Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault har hatt stor suksess i Norge med Zoe, men de øvrige modellene har hatt begrenset interesse her i landet. Nå har riktignok salget av Captur løsnet etter at den kom som ladbar hybrid, ifølge OFV er det registrert 367 slike hittil i år slik at den nesten matcher antall Zoe som er 395 i samme periode. Kadjar lever imidlertid et liv i skyggen. Hittil i år er det kun registrert 5 nye biler, mens det i hele 2020 ble registrert 24 stykker. Den er heller ingen internasjonal suksess, så selv om modellen kom på markedet så sent som i 2016 og fikk et ansiktsløft i 2018, tikker det ubønnhørlig mot et generasjonsskifte. Trolig kommer etterfølgeren på markedet neste år. Om den skal lykkes i Norge bør den nok komme som elbil med bra rekkevidde, i det minste som ladbar hybrid, og vi vet at Renault sammen med sine alliansepartnere Nissan og Mitsubishi trapper opp satsingen på dette feltet. Les også: Glimt av Renaults fremtid Nye Kadjar skal over på ny plattform, CMF-C, den samme som ligger under nye Qashqai. Vi vet at Qashqai på sikt skal tilbys som hybrid, – egentlig en elbil med rekkeviddeforlenger, men den blir ikke ladbar, så for Renaults skyld får vi håpe de går et skritt videre. En eller annen form for elektrifisering er et must for alle produsenter som må kutte utslipp for å slippe tunge bøter, så selv forbrenningsmotorene vi utstyres med 48-volts system og mild hybridteknologi. Så blir det interessant å se om Renault tør satse videre på diesel eller om de nøye seg med bensinmotorer. Vi regner med å få mer informasjon om nykommeren i løpet av høsten og at den kommer på markedet neste år. En annen bil vi venter spent på mer informasjon om er Dacia Spring som kan bli Norges billigste elbil. De første utgavene av nye Kadjar er nå på veien i godt kamuflerte utgaver, noe våre ferke spionbilder viser, men vår dyktige illustratør gir deg også et godt inntrykk av hvordan bilen vil se ut i produksjonsdrakt.
|