shanghai er aktuelt for Norge. Sannsynligvis ikke E-QM5 for eksempel. En sedat sedan, 5 meter, 100 kW og 420 km, men maksimal komfort i baksetet.

Fremdeles kommer kineserne med noe som gjør at man ikke tror sine egne øyne. Som L-Concept fra Hongqi. Avløser for flaggskipet L5? Spindelvev-lys, tre seters interiør med, tro det eller ei, lysekrone! Ikke noe ratt, men førersete.

IM har fått hjelp (sier de – det ser nesten ut som det motsatte) fra det engelske designselskapet Heatherwick til å formgi Airo. Helt autonom, fire skyvedører, plass til spisebord mellom sofaene og et partikkelfilter som garanterer deg ren luft.

Jetour høres ut som en selskapsreise-arrangør men er et undermerke fra den andre Chery: Chery Commercial Vehicles. Oppdatert L7 med lang akselavstand, store hjul, romslig interiør, meningen er komfort, men ikke luksus, 5/6/7-seter.

At Li har en børsverdi høyere enn for eksempel FAW eller GAC er helt utrolig – de lager ikke en gang el biler. Deres eneste modell er denne, Xiang One, en hybrid. Like gammel som Nio, men 33.000 biler solgt er en tredel av Nio-volumet.

MG slapp bilder av sin Cybester i god tid før utstillingen og sa at med 5.000 interesserte (med 1000 renminbi fra hver) før 1. august, ville den gå i produksjon. De nådde 5.000 på den andre utstillingsdagen. Dette kan bli en forfriskende elbil.

Ora er et annet elbilmerke fra Great Wall. Lansert i 2019, oppskriften er ‘søte biler’ som heter noe med Cat. Denne Boble-inspirerte (riktignok 4 dører) heter Punk Cat. Interiøret er kjennes også igjen, med ett rundt instrument rett foran rattet.

Fronten er ganske grusom, inspirert av en hval sier Roewe. Den heter da også Yuejing som visstnok betyr hval. Roewe startet som en kinesisk utgave av Rover 75 og er et søstermerke til MG. Basis for denne er en gammel sliter, RX 5 Max.

Egentlig en to år gammel 1400-hesters superbil fra Hongqi, omarbeidet av ex-VW Walter de Silva. Den har fått et nytt navn fordi det er planer om å bygge den i Italias Motor Valley, rett rundt hjørnet for Ferrari og Lambo. Foto:  Daniel Nikodem.

SAIC har et elbilundermerke som heter R. De lanserte Marvel. Den skal eksporteres til Norge om ikke lenge. Da som MG. En «DingTalk» som kan holde 300 folk online samtidig og holde en 720 p HD videokonferanse. 505 km rekkevidde.

WDS Cars Project S9 er egentlig en to år gammel 1400-hesters superbil fra Hongqi, omarbeidet av ex-VW Walter de Silva. Den har fått et nytt navn fordi det er planer om å bygge den i Italias Motor Valley, rett rundt hjørnet for Ferrari og Lambo. Foto: Daniel Nikodem.

Det ble bygget et par prototyper av Think uten tak. Den ville blitt akkurat like søt som denne, for mer enn ti år siden. Så da får vi nøye oss med Wulings EV Mini-konsept. I lukket form solgte den bedre enn Tesla i sine første seks måneder.

Xpeng som nettopp har begynt å selge i Norge dukket opp med sin nye P5, familiebilstørrelse, som kommer i salg senere i år rett i strupen på Tesla Model 3. Vi har fått flere detaljer om XPilot 3.5 arkitekturen enn om drivlinjen.

En ny måned, et nytt merke fra Geely. Zeekr heter det som ble lansert i Shanghai. 720 km rekkevidde, da er det vel ikke nødvendig å si mer? Eller kanskje: 536 hk, eller 100 til null på 34 meter. Rundt 350.000 kroner. Global rollout i høst.

Både SAIC og Alibaba er inne i Zhiji. Fabrikken ble etablert i desember 2020 og presenterte sin L7 på utstillingen. Også som SUV. Trådløs lading med 95 % effektivitet og nesten 1000 kilometer rekkevidde. To motorer.

Disse bilene har vi også omtalt i forbindelse med Shanghai:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer