Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det kan bli litt vanskelig å holde orden på planer og allianser i lastebil/hydrogen bildet etter hvert. Daimlers store solo-presentasjon i fjor høst var åpenbart ment for den bilutstillingen i Hannover som ikke ble noe av. I desember i fjor dukket det opp en ny allianse med Daimler Truck AG, Iveco, OMV, Shell og Volvo Group som forpliktet seg til samarbeid for å skape grunnlag for en stor utrulling av hydrogendrevne lastebiler i Europa de kommende ti årene. Og så fikk vi et nytt selskap, Cellcentric på vårparten, der Volvo og Daimler for alvor skulle samarbeide om storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler. Så leser vi en helt fersk pressemelding fra Daimler som forteller at nå er GenH2-trucken fra september-presentasjonen i drift og har allerede tilbakelagt mange hundre kilometer den første uken den var ute. Men ikke et ord om de andre hydrogen-alliansene de åpenbart er med i, og spesielt underlig at det ikke var nevnt noe om det nye selskapet de har opprettet sammen med Volvo. Det virker ikke rasjonelt at Daimler Truck AG skal utvikle systemer som et nytt Daimler-eid selskap også skal drive aktivt utviklingsarbeid på. Og det virker helt klart: Volvo er ikke med i Cellcentric for moro skyld. De er helt klare på at halvparten av deres nye biler skal være hydrogen-drevne i 2030. I april sa Martin Daum, topp hos Daimler Truck, «sammen med vår partner Volvo Group, er vi derfor helt forpliktet gjennom vårt felles selskap, Cellcentric, til at vi sammen skal forsere både utviklingen av teknologien og forberede serieproduksjon». I forbindelse med utrullingen av GenH2 bilen nå, sier han at de jobber hardt med produkt-strategien og at de vil tilby kundene de beste CO2-nøytrale bilene, enten det er batterielektriske eller de er basert på brenselceller. Og fortsetter: – Vi ligger helt i rute, og det er med glede jeg kan fortelle at de tøffe testene med GenH2 bilen har startet veldig lovende. Ikke et ord om hvordan hans andre hydrogen-innsats har startet. For å forlate et utydelig samarbeidsbilde og konsentrere oss om bilen isteden, så forsikrer Daum at den skal utvikles slik at den når de samme krav til pålitelighet som en Actros. Det vil si 1,2 millioner kilometer i trafikk i ti år, med til sammen 25.000 driftstimer. Det er selvfølgelig hele drivlinjen fra hydrogentankene, via brenselcelle til drift, som er nytt for en lastebilprodusent og som har behov for testing i virkelig liv, ikke bare i laboratorier. Deler av virkeligheten er at den aktuelle testbilen er lastet med inntil 25 tonn som gir en totalvekt på 40. Meldingen forteller også at Daimler ville foretrukket å bruke flytende hydrogen. Men inntil de har utviklet nye, spesialtilpassede tanksystemer brukes hydrogen i gassform for de første testene. De nye ‘termosflaske’tankene for flytende hydrogen vil være klare ved årsskiftet. Det er de som vil bli brukt i serieproduksjon – og da vil også testene gjennomføres med dem. Men når de skal begynne å teste sammen med Volvo sier ikke meldingen noe om.
|