Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Volkswagen nå lanserer en ny generasjon av Multivan baserer den seg på den allsidige MQB-plattformen. Det muliggjør flere teknisk nyvinninger: Plug-in hybriddrivlinje, nytt infotainment-system, og de mest avanserte førerassistentsystemene på markedet. – Ingen annen flerbruksbil har røtter som går 70 år tilbake. Også i den nye Multivan gjenkjennes arven fra den legendariske T1-modellen umiddelbart, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy. Med verdenspremieren på den syvende generasjonen, tar Volkswagen Commercial Vehicles et steg inn i en ny æra preget av elektrifisering og autonome systemer. – Den nye Multivan blir et fint tilskudd på personbilsiden, i tillegg til våre viktige Transporter T6.1 modeller og produksjonsmodellene av helelektriske ID.BUZZ, som lanseres i 2022, fortsetter Wirak. Kun hybrid Nye Multivan kan bestilles med 6 eller 7 seter. Bagasjevolumet er opptil 4053 liter, og den kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg. Ekte flerbruksbil Ikke minst gjør den nye plug-in hybriddrivlinjen Multivan til et moderne multitalent. De korte turene kan gjøres helelektrisk, takket være et litium-ion-batteri med 13 kWt. Samtidig gir den turboladede bensinmotoren en systemytelse på 160 kW (218 hk), og gjør effektive langturer enkelt og behagelig. 7-trinns DSG-girkasse blir standard, og for første gang vil girskiftene blir gjort elektrisk, ved hjelp av en liten DSG-knapp på instrumentpanelet. Det sparer verdifull plass mellom setene. Delvis autonom kjøring Blant de nye systemene som blir tilgjengelig, er også «IQ.DRIVE Travel Assist», som muliggjør delvis autonom kjøring hele veien fra 0 til 210 km/t. Dette systemet forener den nye, prediktive «ACC Adaptive Cruise Control og «Lane Assist» til et nytt system som gjør spesielt langkjøring mye sikrere og mer behagelig. Nytt interiør og mer utstyr En annen viktig nyhet i Norge er LED Matrix-frontlykter. Med disse vil «Dynamic Light Assist» blende ned for annen trafikk, mens resten av synsfeltet belyses med full effekt. Også interiøret er helt nykonstruert. Det innebærer for eksempel et nytt dashbord med «Digital Cockpit» og «Ready 2 Discover»-infotainmentsystem. Mer fleksibilitet Derfor finnes det heller ingen fast, tradisjonell midtkonsoll mellom førersetet og passasjersetene foran. Den fleksible «midtkonsollen» kan flyttes bakover i kupeen, og festes ved både andre og tredje seterad – der den også kan foldes ut som bord. Det nye setesystemet gjør bruken av kupeen enda mer fleksibel. Nå er det bare individuelle seter – den faste benken på tredje seterad er historie. Rommelig Den fulle lastekapasiteten, bak forsetene, er på 3 672 liter. Tilvarende tall for den lange karosseriversjonen er 764, 2 171 og 4053 liter (med panoramaglasstak). – Nye Multivan eHybrid vil bli gunstig priset med det norske avgiftssystemet. Det gjør at denne modellens fantastiske plassforhold og fleksibilitet nå blir tilgjengelig for langt flere nordmenn. Derfor gleder vi oss virkelig til å lansere denne modellen i andre halvdel av 2021, avslutter Håkon Wirak.
|