Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Du finner ikke denne på noen offisiell Volkswagen-side, men merkesjef Ralph Brandstätter har lagt ut en teaser på sin private Linkedin-side av et konsept han omtaler som ID.X. Bilen er utviklet av VW-ingeniører som med utgangspunkt i en ID.3 ble oppfordret til å lage noe lystig og spennende. Ikke et ord om at den skal bygges, men Brandstätter sier i sin post at selv om ikke bilen realiseres, så er det ideer her som kan videreutvikles og brukes i en eller annen sammenheng. Konseptet har en batteripakke på 82 kWt, men i motsetning til den bakhjulsdrevne produksjonsutgaven har ID.X en motor på hver aksel og firehjulsdrift. Samlet er effekt er 328 hestekrefter, og da befinner vi oss jo i området rundt Golf R. Nå er nok ID.X vesentlig tyngre enn den firehjulsdrevne Golfen, men selv om VW-sjefen ikke oppgir noen vekt sier han at de har klart å barbere bort 200 kg fra produksjonsmodellen. Legg også merke til interiøret med sportsseter kledd i Alcantara og den signalgrønne kontrastfargen vi finner som dekor i både interiør og eksteriør. Null til hundre på 5,3 sekunder og en egen drift-modus er også elementer som får oss til å tenke i retning Golf R. Nå vet jo at Cupra Born blir en heftig slektning av ID.3, uten at vi kjenner detaljene til drivlinjen i denne. Om Born får bakhjulsdrift er det nok plass til en firehjulsdrevet ID.X over denne.
|