Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Poenget med denne innledningen er at ladingen er av den typen der det sier pfsssstt når du er ferdig. Det er nemlig hydrogen i gassform du lader den med. Bilen er et resultatet av innsats fra Stellantis sitt globale Center for Hydrogen and Fuel Cells. Siden senteret ligger i Rüsselsheim er det kanskje naturlig at det var Opel som fikk æren av å være konsernets første av denne typen. Bilen er basert på den eksisterende Vivaro-e, med de samme motorene. Men batteriene er erstattet av tanker som holder hydrogen under 700 bars trykk. Det tar tre minutter å få fulle tanker og de skal holde for 400 km. Det skjer ikke noe med lasterommet – her får du inntil 6,1 kubikk. Det samme som for batteri- eller diesel-versjonen. Den skal leveres i både L- og M-lengde. Bilen ligger ikke langt unna. Det tas sikte på å levere de første til flåtekunder til høsten. De vil oppleve en bil der brenselcellen får hjelp av et 10,5 kWh li-ion batteri plassert under setet når det er ekstra behov for kraft. For eksempel ved kraftig akselerasjon, eller ved start fra null. Brenselcellen selv er dimensjonert til å gi strøm nok til jevn kjøring med høye hastigheter på en landevei. Stopp-start trafikk trenger ofte litt mer. Men det finnes selvfølgelig også regenerativ bremsing som hjelper med å vedlikeholde batteriet. - Hydrogen vil kunne bli det sentrale elementet i et integrert og effektivt fremtidig energisystem, uten fossile drivstoffer, sier Michael Lohscheller, Opels CEO. - Vi har mer enn 20 års erfaring med brenselceller og det finnes vel ikke noe annet fremdriftssystem som kombinerer null utslipp med lang rekkevidde og rask påfylling, avslutter han samtidig som han minner om at den nye Movano-e er rett rundt hjørnet. Sammen med Vivaro-e og Combo-e blir elbil tilbudet derfra ganske sømløst.
|