Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi publiserte denne saken basert på spionbilder for en måned siden, og siden det fortsatt er sparsomt med informasjon fra produsentens side frisker vi opp saken med offisielle bilder som viser eksteriør så vel som et moderne interiør. Selv om Kia holder på de tekniske detaljene vet vi at Sportage får mye til felles med nylig lanserte Hyundai Tucson som du kan lese mer om her. Det betyr blant annet at den kommer som ladbar hybrid – noe som passer meget bra i det norske avgiftssystemet forutsatt at bilen har en brukbar elektrisk rekkevidde. Vi kan regne med at drivlinjen blir den samme som i Tucson, en 1,6-liters bensinmotor som sammen med en elmotor på 66,9 kW gir bilen en samlet effekt 265 hestekrefter og maks dreiemoment på 350 Newtonmeter. Firehjulsdrift er standard i Tucson og vil nok også bli det i Sportage. Og med en elektrisk rekkevidde på rundt fem mil basert på WLTP-syklusen vil det bli minimalt, om i det hele tatt noen, engangsavgift. Det er foreløpig ikke kjent når Kia viser bilen offentlig, men det er snakk om produksjonsstart fra juni, så det drøyer neppe lang tid før vi får se den i all sin prakt. Av innhold og tekniske data kan du regne med at den får omtrent det samme som Hyundai Tucson.
|