img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Brukt SUV til under 250.000
BRUKTBIL: Dårlig rygg, dårlig adkomstvei til hjemmet eller aktiv livsstil er alle argumenter for å kjøpe SUV. Likevel tror mange at denne klassen er forbeholdt «pengefolket». Her viser vi at det ikke nødvendigvis trenger være sant.

La fornuften tale:

1: Mitsubishi Outlander PHEV

Kanskje gruer du deg for å spørre etter en Mitsubishi Outlander PHEV på bilbutikken – i så fall sier du bare ladbar hybrid.

PHEV står nemlig for Plug-In Hybrid Electric Vehicle. Noen annen grunn til å grue seg for å sjekke ut Outlander finnes egentlig ikke. Outlander har vært på markedet siden 2001, men kom først i tredje generasjon som ladbar hybrid.

Det man i første rekke får her, er en SUV med firehjulsdrift og høy bakkeklaring. Den fungerer godt i ulendt terreng, selv om den ikke kan hamle opp med merker som Jeep eller Land Rover på akkurat dette.

Heldigvis er det ikke i skog og mark vi som oftest ferdes med bil. Outlander har en 2-liters bensinmotor på 121 hester og 190 Nm i front sammen med en trinnløs girkasse. I tillegg har den altså to el-motorer. En på 82 hester og 137 Nm og en på 82 hk og 195 Nm.

Bor du nært nok til arbeidsplassen din, kan du kjøre på ren elektrisk drift. Den skal klare over 32 kilometer uten å igangsette bensinmotoren. Siden dette er en ladbar hybrid, kan du lade bilen på jobben – så den er klar for el-drift til hjemveien.

(saken fortsetter)

Bilen, med sine batterier – er tung, og oppfordrer til en avslappet kjørestil. Den er relativt stille og komfortabel. Outlander veier 1845 kilo, men med vekten plassert fornuftig.

Eksempelvis er bensintank og batteri plassert i gulvet mellom for- og bakaksel. Den er ingen sportslig SUV; 0-100 km/t bruker den 11 sekunder på, og den topper ut på 170 km/t.

Verd å nevne:

  • Forbruket varierer mellom 0,18 – og 0,50 liter på mila.
  • Outlander har 2 «hendler» bak rattet som ikke girer – men styrer motorbrems i flere trinn.
  • Man får elektronisk parkbrems, LED tåkelys, fjernlysassistent, varsler for kryssende trafikk bak bil, rattvarme, filskiftevarsler, elektrisk bakluke.
  • Systemeffekten er 202 hk / 332 Nm.
  • Lengde 470, bredde 181, høyde 168 cm.
  • Bagasjerommet er på 463 liter.
  • Bakkeklaring på 19 centimeter.
  • Priser varier fra like under 200.000 til 250.000 for 2016-modeller.

Pluss: Velutstyrt, gjerrig på forbruk, komfortabel og bra rekkevidde. Svært gode seter.

Minus: CVT-girkassen gir høye turtall ved gasspådrag. Lite sportslig understell. Litt mye «billig plastikk».

(saken fortsetter)

2: Mazda CX-5

CX-5 ble umiddelbart en populær bil da den kom på markedet i 2012. Likevel klarte Mazda å levere et enda bedre produkt sent i 2016, hvor nesten alt ble forbedret og/eller endret. 

Andre generasjon er en centimeter lengre og 3,5 cm lavere, akselavstanden er identisk, men sporvidden er økt for å få hjulene skikkelig ut i kantene. Hjørnene er strukket maksimalt ut, og de nye adaptive LED-frontlyktene med 12 soner er brede og lave.

CX-5 fikk også med andre generasjon et firehjuldriftsystem som endelig fungerte godt. Systemet styres av 27 sensorer som ikke nøler med å sende kraft til bakhjulene ved behov.

