img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Ny Ferrari med klassiske kvaliteter
Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak – det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!

Det er ikke tvil om at denne nye 296 GTB innleder en ny epoke hos Ferrari. 

Egentlig er det ikke tvil om at det er hele juni 2021 som er innledningen på den nye epoken.

Tidlig i månedene fikk selskapet ny administrerende direktør. Benedetto Vigna har ikke en dråpe bensin i årene sine – han kommer som høykvalifisert elektronikk-ekspert fra STMicroelectronics – en bedrift med like høy omsetning som Ferrari.

I midten av juni stengte Ferrari ned det ene samlebåndet og gjorde det om til en motehusriktig catwalk med en ren Ferrari-kolleksjon designet av den tidligere Armani-designeren Rocco Iannone.

Samtidig gjenåpnet Michelin-rosett-kokken Massimo Bottura Cavallino-restauranten – rett vis a vis hovedporten til Ferrari-anlegget.

Klare signaler på at nå skal Ferrari virkelig inn på luksusmarkedet, og ikke bare selge en og annen caps som rene accessoirer, eller presentere Maranello som en hvilken som helst annen italiensk turistfelle. Nå gjør de luksus på like stort alvor som andre store merkevarer.

At de i motsetning til Gucci og Prada også lager biler begynner egentlig bare å bli en tilfeldighet.

Men en spennende tilfeldighet som vi ser i dag.

(saken fortsetter)

296 GTB har vært omtalt og etterlengtet lenge. I mer enn syv år har vi snakket om den nye Dino, og hvor mange spionbilder av slike modeller på landeveiene utenfor Maranello som har vært vist, har jeg ikke tall på.

Det er lenge siden den gamle sjefen, Sergio Marchionne, fortalte Daily Telegraph at «det er ikke snakk om når, men om. Vi vet at Dino er en ressurs vi ikke har brukt – det er derfor vi må få den riktig med en gang»

Og den tidligere utviklingssjefen Amedeo Felisa snakket ganske åpent om ‘den nye lille’ allerede i 2014 da jeg var på Fiorano for å kjøre Ferraris 458 Speciale

Men nå er den her – på bilder i hvert fall.

Og det vi ser er en klassisk Ferrari-kropp med smarte trekk fra den vakreste konkurransebilen noen gang, 250 LM, og med all den teknologien du vil forvente i år eller i 2025 – pluss massevis av krefter.

(saken fortsetter)

Motormessig er vi i Dino-land. En V6, riktignok på tre liter, som er mindre og lettere enn V8-motoren og som derved tillater en litt krympet akselavstand og en kompensasjon for den ekstra vekten av batterier og elektriske drivmidler.

Du hadde ikke behøvd lese deg til at dette er en hybrid, du hadde sett det på Mannetinoen på rattet. Der kan du nå også velge eDrive, Hybrid, Performance og Qualify.

Denne siste går nok ut over den elektriske rekkevidden.

Interiøret ligger ellers tett opp til Ferrari.2021. Den samme menneske-maskin-interfacen som i Roma, men plassert i et litt mer radikalt miljø. En Ferrarista vil kjenne seg igjen.

Han vil kjenne igjen eksteriøret også. Ingen andre enn Ferrari kunne klart denne blandingen av harmoni og muskler. Gjennomfør helt til den typiske Kamm-hekken, hentet fra gamle Le Mans biler.

Men denne har også aktiv aero – først og fremst for å skape marktrykk – ikke for å bedre strømlinjene. Erfaringen er hentet fra LaFerrari og serverer deg blant annet en hekkspoiler som gir deg 360 ekstra kilogram der bak i 250 km/t.

Chassiset får ikke mange ord i den første presentasjonen, bortsett fra at det åpenbart har skjedd ting med ABS-bremsene. 200-0 stoppdistansen er minsket med nesten 9 prosent. Dessuten står det at den nye modellen er utviklet for å gi føreren maksimal innlevelse med bilen. 

Turboer som spinner med 180.000 omdreininger høres for eksempel ut som at gasspedal-forsinkelse er noe du heretter skal lære om i historietimene.

(saken fortsetter)

Du får selvfølgelig med deg alle de kjente støttesystemene. Chassis Dynamic Sensor som føler bilens hastighetsforandring i tre akser, Side Slip Control, en elektronisk diff og en ny form for styrefølsomhet som, sies det, gir deg et helt klart bilde av hvor du og bilen er akkurat nå i forhold til det som er mulig før Noe Skjer.

Det er i maskinrommet man virkelig finner nyhetene. 120 graders V6-motoren har god plass til turboer nede i V’en. Den sikrer lavt tyngdepunkt, og lav vekt gjør at bilen ikke veier mer enn 1470 kg på tross av et ekstra el-opplegg.

Fra den delen av drivlinjen kommer det 654 hestekrefter med rødlinje på 8500 – akkurat som i 812 Superfast. De leveres via Ferraris egen girkasse – og ta en titt på interiøret igjen, det ser ut som designerne har lekt seg med å legge inn noe som ser ut som den klassiske åpne H-girskift kulissen.

Men i tillegg har vi altså et 7,45 kWt batteri og en elmotor som sitter i drivlinjen, men med en clutch slik at den også kan brukes alene i inntil 25 kilometer eller i mer enn 120 km/t.

Den byr på 165 hestekrefter som også kan engasjeres i tillegg til bensinhestene slik at vi har til sammen godt over 800 hk.

Det hele avlevert der bak – her er det ikke noen drivkrefter som skal ødelegge styringen.

(saken fortsetter)

Den nye modellen kommer i stedet for F8 Tributo der den siste kommer til å forlate fabrikken en gang neste år. De første av denne nye vil bli levert ut i løpet av første kvartal neste år til 269.000 euro.

Men er ikke den vanlige GTB nok kan du også få den i Assetto Fiorano utgave.

Utenpå syns det med et lakkdesign som er hentet rett fra 250 LM. Mer skjult er Multimatic-demperne, spesielt egnet for en dag på banen, en spoiler foran som øker marktrykket der, lettvekts-materialer som gjør den 15 kilo lettere (alle monner drar) og Michelin Cup 2R dekk.

Der blir prisen 302.000 euro.

Uansett hvilken versjon du går for – jeg lover: her blir det kø.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer