img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Nytt sjarmtroll i sommer-Oslo
Fashion statement? Mobilt gatemøbel? Skulptur? En vits? En fløtt-deg-uttaveien-for-schwarte-f**n!? BilNorge lot Oslo hilse på Ami – og omvendt.

Den siste ny-bil-i-utenlandet-øvelsen jeg var med på før Pandemien ga klar beskjed om at nå burde vi forsøke å finne på noe annet, var Paris og lille Ami

Etter det – og dette var i februar i fjor – har jeg gått med tre Ami-buttons på meg hver dag.

Da jeg så Multipla første gang, fikk jeg en helt primitiv bareMÅha-følelse. Det samme med Citroën Pluriel. Begge var førsteklasses bekjentskaper de periodene vi delte livet med hverandre. Akkurat som med Twizy – og der jeg er i et forhold fremdeles.

Fullt så sterkt var ikke Ami-opplevelsen. For det første var den litt for lukket. Og for det andre er jeg ikke helt fortrolig med ting som stopper på 45. Å sette seg opp i Twizyen etter Ami-en er som å sette seg i en Formel-racer. Sperra slår ikke inn før ved 82 på Renaulten.

Men jeg fikk den primitive herskelysten at dette MÅ jeg prøve meg på – skikkelig – minst en gang i livet.

Endelig fikk Bertel O. Steen hjem det første eksemplaret og jeg hadde den i mange dager. Vi feiret til og med 17. mai sammen.

Jeg ble minnet om en historie Harald A. Møller fortalte om første gang han kom til Oslo fra Trondheim på 1920-tallet for å søke jobb. Han trodde alle flaggene i Oslo var til ære for ham. Han hadde ankommet den 3. august – Kongens fødselsdag.

(saken fortsetter)

Lille Ami hadde litt av den samme oppfatningen da vi kjørte opp Karl Johan. Seff – dette var for henner.

Men hun var egentlig ganske – hva heter det? selvsikker? selvopptatt? i utgangspunktet. 

Arrogant nesten.

Hun enset overhodet ikke bilene som måtte finne en vei utenom på Ring Tre. Og tok det som en selvfølge at moteriktige 30-åringer, av alle kjønn, var vel så interessert i henne som i utstillingsvinduene i Kvadraturen.

Og hva tror du hun hevdet seg med da vi var innom ByMedhus for å hilse på alle Ferrariene og Lamborghiniene som bor der?

(saken fortsetter)

Hun stoppet effektivt kjeften på dem alle ved å minne om at på denne siden av top fuel dragstere er det ikke noen som når sin egen toppfart så fort som hun gjør.

11,3 sekunder målte vi det til – i Kirkeveien, forbi Ullevål Sykehus – overvåket av fotobokser!

Jeg behøver vel ikke fortelle at jeg var begeistret, men her forteller jeg ikke hvor begeistret. 

Det gjør jeg i nummer 6 av BIL/Autofil som abonnentene har i postkassa om en dag eller to og som er i kioskene mot slutten av uken.

Men her skal du få noen bilder du ikke får der, og dessuten vil jeg gi en ekstra hyllest til Z-4007 – en vaske-ekte Ami som så ut som den var hentet fra forhandleren for to måneder siden og brukt entusiastisk etter det.

(saken fortsetter)

Et av de nydeligste eksemplarene jeg har sett av arten.

Bilen tok med seg kuratoren sin, Hans Glesne, og reiste fra Drammen i søppel-vær for å hilse på dette moderne plastskallet som hadde vært frekk nok til å ta samme navn.

Det virket som de fant tonen. Begge åpenbare outsidere, men med en selvsikker stil som ingen andre er, eller har vært, i nærheten av noensinne.

Ami 6 er egentlig en 2 CV i gatechic fra 60-tallet – sånn like etter at kvinnene hadde sluttet å bruke små pilleeske-hatter når de var ute og shoppet. Ami er fashion-punk som aldri ville tenke tanken på å bevege seg ut av den urbane tryggheten.

Begge har de en slags zoologisk fellesnevner:

(saken fortsetter)

Ami 6 har et panser som ser ut som en elefant satt der og så rettet det seg ikke ut da elefanten ruslet videre. Amien ser ut som den først frontkolliderte med et nesehorn som sov, deretter forsøkte den seg en gang til, men da med å rygge.

Det kan man ikke beskylde den gamle for – å se symmetrisk ut – den er overraskende hele tiden rundt neste sving. Et av Flaminio Bertonis mesterstykker.

Dagens Ami-designere med Citroëns designsjef Pierre Leclerq i spissen har åpenbart tatt arven alvorlig. Du finner reversvinkelen til Ami 6-bakruta i miniatyrformat på AMI også.

Du får som sagt hele historien i BIL/Autofil som er rett rundt hjørnet. Men en ting glemte jeg der som jeg kom på nå da jeg nevnte Pierre Leclerq, som heller ikke kunne historien om Bordino-setene.

I Amien er passasjersetet plassert litt bak fører-setet. Den er jo mindre enn 140 cm bred, og da er det jo et poeng at din og min bredeste avdeling, skulderen (ikke vær uforskammet), ikke er plassert rett ved siden av hverandre.

I gamle dager het to seters racer-karosserier Bordino-type. Oppkalt etter Pietro Bordino – «Diavolo Rosso» – som fikk Fiat til å bygge et smalere karosseri enn det vanlige ved å flytte mekanikeren så langt bakover at han nesten så rett over skulderen til Bordino. 

Jeg lover, det er mange glade detaljer å overraskes over i lille Ami. Men Ami, tipo Bordino, det var nytt også for Citroëns designavdeling.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer