img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
En stjerne er gjenfødt
Lancia 037 vil aldri bli glemt. Med førere som Markku Alén, Attilio Bettega og Walter Röhrl ble bilen rally-verdensmester i 1983. Men det virkelig store er at den er den siste bakhjulsdrevne som tok WRC.

Dette er en bil som virkelig fortjener å bli resto-moddet. 

Vi kjenner jo godt Singer, Eagle eller GTO Engineering som resto-modder 911 og E-typer og Ferrarier, men denne er i en klasse for seg.

Ikke minst fordi den er så uventet. Det er ikke noe fancy, fasjonabelt eller jålete over en 037. Den er hel ved.

Det er åpenbart Kimera også, en liten bedrift i Piemonte som har vært tett på racing i mange år.

Og sjefen deres, Luca Betti har også kjørt aktivt i tillegg til manager-roller, og nå er han altså manager for – ikke bare en gjenoppbygget rallydronning, men også for et team som inkluderer mange av dem som i sin tid jobbet på selve konkurransebilen.

Franco "Inox" Innocenti arbeidet med produksjonsdelen for den opprinnelige 037 hos Lancia. Han var med på det nye laget. Det samme var Sergio Limone og Vittorio Roberti. 

De var med som team-mekanikere i hine hårde dager. Nå var det Limone som ledet utviklingen av det nye chassiset – helt etter den gamle oppskriften. Og Roberti sto for materialvalg og har hatt ansvaret for produksjonsflyten.

Og ikke minst var Claudio Lombardi med. Nå kjennes han kanskje best fra en lang Ferrari-karriere. Han var egentlig Abarth-ingeniør og hadde vært involvert i det opprinnelige prosjektet fra dag én – fra det het prosjekt 037 hos Abarth, og han ble med videre da Lancia rappa det hele.

Det var litt av et lag, også eksternt, Lombardi jobbet med da. Både Pininfarina og Dallara var sterkt inne i bildet, og Abarth hang lenge med.

I Kimera-sammenhengen har snart 80 år gamle Lombardi stått i spissen for den «omvendte konstruksjonsprosessen» med motoren.

Man tar en original, skanner og material-definerer hver eneste bit, og så bygger man det hele opp på nytt – med passende modifikasjoner.

Sa jeg passende?

Den nye motoren er basert på akkurat samme blokk som i 1983 – men den som da ga rundt 250 hester, gir nesten 500 nå. Turbo, selvfølgelig, fremdeles. Med en vekt på rundt et tonn snakker vi altså om 2 kg/hk.

(saken fortsetter)

Kimera har også bedrevet reverse engineering både av en Delta S4 og en Montecarlo i forbindelse med dette prosjektet. Den viktigste i denne sammenhengen er Montecarlo, for 037 var helt bygget på den sentrale chassis-enheten til den modellen, med et passende rammeverk for opphengning og drivlinje i begge ender.

Man har bygget det nye på akkurat samme måte. Det triste med den teknikken er at man bruker originale donor-biler, så her må et antall Montecarloer bøte med livet.

Men resten av den bærende konstruksjonen er helt ny. Nytt rammeverk, Öhlin dempere, Brembo-bremser, Pirelli dekk.

Selve bilen ser nesten ut som originalen, selv om man har gjort en vri eller tre her også. Lykter og hjul er annerledes, og selv om det ikke er åpenbart er panseret, både foran og bak, gitt en forsiktig ny design, samtidig som overhenget er kortet ned litt i begge ender.

Innvendig er det Alcantara og karbon, men det er noen sentimentale finter der også. Hydraulisk håndbrekk, for eksempel. Eller analoge instrumenter eller firepunkts seler.

Det er verdt å nevne at de firmaene som har bidratt til det hele, leses som en Hvem er Hvem i italiensk motorsportindustri: Italtecnica, Bonetto CV, Maps, Lam Stile, Ci.elle Tronics, Bellasi og Sparco

Prisen starter på 485.000 euro og det skal bygges – gjett – 37 eksemplarer av dem. Sist jeg så innom var 11 av dem allerede solgt.

Jeg regner med at du som kunde får en natt eller to på kjøpet i Villa Kimera – et nydelig gjestehus i Cuneo – også eid av Luca Betti – ikke langt fra der disse bilene bygges.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer