img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
70 bilder i galleri
Gamle biler og nye attraksjoner på Hunderfossen
Det burde være velkjent at Vegmuseet på Hunderfossen også har fått et bilmuseum. Fullt så velkjent er kanskje ikke de nye attraksjonene du kan lese om her. Som en ekstra bonus guider vi deg frem til årets kanskje alle beste kortfilm.

Egentlig skulle jeg vært der ved påsketider. Da hadde folk fra Norsk kjøretøyhistorisk museum – som er det fulle navnet på knoppskytingsskuddet – vært i Oslo og hentet BIL-bilen.

Et karosseridesign-forslag etter en konkurranse blant leserne, som vi fikk kunstneren Ermanno Martinuzzi – mannen som bygde Il Tempo Gigante – til å forme i full skala.

Her finner du museets hjemmeside

Museet hadde nemlig den gode ideen å lage en spesialutstilling med «Norske rariteter» og det var den jeg hadde tatt peiling på å få sett.

Så stengte det hele ned igjen for en ganske lang periode, men nå er det åpent. Hver dag gjennom hele sommeren, klokken 10 til 17 og med veldig gratis adgang.

Derfor var det på tide å gjennomføre besøket, og det var jo ganske hyggelig å se, faktisk før jeg hadde kommet til inngangsdøren, gjennom nedsenkede persienner, en velkjent bakende der jeg ser at jeg kan ‘lese mer i BIL’.

Men før jeg kom så langt hadde jeg svingt oppom en av de nye installasjonene – en bensinstasjon fra begynnelsen på 30-tallet, opprinnelig for NOR bensin.

Den ble Mobil-selgende midt på 50-tallet, ble etter en stund flyttet til et sted hvor det ikke var behov for store, prangende stasjoner og endte til sist på Vegmuseets imponerende område ved Hunderfossen.

Den er så gjennomført at museet fikk trykket opp faksimiler av de opprinnelige etikettene slik at oljeboksene skulle se ekte ut. Det er produsert nostalgi-klistremerker som du kan feste bak på campingvognen din for å fortelle hvor du har vært. Og det er selvfølgelig sørget for riktig pumpepris.

Vanlig bensin, Regular, koster 97 øre per liter og på den pumpa kan du automatisk få innblandet olje i det prosentforholdet du velger ned i tanken – med full pris på telleren.

Det vil si – det er ikke du som velger. Denne stasjonen er fra den tiden pumpene var betjent og noen vasket ruta for deg samtidig.

Dieselen koster 47 øre literen her, men da er jo forutsetningen at du har en km-teller slik at du betaler for kjørt distanse etterpå. Og Super, eller Special, betaler du litt over en krone for – men der får du ikke blandet inn totakts-olje!

Men det mest fantastiske er at museet har produsert en film med stasjonen som tema. Twin Peak ganger fem. David Lynch hadde ikke klart å gjøre det bedre. Se den her – og del den. Super innsats.

(saken fortsetter)

Besøket på museet ble like vellykket. Blant de norske raritetene møtte jeg igjen Pluto, sannsynligvis Norges lengste panser i forhold til totallengden. En bil vi har fulgt siden den sto som et gårdsvrak i Odalen, basert på en 1934 Ford, og omhyggelig bygget opp og restaurert de siste årene.

Elbilen fra Strømmens Værksted 1972 er også en raritet. Egentlig et glimrende forsøk på batterielektrisk varebil, formgitt av proffe designere med maks. produktivitet som første prioritet, men et eventyr som egentlig var umulig på grunn av batteriteknologien og fordi myndighetene ennå ikke hadde forstått at det måtte insentiver til for å spydspisse noe så radikalt.

Drammensbilen er enda rarere. Bygget av noen skikkelige optimister som fant ut at begrepet ‘kombinert varebil’ (enda en av disse hull-i-hodet norske avgiftsfintene) tillot at man bygget en komfortabel fem-seter med varebilavgifter, bare bagasjerommet var stort nok.

Chrysler langt der i bakgrunnen, eget chassis utviklet hos ALCOA i USA, og etter ferdig konsept var det klart for produksjon i Fredriksstad.

Etter å ha svidd av 30 millioner endte det med konkurs, men før det hadde offentlige myndigheter engasjert seg såpass sterkt at det ble et forlik med gründerne som dermed ikke tapte SÅÅÅ mye. Etter det har vraket stått i hagen til en av personene bak prosjektet. Til det nå er hentet til Hunderfossen.

Citroënen har også en avgiftsbakgrunn. Egentlig en type C (5 CV) fra 1924 som ble overtatt av en reisende reparatør som bygget den om for å få plass til deler og redskap.

Likheten med en fransk bardisk er ikke tilfeldig – begge er kledd med zinkplater. Denne ble parkert i 1970 – eieren kunne ikke skjønne hvorfor han ble pålagt veiavgift for varebil for den lille bilen.

(saken fortsetter)

Ellers er det spennende å se Think-avdelingen igjen. Den store konseptbilen Ox (Genève 2008) er like moderne i dag som den gang. Og vil være moderne i morgen også. Gi den et Li-ion batteri, og den ville vært blant de mest ettertraktede på markedet i dag.

Men det er også tankevekkende å se alt det andre de holdt på med. Selvkjørende, taxi-on-demand, hydrogen, cabriolet (ja takk!) – men de smarte myndighetene valgte heller å slå alle porter og dører og bommer opp for umodne opportunistiske konstruksjoner utenfra. Hvem sier at dette ikke kunne blitt norsk industri?

Ellers var alle de gamle kjenningene der, de norske favorittene fra vårt første ti-år, den gule Hanomagen som henger på veggen, tømmerhengeren fra Isachsen – du må besøke museet. Det er et spennende museum som alle kan finne seg til rette i.

Men ikke glem Vegmuseet – hvor du forresten også finner en bil eller to. Og glem for all del ikke Fjellsprengningsmuseet som jeg skal love er mye mer enn det høres ut som.

Der finner du blant annet Norges tyngste landbasert museumsgjenstand, en framlaster på 218 tonn. Du vandrer gjennom et 240 meter langt imponerende stort hull i et fjell og møter smier og verksteder og lokomotiver og anleggsmaskiner.

Og blir det for mye for de minste, så send dem ned på Familieparken, så kan du fortsette i ditt tempo.

De gamle bilene har fått et godt hjem. Og nå venter jeg på de første skikkelige forskningsarbeidene derfra og det sentrale biblioteket, for eksempel, for alle de gamle registreringskortene som åpenbart fremdeles forsvinner i øst og vest.

For ikke å snakke om at nå burde museets gode mekanikere snart få lov (er det Teknisk Museum som nekter?) til å ta av topplokket på motoren i Mustads gamle sekshjuling slik at vi endelig kan få slått fast hvor motoren egentlig stammer fra.

Men imens kan vi nyte de utstillingene som finnes der.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer