Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bruktbilkjøp utløser mye krangling To av ti bruktbilkjøpere har opplevd uenighet etter handelen, viser ny undersøkelse. |
||||||||||||||||
Bare 15 prosent av dem som har opplevd konflikt sier partene kom til enighet raskt. 20 prosent oppgir at de måtte true med advokat eller trengte juridisk hjelp for å ordne opp. 16 prosent har følt seg truet av bilselger. Det går frem av en ny, landsdekkende undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If. – Vi ser dessverre en del ganger at konfliktnivået etter en bruktbilhandel kan bli høyt, og at det er nødvendig å bruke rettshjelpsdekningen på bilforsikringen for å få juridisk bistand, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. Å forhaste seg ved kjøpet, kan bety å kjøpe katta i sekken: – Mitt råd til bruktbilkjøpere er å få undersøkt bilen grundig ved kjøp og bruke en standardisert kjøpskontrakt. Og så er det selvfølgelig lov å se an bilselger. Aner du ugler i mosen, kan det kanskje være lurt å følge magefølelsen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If. Han mener det er vesentlig å få et overblikk over bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig. – En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier Havrevoll. Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.
|