Velger du 2-liters bensinmotor får du 160 hester og 208 Nm. Går du for 2,2-liters diesel, havner effekten på 175 hk og 420 Nm.

CX-5 hører uansett motorisering til de mer sportslige SUV-ene. Understellet er skjerpet med væskefylte foringer, annen diameter på støtdempersylindrene, karosseriet er stivere og fjærene er mykere enn forgjengeren. Likevel er den behagelig å kjøre og fås med «Torque Vectoring» som bidrar til bedre flyt under aktiv kjøring.

Til tross for å være satt opp sportslig, har den bakkeklaring på 19 centimeter, og trives greit i normalterreng selv om det er på landeveien denne skinner.

Verd å nevne:

  • Forbruket er henholdsvis 0,6 og 0,5 liter pr mil bensin/diesel (175hk). Utslippene er 159 og 142 g/km på bensin/diesel.
  • CX-5 fås med automat og manuell gir.
  • Ytelsene er 0-100 km/t på 10,9 og 9 sekunder for bensin/diesel (175hk). Toppfart er 198/209 km/t. 
  • Lengde/høyde/bredde er 455/184/143 centimeter. Akselavstand er 270 centimeter.
  • Bagasjerommet er på 477 liter.
  • Vekten er 1420/1520 kg bensin/diesel.
  • Bakkeklaring på 19 centimeter.
  • Man får flere utstyrsnivå, Core, Vision og Optimum. Høyeste nivå gir autobrems ved rygging, filskiftassistent, blindsonevarsler, skinnseter, Bose-lydsystem, adaptiv cruise-kontroll, adaptive lykter, head-up display etc.
  • CX-5 scorer svært godt på sikkerhet. Fem av fem stjerner av EuroNCAP.
  • Priser varier fra like under 180.000 til 250.000 for 2017-modeller.

Pluss: Høy kjøreglede, luksusfølelse i interiør, mye utstyr, flott design.

Minus: Innstegsmodellene mangler vesentlig utstyr, og fås kun med forhjulstrekk.

(saken fortsetter)

Involver hjertet i kjøpet:

1: Mini Countryman

Mini er et av de mer suksessrike retroeventyrene, og flåten har vokst til en hel familie av modeller. For deg med ambisjoner om å dra på hytta eller som har litt kranglete isjiasnerve, er det bare én Mini som duger – Countryman.

Den er fortsatt liten – 411 centimeter lang, men den fikk fem dører, firehjulstrekk og høyere bakkeklaring. For å kompensere litt har Mini bakseter som er skyvbare i lengderetningen.

Mini er et slags kompromiss. Man vil ha en praktisk bil som har sjel og gir kjøreglede. De siste 2 av 3 scorer Countryman høyt på, og moderat høyt på praktikalitet.

Selv om Mini har laget en SUV (crossover), har den Mini-DNA-et fremdeles. Den ligger nesten som et strykejern gjennom svinger, og selv om den har vokst, har den ingen typisk SUV-krenging eller understyring. 

Countryman har et stivt understell som likevel oppfører seg harmonisk på dårlig underlag. Den fås i et hav forskjellige utførelser, med motoreffekt fra 90 til 220 hestekrefter. Man kan også velge manuell eller automat, for- eller firehjulsdrift.

Countryman SD All4 med 2-liters diesel på 143 hk og 305 Nm gjør ikke bilen til en rakett, men likevel underholdende nok grunnet fine veiegenskaper.

Interiøret har ingen sjokkfaktor for deg som er vant til MINI. Her er alt egentlig likt, men plassen er bedre.

Verd å nevne:

  • Forbruket er 0,61 liter på milen.
  • Bagasjerommet rommer 350-450 liter (skyveseter i lengderetning. Legger du setene ned, har du 1170 liter.
  • Countryman måler 411/178/156 centimeter i lengde/bredde/høyde.
  • 0-100 går på 9,5 sekunder, toppfarten er 193 km/t.
  • CO2-utslipp er 160g/km.
  • Vekten er 1495 kg.
  • Bakkeklaring på 15 centimeter.
  • Tilhengervekt er 1200/500 kg.
  • Priser varier fra like under 180.000 til 220.000 for 2014-2016-modeller.

