Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er et halvt år siden Volkswagen oppdaterte Tiguan, og den viktigste nyheten for norske kunder var nok da at den kommer som ladbar hybrid (forutsatt at du nøyer deg med drift på forhjulene). Når Tiguan Allspace nå lanseres i ny drakt er det ikke snakk om plug-in, i alle fall ikke i første runde hvor den skal tilbys med fem ulike motorer, tre TSI-utgaver for bensin og to TDI-versjoner for diesel. I tillegg får den nytt utstyr som ikke har vært tilgjengelig tidligere, både som standard og som tilvalg. Muligheten for syv seter er fortsatt til stede. Blant utstyret nevner Volkswagen IQ.LIGHT LED Matrix hovedlys og berøringspanel for innstilling av klimaanlegget. Ifølge VW står den lange utgaven av Tiguan for 55 prosent av det globale salget, noe som naturligvis henger sammen med at det kun er i Europa den vanlige modellen selges – i Amerika og Kina er det kun den lange som gjelder. Som femseter har Tiguan et bagasjerom på 760 til 1920 liter mens syvseteren rommer 700-1755 liter når de bakerste setene felles ned i gulvet. Som den korte utgaven tilbys også Allspace med manuell eller automatisk girkasse og valg mellom drift på forhjulene eller på alle fire. Ifølge OFV ble det registrert 1413 nye Tiguan på norske skilter i fjor, mens Allspace ble registrert i et antall av 232. Den norske fordelingen er med andre ord svært forskjellig fra den globale. Det kan i stedet tyde på at norske kunder som skal ha 7-seter foretrekker fetteren, Skoda Kodiaq, som det ble registrert hele 1115 av i fjor. Hittil i år er det registrert 250 Tiguan, hvorav den ladbare hybriden kun utgjør 48 stykker og diesel står for majoriteten. Det henger trolig mest sammen med tilgjengelighet siden PHEV-utgaven kom på markedet ved starten på året.
|