Pluss: Gledesspreder, MINI-DNA, sportslig, følelse og individualitet.

Minus: Ikke optimal for familieferier med barnevogn. Dekkstøy.

(saken fortsetter)

2: Range Rover Evoque

Evoque ble en stor snakkis da den kom. Ryktene om at fru Beckham skulle ha designet bilen florerte, men ble etter hvert moderert til at hun hadde kommet med forslag til design og farge på svært små detaljer i interiøret.

Bilen ble basert på Freelander-plattformen, men frykt ikke. Det sier bare noe om størrelsen, og ikke kvalitet. Evoque til under 250.000 vil nok ha noen år på baken, men oppleves likevel relativt moderne.

Bilen ble også produsert med forhjulstrekk, men man går selvsagt for firehjulsdrift. Der fikk man kobling fra Haldex (4), og når dette ble koblet mot Land Rovers hekserier på «off-road teknologi», ble den lille trendy bilen overraskende god når man stakk av hovedveiene.

Tar vi utgangspunkt i 2,2-liters diesel på 150 hester, får man 400 Nm, akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 9,6 sekunder, og toppfart på 182 km/t.

Til tross for å ha et av de beste design på markedet, er det i terreng bilen imponerer mest. På landevei er den ikke veldig glad i å bli kjørt hardt. Land Rover har utstyrt «baby Range Roveren» med masse sikkerhetsutstyr og leketøy betjent via touchskjerm i et påkostet interiør.

Verd å nevne:

  • Forbruket er 0,65 liter på mila, og utslippet er 174 g/km.
  • Evoque fås også med tre dører, og forhjulstrekk.
  • Lengde/Bredde/Høyde er 436/195/266 centimeter. Akselavstand er 266 centimeter.
  • Evoque TD4 4WD veier 1715 kg.
  • Bagasjerommet er på 420 liter. Legger man ned seter, får man 1445 liter.
  • Bakkeklaring på 21,5 centimeter.
  • Man får flere utstyrsnivå, Pure, Prestige og Dynamic.
  • Evoque scorer svært godt på sikkerhet. Fem av fem stjerner av EuroNCAP.
  • Priser varier fra like under 190.000 til 250.000 for 2012-2014-modeller.

Pluss: Ekstremt god i terreng, fantastisk design, mye utstyr.

Minus: Svikter litt på dynamisk kjøring på landevei, lite benplass i bakseter for høye personer.

(saken fortsetter)

Ha hodet med deg hvis disse frister!

1: VW Tiguan

En kjøreglad SUV med god plassutnyttelse, smarte løsninger og bra firehjulsdrift. Likevel er det en del å se opp for.

Lav motortemperatur på dieselmotorene som gir lite varme fra varmeapparatet når det kaldt ute er noe VW sliter med.

Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort, så sjekk disse.

Når det er veldig kaldt ute kan bilene stoppe på grunn av en EGR-ventil som fryser. Her er det en software-oppdatering som må til for å løse problemene.

På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten (den elektrisk/hydrauliske styremodulen) til girkassen et problem.

(saken fortsetter)

2: Porsche Cayenne

Det er klart man blir sugen på Porsche-SUV når de har blitt så billige. Vi snakker om den aldrende første generasjonen her. God plass, Porsche-emblem, svært gode kjøreegenskaper og rask er argumenter for.

Argumenter mot er delepriser, timepriser på verksted, problemer med luftfjæring, automatgirkassen, turboer, clutcher og øvrig elektrisk anlegg. Vi påstår ikke at du skal styre unna – men ha med deg hodet. Dette kan nemlig bli dyrt! 








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer